Merrie laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:39

Ik ben dus al een tijdje aan het denken over het laten dekken van mijn merrie.
Ze heeft een peesblessure waar ze nu heel stilletjes van aan het herstellen is, maar ik vrees dat ik nooit echt meer intensief met haar zal kunnen rijden, daarom dacht ik hieraan.

Ze heeft geen papieren maar heeft volgens verschillende mensen een leuke bouw en het veulen zou toch voor eigen doeleinden zijn, zeker niet voor de verkoop.

Maar er zijn heel wat dingen waar ik tegenaan loop zoals:

- voer: mijn merrie is een paar maanden geleden hoefbevangen geraakt en we hebben toen ook ontdekt dat ze insulineresistent is
Ik las dat zo'n merrie's moeilijk vol te krijgen zijn, maar daarbij vraag ik mij ook af wat ik haar dan te eten zou moeten geven.
Nu krijgt ze namelijk enkel 's morgens en 's avonds hooi en overdag staat ze in een paddock (geen gras)
Maar als ze drachtig zou zijn, heeft ze natuurlijk meer eten nodig maar dan zou ik weer bang zijn dat ze terug hoefbevangen raakt.
Dus heeft iemand hier ervaring mee?

- keuze hengst: Volgens mij vindt iedereen dit wel moeilijk. Ik zou graag een wat grotere pony willen fokken geschikt voor recreatie en
endurance. Dus als er iemand een suggestie heeft, graag.

- leeftijd: Ze is nu 17 jaar dus hier ben ik ook wat bang voor, ookal zijn er genoeg mensen die dit ook doen.

En nog een vraag: wat is het prijskaartje van zo'n veulen ong.?

Nicole288

Re: Merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:05

Heeft je merrie eerder veulens gehad? (in verband met de leeftijd)

Een merrie die drachtig is, hoeft pas de laatste paar maanden van de dracht meer te eten, ook zou ze in principe minder snel bevangen moeten raken, omdat ze voedingsstoffen met het veulen moet delen.
Maar dit zijn eigenlijk allemaal vragen die ik mijn veearts eens zou voorleggen. Die zou ik ook eerst laten kijken of je merrie in goede conditie is om nog gedekt/drachtig te worden. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:57

Je merrie is niet gezond, op meerdere gebieden. Je weet nooit of er een erfelijke factor factor, gevoeligheid, meespeeld. Dat zou dus betekenen dat het veulen ook gevoelig voor deze problemen kan worden. Dat wil je natuurlijk niet. Daarnaast is een drachtigheid zwaar voor een merrie, helemaal voor een die al last van haar benen heeft, en kost eea behoorlijk wat geld, dekking en dierenarts. Tel daarbij op dat veulens op dit moment erg goedkoop zijn. As ik in jouw schoenen stond zou ik voor de makkelijkere, goedkopere en minst zware optie voor de merrien gaan en een tof veulen kopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:31

Ik zou met deze merrie niet fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:02

De hamvraag is: wil je perse een papierloos veulen wat zeer waarschijnlijk ook de mindere (gezondheids-)puntjes van je merrie zal erven?
Ben je bereid daar een paar duizend euro voor uit te trekken?

Beide vragen ja? Doen.
Anders niet doen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:05

Ik gun iedereen een veulentje uit eigen merrie en je zal mij niet gauw een afkeurend antwoord zien neer zetten maar in dit geval moet ik eerlijk zeggen dat fokken met deze merrie zie ik niet zitten.

Zij heeft haar gezondheid niet mee en drachtigheid vraagt toch veel van een merrie. Alhoewel zij pas in de laatste 3 maanden gevoerd moet worden met een hoogwaardig eiwitrijke voer, kan ze ook niet schraal gehouden worden die andere maanden want het veulen 'eet mee' vanaf +/- 100 dagen (3 maanden). Wat de merrie afgeeft zijn de bouwstenen voor het veulen. Er is een hogere risico op terugkerend hoefbevangenheid bij deze merrie ... nog een factor om bij te houden.

Ze heeft haar leeftijd ook tegen als dit een eerste veulen is, en dan nog als het een 2e veulen is dan is 17 jaar voor een niet-gezond merrie TE veel van het goede.

Wat je wel kan doen en waar je merrie zeer zeker nog mee kan helpen is een veulen of jaarling kopen en je merrie als oppassen later dienen.
Ik denk in de huidige economisch klimaat je zelfs nog goedkoper uitkomt met eentje te kopen dan eentje te fokken.
En een voordeel van kopen is dat je geslacht, kleur, bouw en type kan kiezen ... wat je niet kan doen als je eentje fokt. ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 18:17

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Maar een ding vraag ik mij wel af: dus als een paard insulineresistent is, is het al direct niet gezond?
Mijn pony heeft in die 5 jaar dat ik haar heb nog nooit iets gehad buiten de peesblessure of hoefbevangenheid.
De insulineresistentie is ook al zeer hard geminderd door medicatie en een aangepast voedingsschema.

Peesblessure komt volgens mij niet door zwakke pezen e.d., aangezien ze mooie droge benen heeft en deze blessure komt doordat ze een te ruime draf heeft en de pees zo een harde klap heeft gehad.

Voor de rest heeft ze al een veulen gehad en ziet ze er zeer goed uit (altijd een stralende vacht, goede en zeer harde hoeven,...)

Ook heb ik al gekeken voor goedgekeurde hengsten waarbij je je veulen dan bijvoorbeeld bij het BAPS (stamboek voor AV in België) kan laten inschrijven.
Hier ook een vraagje: is dit dan echt in het stamboek of in een soort van hulpstamboek?

edit:
Misschien wel interessant; een foto van haar (in wintervacht)
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:47

Insulineresistentie vind ik toch echt ongezond hoor. Het is een teken van een niet deugende stofwisseling.
Net zoals de hoefbevangenheid, ook hier heeft de stofwisseling niet gedeugd.

Exterieurmatig zie ik wel een reden waarom ik niet met deze pony (?) zou willen fokken (hals: veel onderhals en te kort). Maar dat moet verder ieder voor zich weten.
Wat betreft de gezondheid: ik zou het niet durven. Veel te bang voor een veulen met dezelfde stofwisselingsproblemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:57

Ik snap meestal de gedachtengang er wel van om te willen fokken met je merrie, maar nu zie ik ook geen positieve punten.
Merrie is oud, is niet gezond, pony zonder papier. Je hebt blijkbaar eerder in die 17 jaar geen behoefte gezien aan een veulen, dus de 'wens' is niet extreem sterk.
Dan kun je voor het 3 jaar opfokken wel 4 leuke en gezonde 3 jarigen kopen die je meteen kunt uitproberen of ze bij je passen. Dat geeft in dit geval voor alle partijen inklusief je pony voordelen omdat die dan ook een extra maatje erbij heeft en geen drachtrisico's loopt.
Ik zou kwa type ook niet weten waar je goed aan doet en omdat je geen papier hebt weet je niet hoe de voorouders eruitgezien hebben kwa vererving.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:59

Wat exterieur betreft vind ik deze merrie nu ook niet meteen fokmateriaal (wat dees ook al schrijft, ik vind haar daarbij ook stijl in de schouder, niet wat ik graag zie zo)
Verder heeft hoefbevangenheid wel degelijk iets te doen met stofwisselingsproblemen, en buiten dat je niet weet of dat vererfd was mij persoonlijk het risico voor de merrie te groot, net als Peterina aangeeft.
Daar was mij mijn eigen paard te lief voor...
Maar dat zijn natuurlijk niet de antwoorden die je wilt horen.