vriendin, totaal geen verstand van paarden, wil een veulen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

vriendin, totaal geen verstand van paarden, wil een veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:18

Hallo,
Mijn vriendin heeft totaal geen verstand van paarden. Haar hele familie zelfs niet. Toch hebben haar ouders haar beloofd dat ze als ze iets ouder was, dat ze een shetlandveulentje zou krijgen. Dit is toch helemaal niet verstandig?!
Mijn probleem is dus nu:
Moet ik er iets van zeggen? Of moet ik het gewoon zo laten? Dit verdiend het arme diertje toch niet?

HELP!
Groetjes

julius_juut

Re: vriendin, totaal geen verstand van paarden, wil een veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:20

Ga eens op bokt op zoek naar wat topics over de problemen met opvoeden die mensen hebben, en over de kosten die een paard (ook zo'n kleintje) met zich meebrengen en vat het samen of geef de linkjes door/print ze uit.
Ik gok dat ze dan snel van het idee genezen zijn. :)

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:31

julius_juut schreef:
Ga eens op bokt op zoek naar wat topics over de problemen met opvoeden die mensen hebben, en over de kosten die een paard (ook zo'n kleintje) met zich meebrengen en vat het samen of geef de linkjes door/print ze uit.
Ik gok dat ze dan snel van het idee genezen zijn. :)

Helemaal mee eens, leuk een paardje aanschaffen, maar de kosten komen daarna pas...
Ik zou als ik jou was die mensen eens proberen duidelijk te maken wat een paard aan kosten met zich mee brengt!
Misschien zien ze er vanaf. Wat je zelf al zegt dat verdiend het paardje niet..
Straks staat ie daar en kunnen ze niets betekenen voor het paardje omdat ze de kosten niet aan kunnen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:40

Beloftes van ouders worden niet altijd nagekomen. Ik zou me er, zolang het een vage belofte is, niet druk om maken. Zó onverantwoordelijk zijn volwassenen over het algemeen niet, dat ze een kind, dat op dit moment kennelijk sowieso geen paardenhobby heeft, zómaar een paard kado doen. Zelfs geen lief klein schattig veulentje. Dit klinkt mij als een zoethoudertje in de oren (later, als je groter bent...). Is makkelijker dan gewoon botweg nee zeggen tegen je kind.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:41

Idd eerst maar eens kijken of het serieus wordt.
Is denk ik jou probleem niet.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:23

renee16 schreef:
Idd eerst maar eens kijken of het serieus wordt.
Is denk ik jou probleem niet.

Nee het is ook mijn probleem niet. Maar ik kan het niet aandoen dat zn lief veulesyntje wordt verpest. Ik zal idd nog even afwachten maar ook alvast laten zien en vertellen wat een veulen inhoud.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:09

Het betekend niet direct dat een veulen verpest word, wellicht hebben ze ook hulp van buitenaf. Toen ik klein was kreeg ik ook een shetlandveulen, daar is nooit iets aan verpest en was een hartstikke leuke pony. Het enige wat we vrij snel erbij hebben moeten kopen was nog een pony, omdat ze zo alleen was en dat was natuurlijk niet zo slim van ons, een paard hoort niet alleen. Uiteindelijk is deze shet verkocht en was een hartstikke leuke ingereden kinderpony.
Maar niet te snel oordelen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:18

Iedereen moet toch een keer beginnen!
Als ze het veulen kunnen laten opgroeien met een ander veulen en als ze professioneel hulp krijgen. Snap ik het probleem niet. Misschien kun jij ze helpen?
En er staat genoeg op internet. En jij kunt ze misschien advies geven over dat ze wel goed over na moeten denken en informatie hierover moeten opzoeken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:23

Ik zou me er ook niet druk om maken, lijkt alsof de ouders gewoon van het gezeur afwillen en dan maar zeggen 'als ze iets ouder is' krijgt ze een shetlandveulen. 9/10 gebeurt het toch niet. Als de tijd rijp is dan nog tijd genoeg om er iets over te zeggen of haar te helpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:14

Je bent niet de enigste

Ik hielp een paar mensen, met een dochter die nogal bangig war voor paarden. Mijn pony die toen nog bereden werd, was hardstikke braaf. Na 4 weken kochten ze hun eigen fjordenmerrie.
Mijn pony mocht daar ook grazen. Merrie was hengstig, door het draad geknalt naar mijn pony toe, die hengst is, ook een fjord. Merrie was toen nog niet drachtig. Moest ze en zou ze een veulen hebben van mijn pony, nouja prima.

Nog geen paar weken later, merrie was drachtig en mocht ik hun ineens niet meer helpen enzo.
Maar wel allemaal vragen aan mij stellen, hoe dit? Hoe dat? Hoelang is ze drachtig? Ik dacht bij mezelf, zoek het lekker uit! Bel maar een dierenarts! Ik mocht jullie niet meer helpen!

Merrie een jaar niet meer bereden geweest. Gaan ze nu rijden met het hengstenveulen erbij in. Hengstenveulen op dat meisje springen enzo....Wat raar zeg...Beest is niets geleerd. En ze denken dat ze ALLES er van weten.

Ondertussen komt er een hoefsmid bij, die paarden niet fatsoenlijk kan bekappen. Beest word niet meer inggeent. Volgens mij is het veulen nog niet eens gechipt. Opvoeding? Voeding krijgt hij. Elke dag 3 plakken brood per paard. 1 hectare grond voor de 2 paarden alleen en alle 2, veulen ook, hardstikke te dik.

Zal mij niet verbazen, als 1 van de 2 binnenkort dood in het land ligt.