veulen definitief bij moeder weg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

veulen definitief bij moeder weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:32

Ik wist niet zo goed bij welk onderwerp ik dit moest plaatsen.
Ik heb een vraagje; het zit dus zo.. ik heb een paard gekocht, ze heeft een veulentje en morgen krijg ik haar ( zonder het veulen )
Het is mijn eerste paard dus ben super zenuwachtig. :o
Ze komt in een stukje land te staan, alleen omdat ze ook op een nieuwe plek komt, tussen stroomdraden, is dit wel vertrouwd, ben echt bang dat ze zo gek word dat ze uitbreekt.. maar van zichzelf is ze heel rustig, ze heeft echt een koel hoofd.
En hoe zit het met de uiers? moet ik daar ook iets mee doen? want het doet eerst natuurlijk ook pijn.. hoelang gaat de melkproductie nog door?

Ik hoop dat iemand antwoord weet op mijn vragen.
Alvast bedankt! :)

twinducklin

Re: veulen definitief bij moeder weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:56

Staat het veulen er nu nog bij, of is het al afgespeend?
Hoe een merrie bij afspenen reageert is voor elke merrie anders, de ene is blij om eindelijk wat rust te hebben, de ander blijft zelf hinnikken.
Staat ze helemaal alleen bij jou? of staan er wel paarden langs haar waar ze contact mee kan maken?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:58

Nou, het staat er nu nog bij maar ik rijd wel regelmatig op haar, en dan scheiden we ze. en ook in het land staat t veulen meer bij de andere merrie dan bij haar eigen moeder.
Ja, die kan ze wel zien maar ze kan er niet naar toe er zit een sloot tussen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:06

Het kan zijn dat je merrie flink over de rooie gaat. De eerste dagen is het sowieso niet handig dat ze het veulen kan horen en zien :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:10

petravdmeerx schreef:

Als je echt gaat afspenen moet je ze wel zover uit elkaar halen dat ze elkaar niet kunnen horen, zien en ruiken. Doe je dat wel heb je kans op ongelukken.. In het ergste geval gaat een van de twee dwars door de sloot..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:10

petravdmeerx schreef:
Ze komt in een stukje land te staan, alleen omdat ze ook op een nieuwe plek komt, tussen stroomdraden, is dit wel vertrouwd, ben echt bang dat ze zo gek word dat ze uitbreekt.. maar van zichzelf is ze heel rustig, ze heeft echt een koel hoofd.

Komt ze alleen te staan? De eerste dagen zal ze vast wat druk zijn en veel hinniken, maar als ze bij andere paarden komt te staan, zal ze daar ook wel wat afleiding aan hebben. De uiers moet je dagelijks controleren en bij ons op stal geven we de merries dan een paar dagen geen biks, i.v.m. de melkproductie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:12

Ik zou het ook niet vertrouwen om haar de eerste paar dagen achter een stroomdraadje te zetten hoor, zelf de braafste merrie kan flink tekeer gaan!

Verder vooral zorgen dat je haar een week of twee echt weinig voert, alleen wat (oud) hooi bijvoorbeeld. Ivm voorkomen van uierontsteking.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:15

Aukelizzy schreef:
petravdmeerx schreef:

Als je echt gaat afspenen moet je ze wel zover uit elkaar halen dat ze elkaar niet kunnen horen, zien en ruiken. Doe je dat wel heb je kans op ongelukken.. In het ergste geval gaat een van de twee dwars door de sloot..

Ze komt op een andere stal staan! ongeveer 7 km van het veulen vandaan haha.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:16

Uppojono schreef:
petravdmeerx schreef:

Komt ze alleen te staan? De eerste dagen zal ze vast wat druk zijn en veel hinniken, maar als ze bij andere paarden komt te staan, zal ze daar ook wel wat afleiding aan hebben. De uiers moet je dagelijks controleren en bij ons op stal geven we de merries dan een paar dagen geen biks, i.v.m. de melkproductie.

Ja ze staat alleen, maar zegmaar er staan pony's aan de andere kant van de sloot die ze dus wel kan zien..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:23

Nog een andere ervaring die ik je wil meegeve: wij spenen geleidelijk af. De eerste paar dagen/weken gaat het veulentje 's nachts met een leeftijdsgenootje apart in een box. Bij voorkeur zelfs naast mams. Overdag loopt het er dan nog bij. Eigenlijk doen wij dat zolang als dat de melkproductie nog hoog is. Het kost wat tijd en moeite, maar deze manier is zeker voor het veulen een stuk minder stressvol dan abrupt afspenen. Veel veulens vallen af, krijgen van stress een maagzweer maar ook het op latere leeftijd gedrag als luchtzuigen kan te maken hebben met de wijze van afspenen. Mss het overwegen waard?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:23

denk dat de merrie het moelijk zal krijgen... evenals het veulen, maar die heeft nog wel vriendjes op stal/weide?
jammer ook dat je je pas zo laat gaat informeren...
ik zou er in dit geval zeker niet voor kiezen de merrie alleen te laten staan.
is een andere stal met meerdere paarden geen optie? of er een paard bijzetten?
ik vind het niet kunnen een veulen bij haar moeder weg te trekken (of in dit geval andersom) en vervolgens staat de merrie alleen op een onbekende plek. kan gevaarlijke situaties opleveren. wie weet blijft ze rustig, maar nog is ren paard alleen zeker geen ideale situatie.

bovenstaande reactie geeft misschien wat inzicht voor het veulen?
misschien het overwegen waard?

edit; toevoeging

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:07

Ik zit met probleem dat ik dit weekend een veulen erbij krijg! niet afgespeend.
merrie en veulen zijn nog niet uitelkaar geweest.
het veulen komt op een groot weiland te lopen bij een andere merrie en ruin van 15 en 7jaar.
de paarden zijn op zich best rustig maar het veulen wordt samen met de moeder gebracht en alleen van de trailer gehaald. De merrie wordt dus gelijk mee terug genomen.
Ik ben dus ook doodsbang dat t veulen door de draad gaat.
Nu ben ik aan het twijfelen om hem eerst een paar dagen op een stal te zetten bij ons om de hoek maar t veulen heeft ook nog nooit in de stal gestaan en dan moet hij dus 2x verhuisd worden.

Wie heeft tips?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 13:17

Hee :)
Het veulen van mijn merrie bleek heel rustig te zijn maar die zocht wel eerst. Het kan best meevallen als hij gezelschap van zijn soortgenootjes om zich heen heeft :)