Kosten veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Kosten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:46

Hallo bokkers,
Ik heb een vraagje.
Via marktplaats heb ik een super leuk veulen gezien, en ik zie hem helemaal zitten B-)
Nu was mijn vraag; hoeveel ben je ongeveer kwijt aan een veulen als je geen eigen land hebt?
Alvast bedankt! :o

amsterdam_30

Re: Kosten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:00

Dat hangt er vanaf waar je hem in de opfok zet. Daar kan hij lekker veulen zijn en opgroeien.
Verder heb je de normale kosten zoals smit, wormenkuren, entingen etc.
Een veulen gaat je totaal nog veel kosten tot je er iets mee kunt en een hoop geduld dus, omdat je er lang op moet wachten.
Heb je veel ervaring met veulens en inrijden? Zo niet, dan zou ik voor een iets ouder dier gaan.
Ken helaas heel wat mensen, die achteraf zeiden dat ze beter een oudere hadden kunnen kopen ipv een schattig jonkie die nog alles moest leren.
En.. Uiteraard wel minimaal klinisch laten keuren door een DA van jouw keuze he?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:03

opfok zit meestal tussen de 120 en de 150 in de maand kan best meer zijn.. En dan de entingen, hoefsmid etc etc. al met al een best duur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:06

Een veulen is duur. Niet zozeer in aanschaf als wel in onderhoud. En je moet drie jaar wachten voordat je erop rijden kunt. Dus reken uit: 3x12x150 Euro, 6x3x25 Euro voor smid, daarnaast nog wormenkuren en entingen er ook nog bij optellen, en dan is het dier nog niet ziek geweest. Ik weet niet of je hem later professioneel wilt laten beleren, als je zelf geen ervaring hebt zou ik het iig niet zelf doen, ook niet met begeleiding.

Er kan in die drie jaar dat je moet wachten voordat je kunt rijden iets gebeuren waardoor je er nooit op kunt rijden. Of hij komt te overlijden. Of hij wordt te groot-blijft te klein, en uiteindelijk in het zadel blijkt het niet te klikken. Dan heb je veel geld onnodig uitgegeven.

Als je een paard wilt, kies een volwassen dier, bij voorkeur ingereden.

You do the math. Een veulen aanschaffen en opfokken is aan risico's gebonden en je bent duurder uit dan een ouder paard te kopen. You do the math. Ik ga er zelf niet (meer) aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-08-12 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:08

Opfok is niet per se nodig... Ik heb net een enterhengst gekocht. Je moet wachten met rijden, maar daarnaast kan je natuurlijk genoeg doen. Je moet zo'n beest natuurlijk niet overvragen en heb nog een ander paard waar ik nog lekker mee kan rijden. Die van mij is nu 1 jaar en 4 maanden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:09

@ Batlow, heb jij zelf land?

En ik wens je veel geluk met je anderhalfjarige hengst , zonder geslachts- en leeftijdsgenootjes waar hij mee kan ravotten.
Ik zou alvast wat geld opzij zetten voor een castratie.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-08-12 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:11

amsterdam_30 schreef:
En.. Uiteraard wel minimaal klinisch laten keuren door een DA van jouw keuze he?

Bij een veulen kan een DA geen buigproeven doen. Hij kan naar longen en hart luisteren, en verder de algehele conditie beoordelen. Maar meer ook niet
Een veulen kan ook niet op de foto....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:15

Cassidy schreef:

En ik wens je veel geluk met je anderhalfjarige hengst , zonder geslachts- en leeftijdsgenootjes waar hij mee kan ravotten.

Nee, Hij wordt volgende week gecastreerd en staat op een pension dag en nacht buiten met een grote kudde samen met mijn andere pony ;)

Wel een erg aardige reactie, lekker vooroordelend! Danku!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:20

Ik heb beide van mijn paarden als veulen gekocht. Mijn oudste ging de opfok in en weer uit, had binnen een week 2 keer de veearts voor hechtingen dus dat werd m niet. Heeft daarna op een pensionbox gestaan en ben ik zeker de eerste 3 jaren uren per dag aan bezig geweest. Wel opletten dat er paarden zijn waar hij wel mee samen kon voor de contacten en in de zomer gewoon echt het land op.
Fijn paard geworden alleen wel een heel mensgericht paard.

Mijn andere paard ook als veulen gekocht, wel de opfok in, was ik meer per maand aan kwijt dan aan mijn jonge paard destijds (opfok was 275 per maand) mocht ik hem niet er uit halen etc. Heb ik er afgelopen oktober uitgehaald maar is ook een lief ding. Nog niet ingereden omdat ik hem daar gewoon nog niet klaar voor vind.

Ik wilde perse veulens omdat ik zelf in de hand wilde hebben wat er mee gebeurde en de zekerheid wilde dat ze niet te vroeg werden ingereden etc etc.

Heb 2 mega leuke paarden, maar je wil niet weten wat ze gekost hebben. Had er inmiddels een huis en een vakantiehuis van kunnen kopen.

Als je de tijd hebt, het geld ervoor over hebt, een situatie kan creëren dat ze met andere paarden staan, of een fijne opfok hebt, dan heeft het mijn voorkeur. Mijn dochter heeft er een van 4 gekocht vorig jaar en die kan er nu pas mee rijden omdat het dier helemaal waus was. Maar je moet echt alle voors en tegens afwegen. Al si 3 jaar zo voorbij vond ik.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:30

Batlow schreef:
Cassidy schreef:

Nee, Hij wordt volgende week gecastreerd en staat op een pension dag en nacht buiten met een grote kudde samen met mijn andere pony ;)

Wel een erg aardige reactie, lekker vooroordelend! Danku!

Zolang als hij opgevoed wordt door andere paarden maakt het geen ene drol uit waar dat ie staat. opfok of pension is om het even. En de kosten tsja.. mijn 3 jarige nu is 2 keer zo duur geworden omgerekend als mijn 10 jarige toen op de pensionbox waar hij het wel trok. Overdag spelen en gek doen, s'avonds op een eigen bed. Is geen paard ooit echt gek van geworden hoor. Maar dag en nacht voor zijn eten vechten en zijn plek in de groep behouden ging gewoon niet. Per paard en per situatie verschillend. Zou er geen drama van maken. En als hij als hengst gewoon kan staan waar hij nu staat zou ik ook zijn noten nog niet laten kraken tenzij je het zelf graag wil.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:34

Geen buigproeven wist ik niet Cassidy. Maar de bouw en stand van hoeven kunnen wel beoordeeld worden neem ik aan?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:42

Dat zegt toch niks... vanaf veulen af aan groeien ze sowieso schots en scheef. Ik heb hart en longen na laten luisteren bij de eerste, bij de tweede is er geen veearts bij geweest. Komt goed of komt niet goed... plus wat er dan goed is kan de maand erna kapot zijn door ongeval of whatever.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:43

De eerste dagen hebben ze gevecht om hun plaats. Vechten om eten? Nah dat gebeurd hier niet. Ze hebben zo ontzettend veel ruimte, en toch gaat de hele kudde samen op een bepaalde plek staan. Ze krijgen apart nog eten van me, ze hebben het prima.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:44

Batlow dan is t toch goed zoals je het doet. altijd dat gemiep dat ze perse in een opfok moeten... kan ook anders hoor :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:00

Het maakt niet uit waar iemand een anderhalf jarig paard tussen gaat zetten, maar ik kan me de reactie van mijn DA nog herinneren toen hij een keer bij ons op stal kwam en net daarvoor een jaarling in had moeten slapen omdat die een gebroken been had opgelopen na een trap van een volwassen paard, omdat de eigenaar het dier ook in een kudde van gemengde leeftijden had gezet. Hij was ronduit woest.

Ik zou het risico niet willen lopen, niet bij een halfjarige, en niet bij een jaarling. Als ze ouder worden, en groter worden zou je er misschien aan kunnen denken.

En nee, je kunt ze niet in een glazen kooitje zetten. Maar je kunt nadenken bij de risico's die je nemen wilt. En een anderhalf jarige hengst is een ander verhaal dan een anderhalfjarige ruin. Ik hoop voor je dat de castratie goed verloopt. Succes met je paard.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:03

Mijn paard stond in een opfok met leeftijdsgenoten. Zaten in de eerste week ruim 30 hechtingen in omdat zijn leeftijdsgenootjes het op hem hadden voorzien. Die kwam echt strompelend de box uit. Dus gebroken been.. ja is niet leuk, maar kan ook door een jonger paard gedaan worden hoor. Mijn paard was heel onderdanig en pastte zich beter aan in een kudde oudere paarden omdat hij respect had voor ze. In de groep sloegen ze door ook al toonde hij respect.

Mijn paarden staan nu in een groepje van 3. Merrie van 5, ruin van 10 en ruin van 3 1/2. En het is dat ik er de tijd nu niet voor had, maar anders had er 4 maanden terug een veulen tussen gestaan, in een gemengde groep van verschillende leeftijden. En waarom.. als we toch de natuur willen volgen... dan is dat hoe de kudde hoort te zijn. Ik zie ze in de natuur ook niet de 8 maanden oude veulens de groep uit schoppen, maar daar worden ze gewoon opgevoed door de verschillende leeftijden.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 18-08-12 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:04

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit waar iemand een anderhalf jarig paard tussen gaat zetten, maar ik kan me de reactie van mijn DA nog herinneren toen hij een keer bij ons op stal kwam en net daarvoor een jaarling in had moeten slapen omdat die een gebroken been had opgelopen na een trap van een volwassen paard, omdat de eigenaar het dier ook in een kudde van gemengde leeftijden had gezet. Hij was ronduit woest.

Ik zou het risico niet willen lopen, niet bij een halfjarige, en niet bij een jaarling. Als ze ouder worden, en groter worden zou je er misschien aan kunnen denken.

En nee, je kunt ze niet in een glazen kooitje zetten. Maar je kunt nadenken bij de risico's die je nemen wilt. En een anderhalf jarige hengst is een ander verhaal dan een anderhalfjarige ruin. Ik hoop voor je dat de castratie goed verloopt. Succes met je paard.

Er gebeuren ook genoeg problemen in een opfok. Hier dichtbij heb ik er nog genoeg zicht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:07

Als je geen risico wil moet je een houten paardje kopen Cassidy, maar dit lijkt me even helemaal niet de discussie aangezien de TS de kosten van een veulen wil weten qua onderhoud.

Een veulen is (net als ieder ander paard van welke leeftijd dan ook) zo duur als je hem zelf maakt in onderhoud, spullen en extra's.
Sommigen zetten hun paard op een weitje het hele jaar door voor een bepaald bedrag, gooien er wat zakken voer doorheen per jaar, laten het nodige gebeuren en dat zijn dan de kosten voor het paard, anderen zetten hun puppy op een superdure pensionstal van 400 euro per maand. Ieder z'n ding, en als je een veulen koopt dan blijft het kostenplaatje helemaal naar je eigen hand te zetten; je kan zelf bepalen waar je hem neer zet en dus ook zelf bepalen, wat je eraan uitgeeft. Je kan ervoor kiezen om hem in de opfok te zetten van 100 euro per maand, maar ook in een opfok van 300 euro per maand, net waar je het zelf fijner vindt. Je kan hem ook voor 150 euro op een doe het zelf stal zetten, als hij genoeg buiten komt, met leeftijdsgenootjes is en jij dit fijner vindt, gaat je paard daar ook echt niet dood aan. Zelfde geldt voor een stal van 400 euro per maand met allerlei facliteiten; als jij dit prettiger vindt voor je paard, zet je hem toch daar neer :) Maar om te zeggen dat een veulen dus duurder of goedkoper is dan een "volwassen" paard.. Tis en blijft zo duur als je het zelf maakt.

(Wat betreft opfok/geen opfok; Of een ander dat wel of geen goede keuze vind daar gaat het geeneens om en daar zijn vast wel 100 andere discussietopics over te vinden of dat het wel of niet normaal is en of je wel of niet zo met je paard om mag gaan, maar daar is het hier dus niet de plek voor.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:14

Qua stalling ben ik het helemaal met je eens, het is helemaal zo duur als je het zelf maakt. Bij een volwassen paard kun je ook concessies doen, maar een veulen heeft goed voer nodig voor de nodige vitamine's, mineralen en andere benodigde bouwstoffen om optimaal te kunnen groeien. En ongeacht de manier waarop je het dier houdt, wachten voordat je er wat mee kunt gaan doen moet je toch. En het risico dat er iets gebeurt waardoor je er niet mee kunt doen wat jij in gedachten had ook. Kun je schamper over doen en hobbelpaarden aanraden, niet iedereen die een veulen koopt staat erbij stil dat je misschien tijd en geld investeerd (veel of weinig, doet er niet toe) in een paard waar je uiteindelijk niet mee door een deur kunt om wat voor reden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:16

Met een volwassen paard moet je ook wachten zoals eerder al aangehaald was.. Ik had ook liever vorig jaar al willen rijden maar ik ben nu ook een jaar verder en ga ook nu pas oppakken.
En ieder paard heeft goed voer nodig met de juiste vitamines, minderalen en andere stoffen. Of ie nou 2 of 7 is.. ieder paard heeft wel baat bij een goed voerbakje hoor ;) Dus wat dat aangaat ben ik het niet met je eens. Op geen enkel dier moet je bezuinigen op het voer, vroeg of laat gaat ieder dier daar dan ook dood aan. Of ze nou 2 of 12 zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:19

Een volwassen dier van een sober te houden ras dat je ook sober houdt kan toe met goed hooi en af en toe een voederkoek.
Een veulen van hetzelfde ras heeft meer nodig dan een volwassen dier. Dat is wat ik er mee wil zeggen. Dat jij dat niet snapt...tja.

En een driejarige is in mijn ogen geen volwassen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:20

Mijn merrie was 4 toen ik d'r kocht en geen 3.. Als je wil schoppen, schop dan raak. Een veulenas het in ieder geval verre van.
En ik snap prima wat een veulen is en wat een veulen nodig heeft hoor.. Moeders heeft er 2 van veulen af aan en ja, daar heb ik ook het een en ander van opgestoken.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:23

chelle_dora schreef:
Als je geen risico wil moet je een houten paardje kopen Cassidy, maar dit lijkt me even helemaal niet de discussie aangezien de TS de kosten van een veulen wil weten qua onderhoud.

Een veulen is (net als ieder ander paard van welke leeftijd dan ook) zo duur als je hem zelf maakt in onderhoud, spullen en extra's.
Sommigen zetten hun paard op een weitje het hele jaar door voor een bepaald bedrag, gooien er wat zakken voer doorheen per jaar, laten het nodige gebeuren en dat zijn dan de kosten voor het paard, anderen zetten hun puppy op een superdure pensionstal van 400 euro per maand. Ieder z'n ding, en als je een veulen koopt dan blijft het kostenplaatje helemaal naar je eigen hand te zetten; je kan zelf bepalen waar je hem neer zet en dus ook zelf bepalen, wat je eraan uitgeeft. Je kan ervoor kiezen om hem in de opfok te zetten van 100 euro per maand, maar ook in een opfok van 300 euro per maand, net waar je het zelf fijner vindt. Je kan hem ook voor 150 euro op een doe het zelf stal zetten, als hij genoeg buiten komt, met leeftijdsgenootjes is en jij dit fijner vindt, gaat je paard daar ook echt niet dood aan. Zelfde geldt voor een stal van 400 euro per maand met allerlei facliteiten; als jij dit prettiger vindt voor je paard, zet je hem toch daar neer :) Maar om te zeggen dat een veulen dus duurder of goedkoper is dan een "volwassen" paard.. Tis en blijft zo duur als je het zelf maakt.

(Wat betreft opfok/geen opfok; Of een ander dat wel of geen goede keuze vind daar gaat het geeneens om en daar zijn vast wel 100 andere discussietopics over te vinden of dat het wel of niet normaal is en of je wel of niet zo met je paard om mag gaan, maar daar is het hier dus niet de plek voor.)

Chelle_Dora Super, dat was het antwoord waar ik naar zocht! Bedankt!
En dan verder nog; ik ben niet zo'n kenner hierin, wat is het verschil tussen wel opfok en geen opfok? (sorry als hier al topics voor zijn, maar het is even snel iets wat ik graag nog wil weten)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:25

Opfok zet ze niet op ras bij elkaar hoor.. niet hier in ieder geval. Mijn sobere gelder kreeg evenveel als de anderen die veel meer nodig hadden. 3 jaar niet volwassen? Je moet ze de kost geven die ze inrijden met 3. Ik vind mijn 3 jarige te onvolwassen nog voor het zadel maar werk ik aan de hand wel mee, gelimiteerd, maar wel basisvorming. Paarden zijn officieel volwassen met 7. Heb jij die van jou met 7 ingereden en uit de opfok gehaald?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:41

Paarden zijn idd volwassen op latere leeftijd dan 3. Dat neemt niet weg dat je ze op driejarige leeftijd gerust gedoseerd aan het werk kunt zetten. Het sleutelwoord hierin is gedoseerd....

Ik heb twee veulens zelf gefokt, had het voordeel dat ik het opfokadres op hetzelfde adres had staan als waar mijn paarden staan. Was dat niet het geval geweest weet ik niet of ik aan twee veulens was begonnen. Ze zijn allebei ingeschaard geweest in een groep van leeftijds- en geslachtsgenootjes. Er is zorgvuldig gekeken naar de samenstelling van de groep, en eventuele stoorzenders verplaatst.

De oudste van de veulens is nu 12, de jongste inmiddels 3. Evenwichtige en sociale paarden naar andere paarden toe. Het zijn beide merries, en ze staan nu in een pure merriegroep, ik ben zelf niet zo blij met ruinen die bij hengstigheid de merries bespringen en all the way gaan. Maar dat is weer een heel andere discussie.

@Arc_en-Ciel: een opfok is een adres waar een jong paard in een groep met paarden van gelijk geslacht en gelijke leeftijd wordt gezet. Het voordeel is dat een jong dier in een grote groep leert zijn plaats te bepalen. Van een opfokbedrijf zou je mogen verwachtten dat dieren uit de groep worden gehaald als ze echte stoorzenders blijken te zijn, en dat er goed toezicht is. De kwaliteit van opfokbedrijven verschilt daarin enorm.

Als je geen opfok wilt, en bijv. maar twee veulens hebt die je thuis of op een ander adres samen op laat groeien, leert het paard de rangorde binnen een kudde niet. En in een kudde van max. twee is er een altijd de baas en de ander het pispaaltje. Het is voor de psychische ontwikkeling van een paard belangrijk dat hij leert dat hij niet iedere keer pispaaltje hoeft te zijn, of niet iedere keer de baas is.

Een van de alternatieven voor de opfok is dat je een jong paard in een kudde zet met gemengde leeftijden. Daar is wat voor te zeggen, want een ouder dier dat sociaal is opgevoed, kan een jonger dier een heleboel leren. Ware het niet dat niet ieder ouder dier ook een opfok/opvoeding heeft genoten waardoor het een evenwichtig dier is in omgang met een ander, en een jonger dier wat teerder is en waar een trap van een volwassen dier daar harder aankomt dan bij knokpartijen van dieren van dezelfde leeftijd onderling. En dan nog nieteens de leeftijd en het gestel, maar ook de maat. Ik weet van een shet die na een trap van een groter paard die helaas precies op zijn hoofdhoogte was en tegen zijn hoofd aankwam, als een blok in elkaar stortte: dood.

Dit is mijn laatste reactie in dit topic. Bespaar jullie verder reacties dat je altijd risico's loopt met paarden, ik heb daar inmiddels wel ervaring mee, was beide veulens haast kwijt geweest: de een door ziekte voordat hij de opfok inging, de ander door een beenwond waarvan we nog steeds niet weten hoe ze die heeft opgelopen. Risico's zijn niet compleet uit te sluiten, maar je kunt wel uitkijken en nadenken bij wat je doet. Zorg voor een veilige omgeving voor je veulen, zorg voor speelkameraadjes, goed voer en voldoende beweging, en als veulens veilig staan, goed toezicht hebben, groeien ze hopelijk op tot gelukkig en evenwichtige paarden, waar in jonge jaren niet teveel en verkeerd mee is omgegaan.

Tot slot nog een tip: mocht je voor een veulen gaan, verzeker hem dan, compleet en ook tegen ziektekosten. Als er echt iets gebeurt, heb je iig niet een hele grote da rekening of rekening van een dierenkliniek, en bij overlijden iig het aanschafbedrag terug.