Jaar na de geboorte merrie geeft nog steeds melk????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Jaar na de geboorte merrie geeft nog steeds melk????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:09

Hebben jullie dit al meegemaakt ons jaarling hengstje zuigt nog steeds bij zijn moeder???
Heb eens in de speen geknepen en er spuit nog steeds melk uit de andere geeft aleen nog maar druppeltjes melk.
Dierenarts geweest en het hengstje is nog niet vruchtbaar dus ze kan niet weer drachtig zijn...
Wie ken mij helpen? :o

050206051012

Re: Jaar na de geboorte merrie geeft nog steeds melk????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:10

Mijn beste vriendin heeft een pony die jaarlijks een veulen kreeg, maar sinds 10 jaar niet meer. Die geeft ook nog steeds melk als je in de speen knijpt :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:11

mss kan je de jaarling even van de moeder halen
hij blijft zuigen dus zal de moeder melk blijven aanmaken

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:12

Veulen eraf halen zodat de uier kan indrogen? :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:18

Kan ik haar ook laten staan bij haar veulen? anders hinnikt hij de hele buurt bij elkaar. :P
Of is dit niet goed voor mijn merrie?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:30

Zoals Brittneyx ook zegt, zolang het veulen erbij blijft en blijft drinken, blijft de merrie melk aanmaken. ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:32

Ik zou op zoek gaan naar een andere dierenarts :D
Een paard zal zolang het veulen drinkt melk geven. Wordt wel minder maar duurt erg lang. Ik ken een tweejarige die nog dronk bij haar moeder. Dat moet een goede dierenarts je toch ook kunnen vertellen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:33

Dat dus: in de natuur zou de moeder het veulen al lang niet meer toestaan om te drinken, omdat er dat een ander veulen bij loopt. Maar dat gebeurd hier niet. En dus zal het veulen blijven drinken.

Het is trouwens sowieso wel goed voor de beeb om een poosje weg te zijn van de moeder, je wil echt géén volwassen hengst die je niet weg kan halen bij zijn moeder zonder dat hij alles afbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:33

Veulen er bij weg halen! Echt een tijd mee wachten tot ie weer samen kan staan met de moeder.
Hier was eens een veulen, die een jaar later zo weer onder de merrie ging (merrie had wel een nieuw veulen,vandaar de melk)
Je moet er gewoon voor zorgen dat het veulen niet bij de uier kan, 2 aparte stallen en een lint door het weiland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:36

Ze drinken soms wel 2 jaar bij hun moeder, als ze de kans krijgen.
Sommige merries schoppen hun veulen na een tijdje vanzelf weg, maar er zijn er ook die het allemaal prima vinden.
Mijn schoonvader haalde het "oude" veulen 1 maand voor de bevalling weg, anders dronk deze de biest op van het nieuwe veulen.

En pas op met het hengstje, sommige zijn eerder geslachtsrijp dan je denk.
Hij kan nu mss niet vruchtbaar zijn, maar volgende week wel.
Je zal niet de eerste zijn bij wie een hengst van 9 maanden zijn moeder heeft bevrucht.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:39

Dit was bij mijn merrie ook het geval. Ze stopte pas met melk produceren nadat haar veulen naar een andere stal is gegaan. Zolang als het veulen blijft drinken, houdt hij de productie op gang, dus inderdaad merrie en veulen uit elkaar halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:47

Vjestagirl schreef:
Het is trouwens sowieso wel goed voor de beeb om een poosje weg te zijn van de moeder, je wil echt géén volwassen hengst die je niet weg kan halen bij zijn moeder zonder dat hij alles afbreekt.

Inderdaad, helemaal weg is eigenlijk beter. Ik snap dat ie alles af gaat breken, maar dat kan hij beter nu doen dan over een paar jaar!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 12:03

We hebben maar 1 stal en 1 paddock.... en dat is de schuilstal (het zijn shetlandertjes)als het heel koud is of als ze ziek zijn hebben we nog de noodstal maar meestal stat daar het voer en ligt daar het tuig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:05

Misschien kun je hem tijdelijk ergens anders stallen? Dan kun je hem ook direct laten castreren :).

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:26

castreren is zoioz wel slim als hij bij zijn moeder staat :P

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:46

Dierenarts laten komen toen hij 9 maanden was en hij zei dat we hem pas konden laten castreren als hij 14 maanden is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 02:45

Het klopt dat ze meestal tussen 1 en 2 jaar gecastreerd worden.
Maar er zijn echt al hengstjes die met 9 maanden hun moeder bevruchten.

Daarom wordt er aangeraden hengstjes voor de 9 maanden af te spenen.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 03:51

zeker even bij moeders weghalen. dit doet de moeder geen goed, bij het afspenen zet ik het veulen meestal ver genoeg weg bij een ander paardje. dan richten ze hun aandacht naar het ander nieuw maatje.bij ervaring ook gemerkt dat als ze elkaar nog kunnen horen ze meestal langer blijven hinniken en langer in paniek blijven, ver genoeg weg dan horen ze elkaar niet meer en als er een nieuw paard in de wei staat gaan ze daar troost bij zoeken, zo leert hij ook dadelijk om sociaal te zijn naar andere paarden.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:25

Zouden geiten hem kunnen troosten?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:33

Nee soortgenoten wel.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:57

Misschien een stomme vergelijking, maar een kat bij mijn vriend thuis heeft wel 2 jaar melk gegeven -.-"
Haar jongen dronken bij haar en nadien dronken ook de jongen van de andere kat bij mijn vriend thuis bij dezelfde kattin. Ze liet alles toe, dus ook de jongen van een andere kattin en zelfs vreemde jongen... En aangeizne het bij katten op een boerderij net iets moeilijker is om jongen bij de kattin weg te houden (ze ging echt jongen opzoeken) hebben we haar laten steriliseren...

Wat ik hiermee wil zeggen is: Een moederdier blijft lacteren zolang er een jong is dat bij haar zuigt of wanneer ze wordt gemolken (denk hierbij maar aan melkkoeien en 'melkpaarden').
Je beste optie is dus gewoon veulen en moeder scheiden, zoals hier al meerdere malen is gezegd. Niet alleen omwille van de lactatie, maar ook omwille van het hengst-zijn. Hij kan inderdaad zijn moeder bevruchten.
(en dan nog bij haar drinken, dit wordt vreemd :+)

Veel succes ermee in ieder geval ;)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:16

Weer late reactie :P
Het hengstje is naar en opfok met andere jonge hengstjes ik vond dat hij recht had op speelkameraadjes
En inderdaad m'n merrie geeft geen melk meer