zou graag eens weten waarom jullie wel of juist niet een veulen zouden willen? Uitgesloten om het te verkopen, gewoon echt de praktische zaken
.wel dat is het eigenlijk
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
Proudy_ schreef:bluebontje, zijn er dan manieren om te testen of de merrie beter geen veulen zou krijgen? Kunnen de hengst en merrie ook niet getest worden op hun DNA enzo? Of zie je dat echt niet aankomen?

Cassidy schreef:Ik heb twee veulens gefokt, de eerste was een merrie. Ik had de hoop dat ik er iets van de moeder in terug zou zien qua bouw of qua character, en dat is absoluut niet het geval geweest.
De tweede uit bovenstaande merrieveulen, werd weer een palomino merrie. De reden om te fokken is dat ik haar moeder op redelijk jonge leeftijd een keertje moeder wilde laten worden, in de hoop dat ze er lichamelijk nog wat door zou uitzwaren en dat het wat met haar koppie zou doen. Ze is er idd volwassener door geworden, en nog wat de breedte door ingegaan.
Ik maak me absoluut de illusie niet dat ik nu zulke bijzondere paarden heb qua bouw of afstamming, al is de jongste wel heel goed gelukt. Ik fok voor mezelf en niet voor de verkoop, dus meer paarden gaan er niet komen. Misschien dat de jongste tzt ook weer eens moeder mag worden, maar daar is op dit moment de tijd niet naar. Nog een veulen erbij kan ik financieel niet houden, en verkopen doet er weinig op dit moment. Bovendien is fokken altijd een risico voor de merrie, het veulen of voor beide. Om het risico te lopen zonder paard te komen te staan is een veulen me dan ook weer niet waard.
, kleur komt dan weer van mams. Waarom ik ermee fok. Ik wil gewoon een goede, betere, fijne pony fokken. Of dit nu voor de sport is, kinderpony of showpony, ze zijn eigelijk heel erg allround. Ik fok in die mate dat ik het kan aanhouden, en als ik er eentje meer fok, dan moet die ook een meerwaarde hebben voor iemand anders, eruit springen en kwaliteit hebben. Het kan natuurlijk altijd een keer mislopen, maar selectie en goede keuze van de ouderdieren doet ook wat. En je moet vooral eerlijk blijven tegenover jezelf en het niet uit emotioneel standpunt doen (dus als je een mindere merrie hebt, niet willen fokken om er iets aan over te houden omdat het je merrie is). Mijn merries hebben allemaal 1ste premies, zondr probleem uitnodiging voor de centrale keuring, predikaten,...)