Vertrouwen van veulen winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TamarBwopke

Vertrouwen van veulen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 19:44

Heei
zover ik gezocht heb was hier nog geen topic over.
Ik en 2 vriendinnen mogen sinds kort een paar merries met veulens verzorgen
sommige van die veulens moeten een halster om krijgen.
maar dat gaat niet altijd even makkelijk en omdat ze graag willen (en ik ook) dat de veulens een goede ervaring krijgen met de halsters wou ik graag weten hoe je het beste het vertrouwen van een veulen kan winnen zodat je makkelijk het halster om kan doen

Ik hoop dat het hier goed staat

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:10

Ik heb twee mogelijkheden, hangt af van merrie en veulen hoe ik het doe.
Als eerste ga je je lekker met de merrie bezig houden. Lekker poetsen en knuffelen. Veulens zijn vaak nieuwsgierig en als ze zien dat moeder geen problemen met jou heeft zullen ze al snel eens naast je staan. Niet meteen op het veulen duiken dus, hoe leuk dat ook is. Van daaruit kun je dan het veulen mee gaan kroelen, vinden ze vaak ook al snel lekker, krabben en borstelen, steeds wat meer opbouwen. Dan eens het halstertje erbij pakken en dat spelenderwijs om doen.

Zelf heb ik de merrie in het begin 's nachts in de box i.p.v. op het land en dan vang ik het veulen. Dat vinden ze wel even eng, maar ze leren vaak al snel dat er niets aan de hand is. Wat handigheid hierin is wel gewenst. Je kunt het veulen met je armen omvatten en dan snel een halstertje om doen. Hoe jonger het veulen is hoe makkelijker het gaat, want dan zijn ze nog niet mega sterk en wel te houden als ze een keer gaan springen.
Dan doe ik zelf een aantal malen het halstertje af en weer om en beloon het veulen goed als het braaf gaat. Ik houd het wel leuk in het begin, vaak de eerste malen alleen een halstertje om voor ik ze ga vastzetten. Niet meteen het halster om en vastzetten, je moet het leuk houden en zeker niet te lang laten duren. Wacht wel met loslaten tot het veulen kalm is, anders wordt het beloont met vrijheid als het gaat springen o.i.d. en dat is niet de bedoeling.

Belonen is lekker krabben, zijn ze braaf dan het halster af en klaar! Niet wachten tot ze het niet meer leuk vinden! Maar nogmaals wacht wel tot ze rustig zijn voor je ze los laat, maar leg de lat zeker in het begin niet te hoog!

Edit:
Hoe graag je trouwens ook een veulen mak wilt hebben, nee is nee! Het zal wel een keer voorkomen dat het veulen bijt o.i.d. Dan ook echt straffen, ook al jaag je het dan even weg. Het hangt weer van het veulen af hoe je het afstraft, de een zal van een tikje al onder de indruk zijn, bij een ander zul je wat fermer moeten optreden. Ligt eraan waar het van onder de indruk is, een wat schuwer veulen hoef je uiteraard geen dreun te verkopen als het iets stouts doet, een brutaal hengstveulen mag je soms wel even goed terecht wijzen.

Marieke1312

Re: Vertrouwen van veulen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:06

Wij hebben ook ongeveer hetzelfde aan de hand, maar de merrie is zo beschermend tegenover haar veulen dat het onmogelijk is om hem goed te aaien zonder een stamp te riskeren!

boyke3

Re: Vertrouwen van veulen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:23

ik krijg bij mijn shet van 1 jaar nog altijd geen halster om :c