Help, hoe pak ik dit aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalVentjes

Help, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:31

Mijn merrie heeft na een week in Utrecht de kliniek te hebben gestaan en veel zorg toch het veulentje geaccepteerd. Ze zijn sinds gister weer lekker thuis, gaat erg goed! Alleen een probleempje, het veulen is een week oud en springt de hele tijd tegen zijn moeder aan, rent door de stal en stijgert onwijs. De merrie vindt dit absoluut niet leuk en laat dat flink merken door te bijten of te slaan(niet raak maar wel vuil).Zodra het veulen weer rustig is en gaat drinken of liggen is er niks aan de hand. Merrie staat de hele dag met haar koppie bij het veulen en likt hem veel. Ze zijn door omstandigheden nog niet buiten geweest (1x maar ging helemaal niet goed), nu wil ik ze dus graag naar buiten doen, ook omdat het veulen veel energie heeft. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Wanneer de merrie iets niet duldt laat ze dat echt flink merken door te slaan...ook naar het veulen toe...
Kan er ook een shetlandertje bijzetten van net 3jr maar is dit verstandig?

Alle tips zijn welkom!!

Muzefee

Re: Help, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:46

Kunnen ze buiten? Veulen zit bomvol energie en moet nodig even lekker uit kunnen rennen als ik het zo lees, maar geen idee waarom ze precies op de kliniek hebben gestaan, mogelijk mogen ze niet buiten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:52

Is er een mogelijkheid om eerst in een veilige binnenbak veulen te laten uitrazen? Of is trailer ok een probleem?

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:17

Merrie accepteerde haar veulen niet dus hebben ze een week in utrecht gestaan, nu mag hij drinken en accepteerd ze hem wel. Ze kunnen in een buitenbak maar ben bang als het veulen erg gaat rennen dat de merrie erg vuil wordt naar het veulen toe. Ze kan er helemaal niet tegen wanneer veulen druk doet etc...

Buitenbak heeft een goed stevig hekwerk eromheen ipv stroomdraden. Hoezo trailer ok een probleem?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:24

Eerst veulentje alleen laten razen in de bak en moeder vasthouden of misschien even uit zicht? Veulen moet energie kwijt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:29

Merrie idd even aan de hand houden in een bak, kan het veulen even rondracen en kan jij de merrie houden zodat ze dr niet achteraan gaat oid :)

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:33

merrie uit zicht gaat absoluut niet lukken, springt veulen met voorbenen over hek heen! Ik ga straks proberen om met de merrie te stappen in de bak en dan veulen idd even uit laten razen...bedankt voor de tips!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:40

Succes!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:49

Lijkt me het best, ook dan kan je merrie wennen aan het veulen als het zo druk doet. Ze moet zo te lezen nog erg wennen. :)

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:22

We hebben het geprobeert, ging totaal niet. Ik had merrie aan de hand en veulen los, veulen plakte onwijs aan zijn moeder wat logisch is maar dit dulde zijn moeder niet en begon te slaan met achterbenen, ik heb haar gelijk gecorrigeerd maar ze is zo groot en sterk daar kan geen mens tegenop. Toen merrie aan de andere kant van het hek gedaan en ben zelf in de bak gaan lopen, veulen ging helemaal uit zijn dak en is flink uitgeraast, maar toen sprong het veulen over het hek terwijl merrie aan de andere kant stond. Ook dit ging dus niet, we hebben ze maar weer binnen gezet, daar ging het weer prima. Ze moet onwijs wennen aan haar veulen....

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:29

mijn mening is dat ze alleen aan het veulen kanwennen door er ervaring mee op te doen, dwz gewoon in de bak of wei met tweeen. moeder blijkt toch moeder instict te hebben (anders laat ze het veulen niet drinken) en over het algemeen zal een merrie met dat instinct niet gemeend gemeen raak doen, alleen waarshuwen

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:12

Ze raakt haar wel echt gemeend, ze haalt vol uit naar haar veulen..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:36

Ik denk dat ik ze gewoon los zou laten in de bak. Je veulen wordt alleen maar gekker van het op stal staan, wat ook logisch is, veulen hoort buiten te lopen. Na het uitrazen keert de rust wel weer terug.
Zou ook geen stunts uithalen met de merrie aan de hand proberen te houden als het te gevaarlijk wordt, of de merrie buiten de bak houden en het veulen daar laten razen, want dan raakt het alleen maar in paniek.
Een shet erbij zetten zou ik niet doen! Laat eerst merrie en veulen maar even met rust.
Wennen aan het veulen is toch iets wat ze zelf moet doen. Veulens worden zelf ook wel handig in het ontwijken van een minder lieve mama, maar dat moet leren en kost wat tijd..
Het is een rotsituatie, hoop dat het binnenkort gaat lukken en dat de merrie snel went aan haar spruit!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:40

Heb je geen weide? Dan is de merrie afgeleid door het gras. Desnoods laat je haar aan de hand grazen (maar niet aan een lange lijn) in de weide. Je veulen kan dan zelf bepalen of het wil rennen of niet, maar wordt niet "gedwongen" om te lopen.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:30

merrie met veulen de wei op .... merrie grazen veulen lekker rennen. niet opsluiten. als de merrie op stal het veulen heel laat dan zal ze hem buiten in de wei ook zeker niet vermoorden. Of zitten jullie er 24 uur per dag bij om dit in de gaten te houden???

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:40

Mijn merrie was ook niet zo gecharmeerd van haar kroost vorig jaar. Wij hebben haar toch in de wei gezet, met een dubbele heining (stroomlint). In het begin leek ze haar veulen te vergeten (en die was aan het rondracen), maar daarna ging ze er toch achteraan op een afstandje. Voor de nacht deden we ze weer binnen (grote stal (5-6 m), en dan s'morgens weer naar buiten. Zelf aan de andere kant van het lint gaan staan en je er even niet mee bemoeien kregen wij als tip. Ik had uit voorzorg een emmer biks en een paar hoopjes kuil in de wei gelegd, zodat we eventueel de merrie vrij makkelijk weer pakken konden.

Ik zou dus de merrie en veulen loslaten (liefst op gras, maar desnoods in grote binnenbak of iets anders omheind? Zelf even wegstappen (wel in de buurt blijven, maar even ruimte geven). Als de merrie steeds gecorrigeerd wordt (aan de hand/lange lijn enz) is het voor haar ook geen fijne ervaring. Zorg dat je wat lekkers bij je hebt om de merrie eventueel te kunnen pakken.

IS het haar 1e veulen?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:00

erg moeilijk en ook vervelend voor je , want je zou nu juist lekker willen genieten van die twee.

de enige mogelijkheid is om toch elke dag meerdere keer te proberen , en een merrie hoe dom ook
slaat zeker wel gericht en erg hard ,ik heb zien gebeuren dat een merrie naar achter kruide haar vuilen tegen de draad vast zetten en
hem dood sloeg alles in een beweging en in enkele seconden .

een merrie kan helaas niet kiezen of ze een veulen wil of niet net als bij ons
ze heeft wel het het besef dat het fijn is dat het veulen drinkt omdat anders haar
uiers op knappen staan
verder is het hopen dat haar band met haar kindje beter gaat worden
heb je straks een merrie en een anders veulen om er bij te zetten ?
je merrie kan dan ook zien hoe het hoort , en het veulen kan spelen en hulp zoeken met de andere merrie

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:26

Hoe gaat het nu Tatum?
Ik vond het zo sneu dat de merrie het veulen eerst niet accepteerde. Ik hoop voor je dat het nu goed gaat!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:44

uhm als de merrie nog zo doet tegen veulen, weet je wel zeker dat ze hem accepteerd dan??

en lekker laten gaan, mijn merrie heeft mijn veulen ook wel is een trap gegeven, maar veulen weet nu wel dat ze niet moet kloten bij der moeder:P
meestal slaat merrie ze niet kapot, gebeurt dit wel.. dan toch veulen van die moeder af!!!!!!!!!!!!

binnen laten is super slechte oplossing!!! want veulen moet bewegen, voor zijn spieren en botten en gewrichten!
en voor merrie is het ook niet egt leuk week op stal blijven, wordt ze niet vrolijker van.

wel kun je bijvoorbeeld hooi bij de buitenbaan hangen zodat merrie lekker gaat eten en veulen lekker kan spelen.

en blijf er in het begin bij

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:20

Lastig, hoop dat het inmiddels beter gaat. Hadden ze in Utrecht nog tips? Ik hou het op weidegang als meest veilige, daar wordt de merrie afgeleid door gras. Veel succes