Kosten drachtige merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mama1973

Kosten drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:19

Hallo Bokkers,

Ik zit er over te denken om mijn merrie van 14 jaar te laten dekken.
Z heeft geen papieren en ik doe het puur omdat ik het leuk vindt zo'n klein veulentje.

Echter ik heb geen idee wat de kosten (buiten het dekken om) zijn.
Hoe vaak moet je bijvoorbeeld laten opvoelen en zijn er verder nog kosten (er van uitgaande dat de dracht normaal verloopt)
Ik wil financieel natuurlijk goed voorbereidt zijn vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Alvast bedankt !! :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:31

Tja, als je mazzel hebt dan kost het drachtig laten worden niet zoveel. Met DA begeleiding reken op een 150 euro.

Daarna gaat de teller pas weer lopen wanneer de merrie 8-9 maanden drachtig is, dan moet je gericht gaan voeren met merriebrok. Afhankelijk van de grootte van je merrie kan dat behoorlijk in de kilo's lopen.
Mijn fokmerrie is zeer groot en ik reken per veulen wel op dik 40 euro in de maand extra vanwege de merriebrok. Extra, dus meer dan wat ze had gegeten zonder veulen aan de voet. Nou ja, en dat net zolang tot het veulen goed 4 maanden oud is.

Na de geboorte van het veulen zal je een DA langs willen laten komen. Eventueel voor veulenenting (doe ik wel altijd) maar anders wel voor controle. En gaat dat verder goed, dan ben je er niet meer zoveel aan kwijt. Bij pech kan het echt in de papieren lopen, maar dat geldt voor ieder paard.

Je merrie is 14 jaar. Zal dit jaar eerste veulen worden dan?

mama1973

Re: Kosten drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:44

Dees; Bedankt voor je reactie ;)
Mijn merrie is 1,52 en merriebrok daar had ik op gerekend idd
Voor zover ik weet zal dit haar eerste veulen worden
Ik heb haar nu anderhalf jaar en de vorige eigenaar kon mij niet veel vertellen over haar achtergrond helaas.
Ben al aan het zoeken geweest maar kom niet verder met haar achtergrond.
Ze is wel een heel gezond paard nog nooit ziek geweest of kreupel (zover ik terug kan vinden)en ze is goed op gewicht

Ik begrijp dat er natuurlijk extra kosten komen op het moment dat er iets niet goed zou gaan

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:48

Veulens hier krijgen nooit een veulenprik, de DA komt ook echt niet langs om te controleren na de geboorte; kan ik prima zelf.
Niet ieder paard heeft zoveel merriebrok nodig, een goed rijk weiland is nog altijd beter(zeker ná de geboorte).
Je kunt het dus zo duur maken als dat je zelf wil....bdenk je wel dat de markt 0 is op dit moment dus als je gaat fokken is het handig om het veulen zelf te houden ;-)

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:52

Wildgirl; Bedankt voor de reactie
Ik ga het veulen ook zeker zelf houden ... :D
Weiland genoeg hier dus dat zit helemaal goed
Ik laat de DA wel komen na de geboorte maar dat is puur omdat ik zelf nog nooit een veulen heb gefokt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:53

First-time fokkers zou ik zeker wel aanraden om het spul na geboorte door de DA te laten controleren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:54

Hoe is de algehele conditie van je paard? Is ze wel helemaal gezond om een dracht aan te kunnen?

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:55

Dees; Dat ga ik ook zeker doen hoor...wil geen risico lopen zowel voor mijn merrie als voor het veulen ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:55

Hier in de buurt kun je bij een hengstenstation de kosten vwb scannen/voelen/insemineren afkopen voor het seizoen (dus tot de merrie drachtig is) voor 250 euro volgens mij. Bij natuurlijke dekking is het anders, want dan breng je je merrie vaak naar een hengstenstation en kun je de merrie vanaf dag 18 laten scannen/voelen op dracht.
Eventueel extra kosten vwb voeren en dat is per merrie ontzettend verschillend. De ene merrie moet je flink voeren wil die in een goede conditie blijven en de andere merrie heeft alleen een "onderhouds" portie nodig. Ik fok met 2 merries en die zijn qua voeren een wereld van verschil!
Dan als het veulen gewoon gezond is geboren een ontsmetingsmiddeltje voor de navel en kosten vwb inschrijven/chippen/paspoort. Ik betaal volgens mij 60 of 70 euro daarvoor. En dan de wormkuurtjes nog :) Veulenenting doet onze DA trouwens niet aan als de merrie correct geent is en er verder geen complicaties zijn.

Alles bij elkaar is het fokken van een veulen niet echt goedkoop en er zitten de nodige risico's aan :(:) Hoor ieder jaar weer minstens 1 verhaal waarbij de merrie het niet gered heeft

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:56

belle_boef schreef:
Hoe is de algehele conditie van je paard? Is ze wel helemaal gezond om een dracht aan te kunnen?

Supergezond...heb nog nooit wat met haar gehad en de vorige eigenaar ook niet.
Ze wordt geent en ze is goed op gewicht

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:59

Rianneke:;

Bedankt voor de tip ...ga eens kijken of er zoiets hier in de buurt zit.
Ik ga er ook niet vanuit hoor dat het goedkoop is maar ben gewoon benieuwd wat de "normale"kosten zijn

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:00

De kosten voor de da kunnen echter wanneer je merrie niet makkelijk drachtig wordt behoorlijk oplopen. Bij een hh kun je vaak de kosten voor scannen en opvoelen afkopen voor een heel dekseizoen. Dit bedrag ligt meestal tussen de €100,- en de €150,-. Echter indien er medicatie, spoelen van de bm of iets dergelijks nodig is, komt deze kosten er nog bij.

Als het je eerste veulen is zou ik het veulen en eventueel de merrie na de geboorte zeker door een da laten nakijken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:05

Veulenprik kan je overslaan, mits de merrie in de laatste 2 maand voor de bevalling de gecombineerde griep tetanus prik heeft gehad.
Normaal voert iedereen al wat krachtvoer aan zijn paarden, ik dus ook.
Alleen bij drachtige merries vervang ik dit krachtvoer voor merriebrok in de laatste drie maand.
Dus niet meer, maar vervangen door merrie brok.
Merrie brok is ongeveer 2 euro de 20kg duurder dan de gemiddelde voertjes.

Eigenlijk zie ik geen extra kosten tijdens een normale dracht periode.

Behalve de dekking. eigen hengst of een dekking kopen ?
Scannen of opvoelen merrie. (doe ik altijd pas in het najaar rond 6 / 7 maand dracht.)

Dit jaar heb ik alleen een camera aangeschaft om de merrie te bewaken. (169 euro)
Ik wist niet precies hoe lang de merrie drachtig was, (dek natuurlijk)
En het veulen lag vrij diep onder in de buik van de moeder.
Dankzij de camera was ik op tijd bij het bevallen, en kon het veulen helpen zijn 2de pootje goed te leggen.

Maar voor problemen bij bevallingen zijn heel sites te googelen.

Maar het mooiste is weer een nieuw leven in de wei zien te springen en te rennen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:16

Waar mijn merrie normaal 2kg daags nodig heeft om op gewicht te blijven, voer ik haar nu haar veulen 3 maanden oud is maar liefst 6kg merriebrok, naast royaal weidegang en royaal voordrooghooi.
Het zogen van een veulen kost nu eenmaal veel energie.

Vanaf de geboorte gaat 'het grote voeren' echt beginnen hoor. Reken er maar niet op dat de normale dagelijkse portie voldoende is.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:21

Mijn merrie had na de geboorte van het veulen ook veel meer nodig. Voerde uiteindelijk per dag vier kilo merriebrok, twee kilo muesli en een halve kilo haver. Daarnaast stond ze hele dagen op de wei en kreeg meer dan voldoende kuilvoer.

Als ze volop in training is krijgt ze drie kilo sportbrok. Zogen kost idd veel energie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:26

Mijn merrie met veulen van 3 maanden krijgt ong. 1 kg per dag... En dan is ze voor het goede nog net iets te dik! Het kan echt ontzettend veel verschillen per dier :j

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:07

esplendido; Komt zeker een DA bij hoor na de bevalling of tijdens als het nodig is.
ariebren; Dank je voor je informatie (kan ik zeker wat mee)
Dees/Rianneke; Het zal ook per paard verschillen idd mijn merrie krijgt nu 1 kg krachtvoer en staat nu 24/7 buiten
winterdag krijgt ze ongeveer hetzelfde aan krachtvoer en onbeperkt hooi/kuil.
Het is toch kijken hoeveel ze nodig heeft op het moment dat ik over ga op merriebrok.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:29

Ik ga dit even volgen want wil het ok graag weten: schoonzusje van mij heeft een hengst bij de merrie geplaatst. (shetjes) ik wil ook graag de koste weten weide is te veel betrapt en opgegeten

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:03

Denk dat ik het ga doen.... nu nog een leuke hengst vinden :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:34

Is wel al best laat in het seizoen hoor... zou je dat nog wel doen?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:39

Ik zou zelf wachten tot volgend jaar. Als je nu heel snel een geschikte hengst vindt, de merrie toevallig deze week hengstig is en het meteen lukt, is het toch al eind mei volgend jaar dat je een veulen hebt. Bovendien loopt het dekseizoen maar tot half augustus of begin september je hebt dus ook minder kansen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:47

mama1973 schreef:
Het is toch kijken hoeveel ze nodig heeft op het moment dat ik over ga op merriebrok.

Idd gewoon op het oog voeren.

En vwb nu dekken als je merrie nu hengstig zou zijn en je hebt een geschikte hengst zou ik het nog wel doen, maar als je nu nog op zoek moet naar een geschikte hengst...
Want dan zijn de bekende vragen weer... Wat wil je fokken? En dan nog de geschikte hengst erbij zoeken...

Alvast veel plezier met een geschikte hengst zoeken want het is en blijft ontzettend leuk om te doen vind ik persoonlijk :j En het uiteindelijke resultaat is natuurlijk helemaal geweldig! Veulentjes zijn echt zo leuk <3

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:29

Ga kijken voor volgend jaar idd .... Dames/heren allemaal heel erg bedankt voor de adviezen en tips.
Volgend jaar een update ;)