Merrie toont geen hengstigheid en laat zich niet dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Merrie toont geen hengstigheid en laat zich niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:06

Hallo Allemaal,

Ik heb een merrie met rare fratsen.
Mijn merrie toont geen hengstigheid dit hebben we dus 2maanden lang in de gaten gehouden en ze heeft een aantal weken
op een stal gestaan waar ze wel een hengst hebben en een paar ruinen. Nu trekt ze zich niets van hun aan en laat ze ze gewoon
links liggen. Ze reageert soms wel maar eigenlijk alleen maar heel bang alsof ze moet vluchten omdat ze word aangevallen maar de
hengst en zij zitten aan een longeerlijn en allebei aan de andere kant van het draad om te schouwen. De hengst is heel vriendelijk
en gaat niet als een gek tekeer, hij knort een beetje naar haar en dat vind ze heel interessant tot ze te dichtbij komt dan wil ze er
weer als een haas vandoor.
Naar aanleiding hiervan hebben we haar hengstig gespoten. Dit had geen effect dus blijkbaar was er op dat moment niets om af te
spuiten en hebben we haar gister 13dagen na het hengstigspuiten laten scannen op ei. Ik had het idee dat ze hengstig zou kunnen zijn
dus heb ik laten scannen om het zeker te weten. Dit is wel degelijk het geval het ei was minimaal 5cm dus dat was mooi naar de hengst
en schouwen maar.
Helaas resulteerde dit weer in paniek van haar kant. Dus we proberen het vandaag weer. We hopen dat ze nu wel meer interesse heeft
in de hengst want we zouden toch wel heel graag volgend jaar een veulentje willen.

Heeft iemand dit ook weleens mee gemaakt met een merrie en hoe is het opgelost of wat hebben jullie moeten doen om het op te lossen?

De merrie is een KWPNxHaflinger en is 3.5jaar oud. Ze word gedekt door een paint hengst en veulen is voor eigen gebruik dus niet voor
de handel dus daar ook geen gezeur over graag.
Dat ze gedekt word is enerzijds omdat we graag een veulen van haar willen en zeker met deze hengst omdat deze hengst haar heel goed
aanvult en omdat we eens willen zien of tijdens de dracht de hormoonhuishouding veranderd en ze misschien minder last van haar zomer-
exeem zal hebben.
Wij willen heel graag dat het gaat lukken natuurlijk dus vandaar mijn vraag hier.

Vriendelijk bedankt alvast

Faniek

Re: Merrie toont geen hengstigheid en laat zich niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:16

Ik heb wel is ervaren bij meerdere mensen dat merries soms ook echt een smaak hebben en een hengst niet leuk kunnen vinden en niet te willen. Dat is natuurlijk mogelijk in dit geval.. zal niet de eerste zijn, hoor het toch elk jaar weer bij een aantal.

Niet verkeerd bedoeld, maar zomereczeem is erfelijk zou je dat risico wel gaan nemen dat je straks 2 zomereczeempaardjes hebt?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:20

tja als ze niet wil dan wil ze niet..je kunt moeilijk je eigen paard laten verkrachten he:-).

Daarnaast zou ik met een paard met zomerexceem helemaal niet willen fokken (constant jeuk hebben is een hel voor paarden dus bewust hiermee fokken vind ik eerlijk gezegd een vorm van dierenmishandeling om bewust weer een paard op de wereld te zetten met deze aandoening

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:22

imo kun je nooit weten of deze hengst haar aanvult, omdat je 3 heel verschillende rassen aan het mengen bent.

Je gooit zoveel zo verschillende genen in een potje dat je echt geen idee kan hebben wat eruit komt.en idd gezondheid is nog het allerbelangrijkste, denk er nog maar eens goed over na of je dit een dier wel aan wil doen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:23

Misschien dekken in een kudde? Dat ze een paar weken samen staan..? Ik weet niet hoe het op dit moment bij de 'gewone' paarden is, maar bij IJslanders is dit heel gebruikelijk..

En over zomereczeem ; is het ondertussen al bewezen dat het altijd genetisch is? Volgens mij is hier nOg veel discussie Over, hier ook een merrie met eczeem, heeft nu stuk of 4 nakomelingen bij ons, van de leeftijd 1 tot 7 en geen enkele met zomereczeem!

Succes ts!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:31

Het schijnt niet altijd en altijd genetisch te zijn, maar ik zou het risico niet nemen in dit geval, al jong tot uiting met 3,5 jaar jong. Zomereczeem is vreselijk om te hebben voor de dieren.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:49

Ik zou het ook niet doen,niet door het mengen van rassen,maar inderdaad de ZE.

Verder hebben wij het dit jaar meegemaakt voor het eerst,dat een merrie het hengstje blijkbaar niet wilde,ze reageerde er ook totaal niet op,terwijl ze zich het jaar ervoor wel heel gewillig had laten dekken door een andere hengst.
We zijn dit weekend dan maar terug naar die andere hengst gegaan,en binnen de 4 dagen werd ze hengstig en liet ze zich dekken..

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 20:34

Over het zomer exeem verhaal wil ik niet in gaan daar ging het niet over en ze heeft het vorig jaar voor het eerst een beetje gehad en dit jaar komt het helaas ook weer terug een klein beetje.

Deze hengst en mijn merrie sluiten wel degelijk op elkaar aan maar ook daar gaat mijn vraag niet over. Als je de paarden niet kent en nooit hebt gezien kun je niet zeggen dat het niets zal worden vind ik.

@ studiemiep Dat hier word gesproken over dierenmishandeling vind ik heel erg, dus als je dat suggereert hou gerust je mond dicht want het slaat nergens op. Als je niet op mijn vraag een antwoord hebt reageer dan niet. Alles word in overleg gedaan met de dierenarts als die groen licht geeft is daar geen probleem vind ik. En jou opmerking over het verkrachten van je paard vind ik ook heel erg raar. Mijn paard staat in de rijbaan aan een lange lijn zodat als er iets is ze zo uit elkaar gehaald kunnen worden. Ze staat niet vast in een box of aan een muur ze staat ook niet in kluisters dus als ze niet wil wil ze niet en dan is het klaar alles gaat in goed vertrouwen en niet met dwang.

We gaan het nog gewoon eens proberen en kijken of het wel lukt en als het met deze hengst niet lukt volgend jaar weer een kans en kijken we wel weer verder. Dan proberen we gewoon weer deze hengst en als het dan niet lukt dan kunnen we altijd nog kijken voor een andere hengst of inseminatie ofzo.

Voor de mensen die wel normaal reageren dank jullie wel voor jullie reactie en we gaan het gewoon rustig nog proberen lukt het niet kijken we verder.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:08

Jonge merries vinden het soms nog wel eens wat eng, maar uiteindelijk laten ze zich toch wel dekken, als ze hengstig genoeg zijn. Probleem met jouw merrie is natuurlijk dat ze niet hengstig wordt.. Dus het advies om haar in de kudde te zetten lost het probleem in principe niet op..
Kan insemineren ook niet?

Toch wil ik wel sterk afraden om met een eczemer te fokken, ook om de reden die jij noemt. Ik heb het namelijk ook wel andersom gezien, dus dat een licht schurende merrie erger ging schuren. Denk er goed over na dat dat bij jouw merrie ook kan gebeuren!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:13

Ik zou in dit geval de merrie en hengst inladen, naar de kliniek rijden en dan via k.i. Fijner en veiliger voor je merrie (die duidelijk echt geen vent op d'r rug wil).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:48

KI zou hier inderdaad een goede oplossing zijn :j. Ik laat mijn merries altijd via KI dekken en vind het echt de voorkeur hebben boven natuurlijk dekken. Minder gedoe, minder kans op infecties, minder stress voor de dieren en omdat je vaker scant veel meer controle voor het juiste moment van insemineren.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:33

is ze wel eerst gescand voordat ze hengstig gespoten werd? Hengstig spuiten kan namelijk niet zomaar op elk willekeurig tijdstip in de cyclus.
Voelt de baarmoedermond hengstig aan? is het eitje zacht? Dit is allemaal informatie die je eigenlijk zou moeten weten.Belangrijk dus om dit te weten. is er bij het hengstestation waar de hengst ter dekking staat geen goede begeleiding?
Wijzelf worden merries goed in de gaten gehouden en desnoods onderzocht.
Het kan soms voorkomen dat een merrie zich niet natuurlijk laten dekken, maar er toch een heel goed ei zit. In dit geval zou ik kiezen voor een hengst die KI dekt. Dit is veiliger voor zowel merrie, hengst als begeleider en levert een stuk minder stress op bij een merrie zoals de jouwe.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 20:36

Dank jullie wel allemaal voor jullie reactie's.
De hengst die haar zou dekken is van een vriendin. Ze schonk mij de dekking omdat de merrie en de hengst samen misschien wel de perfecte verhoudingen zou geven en we dan meteen een hele mooie leuke pony zouden hebben voor mijn dochter over 4 of 5jaar en ook omdat we op die manier dus konden kijken of het de exeem misschien beter zou laten worden door middel van hormonen.
Ze word op het moment ook na gekeken of het wel exeem is omdat het er vorig jaar ineens pas was ipv vanaf het moment dat ze bij haar moeder weg ging ofzo (dierenarts heeft het wel uit gelegd maar moet eerlijk zeggen dat het even langs me heen is gegaan. Dus of het exeem is word na gekeken ik gooide het daarop omdat het mij logische leek dat dat het was.
De dierenarts heeft haar met hengstig spuiten niet op de scan gezet.
Maar omdat ik zeker wist dat ze hengstig was op het moment dat ze thuis stond (13dagen na het hengstig spuiten) heb ik de dierenarts gebeld om te komen scannen op ei. Dit bleek dus dat ik dus echt gelijk had en dat ze dus op dit moment echt hengstig is. Haar ei was groot genoeg om te dekken maar ze laat het dus niet toe. Ze heeft van donderdag tot vandaag bij de hengst gestaan en hebben we haar elke dag geschouwd maar geen interesse in de hengst. Nu is ze weer thuis en gaan we kijken of we haar van de week zo snel mogelijk naar een hengstenhouder kunnen krijgen waar dan ook een hengst staat die ik wel mooi vind passen dus hoop dat het dan wat word met KI en als het dan dit jaar niet word dan volgend jaar verder dan zijn we weer een jaartje ouder en misschien dat het dan goed gaat lukken.

Marjolein dank je wel voor je extra info over het scannen voor het hengstig spuiten enz. Daar heb ik zeker wat aan dat wist ik zelf ook niet. Weer wat geleerd. De laatste keer dat ik een merrie hengstig heb moeten laten spuiten was omdat ze vuil was na het insemineren en hebben ze het vruchtje wat er toen zal afgespoten. Dus ik wist het ook niet dat ze ook scannen voor die tijd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:12

Hey, gaat het hier om d'Amour? Die ken ik nog van dat ze klein was, wat leuk! Heb je een foto van haar? Ben hele benieuwd hoe ze is geworden!

Exceem kan zomaar ineens op komen zetten. Mijn Friesje had het ook, zomaar op eens, toen ze twee werd.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:29

Een merrie dat zich niet wil laten dekken is meestal zelf nog niet aan toe om gedekt te worden. 3,5 jaar is jong. Zet haar samen met de hengst in de weide en geef haar tijd om te wennen. Laat ze zich niet dekken, wacht dan nog een jaartje.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:39

Dat een merrie hengstig is en een ei van 5 cm heeft wil nog niet zeggen dat ze er aan toe is om gedekt te worden, sommige merries willen maar 1 keer gedekt worden en dat is precies op de eisprong.
En de ene merrie doet er wat langer over dan de andere het kan best zo zijn dat het nog een dikke week duurt nadat je dat ei van 5 cm gezien heb.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:28

Hey Diablo, Ja dat klopt is inderdaad D'amour ze is echt zo mooi en groot geworden. Ben benieuwd of je haar nog herkent. Foto ga ik zo plaatsen als het lukt als het niet lukt moet je even je email in privebericht mailen dan mail een paar foto's.

mnkortleve Helaas is het niet mogelijk om de merrie en hengst een paar weken in de wei te zetten samen. Ik zou het zo doen maar ik denk niet dat de eigenaar van de hengst dat zal willen. De merrie heeft vorig jaar met mijn oude dekkende ruin gestaan en die liet ze ook maar 1 of 2x toe in de hengstigheid. Dus ze weet wel wat het is om gedekt te worden maar bij hem stond ze inderdaad ook gewoon al maanden op de wei. Ik denk inderdaad wel dat dat scheelt. Helaas is het niet mijn hengst en staat hij dus niet bij mij thuis anders hadden ze inderdaad gewoon samen op de wei gestaan.

We gaan gewoon eerst even kijken of we haar de volgende hengstigheid insemineren of dat we volgend jaar verder gaan. Dan is ze 4.5jaar en weer een jaartje ouder en wijzer hopen we haha...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:35

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn 4weken geleden gemaakt.

Diablo hebben jullie Amaretto nog? Hoe is het met hem? Hij zal ook wel al aan zijn opleiding bezig zijn zeker?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:49

Wow, wat is ze veranderd! Haar koppie herken ik nog wel, maar verder.....mooi is ze hoor!

We hebben Amaretto nog ja. We zijn vorig jaar begonnen hem in te rijden, maar toen is Sharon heel naar gevallen en sindsdien ziet ze het rijden niet meer zo zitten, dus we moeten nog even zien wat we verder gaan doen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:05

kappiegirl schreef:
Hey Diablo, Ja dat klopt is inderdaad D'amour ze is echt zo mooi en groot geworden. Ben benieuwd of je haar nog herkent. Foto ga ik zo plaatsen als het lukt als het niet lukt moet je even je email in privebericht mailen dan mail een paar foto's.

mnkortleve Helaas is het niet mogelijk om de merrie en hengst een paar weken in de wei te zetten samen. Ik zou het zo doen maar ik denk niet dat de eigenaar van de hengst dat zal willen. De merrie heeft vorig jaar met mijn oude dekkende ruin gestaan en die liet ze ook maar 1 of 2x toe in de hengstigheid. Dus ze weet wel wat het is om gedekt te worden maar bij hem stond ze inderdaad ook gewoon al maanden op de wei. Ik denk inderdaad wel dat dat scheelt. Helaas is het niet mijn hengst en staat hij dus niet bij mij thuis anders hadden ze inderdaad gewoon samen op de wei gestaan.

We gaan gewoon eerst even kijken of we haar de volgende hengstigheid insemineren of dat we volgend jaar verder gaan. Dan is ze 4.5jaar en weer een jaartje ouder en wijzer hopen we haha...

Ik heb het er niet over gehad om ze samen in de wei te zetten dat was degene boven mij ;) ik zou het persoonlijk niet eens doen met zo'n merrie als je het slecht tref kan het de hengst kosten.
Sommige paarden willen gewoon niet meer dan 1 keer gedekt worden dat heeft niets met de leeftijd te maken, insemineren is misschien net zo makkelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:10

Sommige merrie's zijn er op die leeftijd gewoon nog niet aan toe, dan is het beter een jaartje te wachten.
Wat je ook kunt doen is een andere hengst zoeken, soms is de combinatie gewoon niet goed, het moet ook 'klikken'.
Als je weet dat ze hengstig is kun je haar schouwen zonder draad ertussen, zodat ze hengst haar langs de buik en flank kan snuffelen, vaak werkt dat wel goed.
Maar als ze angstig is is het vooral belangrijk te zorgen dat je een hengst hebt die heel rustig is, laat hem desnoods eerst een andere merrie dekken en een half uur later jouw merrie.
Zodat hij haar rustig benadert, niet teveel hengst is en teveel brult, jonge merrie's zijn daar snel bang van.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:19

mnkortleve sorry... Haha helemaal verkeerd gezien maar inderdaad we gaan eerst ki proberen en ik denk pas volgend jaar. Dan is ze een jaartje ouder en kan ze het zelf misschien ook wel beter aan. En kunnen we rustig rond gaan kijken voor een passende hengst het is nu toch wel kort dag allemaal. Maar bedankt voor je reactie.

Anneliesdj we gaan inderdaad een jaartje wachten is wel zo verstandig ook voor de merrie en inderdaad een goed idee om eventueel in de toekomst het op die manier te proberen mochten we nog eens een onervaren merrie hebben, door eerste een ervaren merrie te laten dekken en een half uurtje later de hengst op de andere merrie te laten springen zodat ze het als niet te uitbundig ervaart bedankt voor de tip in iedergeval. Weer wat geleerd toch?
Bedankt allemaal.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:08

Mijn merrie toont aan mensen geen hengstigheid maar de hengst had het destijds zelf erg goed in de gaten dat ze hengstig was. Uiteindelijk de beslissing genomen om ze toch bij elkaar te zetten, (aan de hand) en 20 min later toch de conclusie getrokken: nee niet hengstig. Merrie weer teruggezet en alles weer zoals voor de poging tot dekken en prompt stond ze hengstig en liet ze zich nu wel dekken. Geef ze dus ook gewoon even de tijd, er zijn meerdere merries die echt duidelijk fysiek contact nodig hebben om iets te laten zien en toe te laten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:06

Wij hebben ook een merrie gehad die zich maar eenmaal liet dekken, en dat was op de eisprong, meestal rond de 6de dag van de hengstigheid. Merrie was ook altijd direct drachtig, is de meeste kans van slagen, geen onnodige vervuiling en op de eisprong.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:28

Dank jullie wel voor de info ook weer ik ga volgend jaar misschien weer kijken en anders gaan we gewoon rond kijken voor een mooi veulen of jaarling volgend jaar. Dit jaar word het niet meer want als we nu zouden gaan dekken nog dan zitten we volgend jaar rond onze trouwdag als het veulen zou gaan komen en dat is ook niet handig.
En nog een maand wachten word het toch weer te laat in het jaar, we hebben voor volgend jaar een vroege zomer met mooi weer besteld voor Juni haha....
En als ze niet wil dan kunnen we altijd weer over een paar jaar kijken gaan we eerste de sport met haar in.