Vorige week heeft mijn mini-shetlandermerrie een prachtig merrie veulentje gekregen; Guusje (zie onderschrift).
Nu had ik gelezen dat veulens rond de 10 dagen ontwormt moeten worden. Nu hebben wij hier thuis toevallig nog 2 wormenkuren liggen, maar ik had ook gehoord dat bepaalde soorten wormenkuren niet aan veulens gegeven mogen worden en ik vroeg me af hoe dat zo'n beetje ging, dus ik dacht ik vraag de dierenarts.
Dus ik bel net de praktijk op om hetzelfde verhaal als hierboven te doen, verteld de assistente me dat ze alleen wormenkuren mogen geven als er een mestonderzoek gedaan is. Nou wist ik dat dit inderdaad moest gebeuren bij volwassen paarden, maar bij veulens wist ik dat niet. Het lijkt me dat je een veulen al zo snel een wormenkuur geeft, om hem ressistent (is dat het goede woord?) te maken voor wormen of eitjes.
Nu zie ik op bokt wel veel mensen zeggen dat ze een veulen hebben ontwormt, hoe doen zij dit dan? Hebben zij inderdaad een mestonderzoek gedaan en zo nee hoe komen zij dan aan de wormenkuren?
Ik heb hier nu dus een wormenkuur liggen van Eraquell, kan ik deze gewoon geven of wat zouden jullie doen?
Bedankt alvast!