Eerste keer bij bevalling... Alle tips welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Eerste keer bij bevalling... Alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:13

Vanaf morgen moet (en mag) ik de wacht houden bij 2 drachtige merries. Ze zijn uitgerekend voor 24 mei.
De ene merrie heeft al een goed volle uier en heeft sinds een dag of 2 een druppel melk aan haar uier hangen.
De tweede merrie heeft ook al een volle uier, maar dit lijkt erop dat het nog een tijdje kan duren.

We zijn al enkele dagen in spanning aan het afwachten tot de eerte merrie moet bevallen.

Omdat het de eerste keer is dat ik op een drachtige merrie moet passen en bij een geboorte ga zijn, vind ik het moeilijk om te weten wanneer ze gaat bevallen.
We zullen elk uur bij de merries gaan kijken, en als we denken dat het bijna zover is gaan we in de stal blijven om zeker te zijn dat er niks kan gebeuren.

als de bevalling begonnen is, wordt ook direct de dierenarts gebeld.

Heeft iemand tips over het tijdstip van de bevalling (te vroeg geboren), voor de bevalling zelf, ...?
Alles is welkom!

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:32

zorg dat je betadine bij de hand hebt en bekijk of de merrie wil dat je erbij bent tijdens de bevalling bij ons is er een merrie die ontzettend onrustig wordt als je erbij bent.Als het gewoon goed lijkt te gaan kun je beter via een camera alles in de gaten houden.Wij gaan normaal gesproken naar de merrie toe als de benen er over de helft uit zijn of als we het idee hebben dat het te lang gaat duren.

montiej

Re: Eerste keer bij bevalling... Alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:17

Hier het zelfde probleem. dus ga het even volgen. Ik zorg in iedergeval dat ik het nummer van de DA bij de hand heb dat zodra er iets niet goed is ik meteen kan bellen, verder heb ik veel op internet gezocht en zonodig opgeschreven op een papier wat ik ook bij de hand wil hebben als ik bij de wei ga slapen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:46

Om het uur kijken. Meestal hebben merries voortekenen als gaan zweten/onrustig/afzonderen van groep/staart raar dragen etc. Als je zoiets ziet is het meestal snel gebeurd. (verschilt per merrie natuurlijk hoe voortekenen zijn).
Je zal al eerste een waterblaas zien (zak met water die eruit komt) laat merrie rustig alleen en ga (stil!) staan kijken in een hoekje. Meestal zullen ze gaan liggen, en beginnen te persen (dit zie je duidelijk). Er zullen dan al snel 1 of 2 pootjes komen. Controleer dan meteen of het veulen goed ligt (hand erin over bovenkant van pootjes) is even wennen maar je zult ook een kopje voelen maar zorg dat zeker 2 pootjes met de hoeven naar voren eruit komen. Als dit niet is meteen da bellen, je kan dan wel zelf veulen om "swingen" maar als je dit nooit gedaan hebt niet aan beginnen! Als alles wel goed zit help ik merrie altijd mee, je trekt het vlies open dat om pootjes zit en pakt beide beentjes. Lichte druk, als merrie perst! Trek je en vervolgens weer rust (ga absoluut niet in paniek doortrekken!) dan zal hetr hoofdje komen, ik zorg dan altijd dat vlies meteem van hoofd is en haal hand over en door mond/neus (dat die schoon wordt van slijm etc). Vervolgens door gaan met trekken met persen. Als schouders erdoor
Zijn is de rest vrij vlot zorg dat hij er in zijn geheel uit is (dus niet laten rusten met achterpootjes er nog iin!) ideaal is als veulen nog aan navelstreng ligt en merrie blijft liggen (als ze niet in paniek zijn doen ze dit meestal wel). Leg veulem goed kijk of hij allert is (dus niet plat leggen maar zoals eem normaal paard ligt, voorpoten er deels onder hoofd omhoog. Controleer nogmaals mond etc op slijm en of hij ademt (zo niet of twijfel goed "wakker" maken wat schuddem lap over hoofd halen zoiets). Na enkele minuten moet de merrie op (als ze dit niet doet moet je daar zelf Voor zorgen). Navelstreng zal knappen (sommige willen perse knippen kan ook en sommige doen ee blauwspray bii het
Veulen op, kan ook doen wij alleen in aparte gevallen.) merrie zal veulen beginnen te likken laat alles maar met rust dan. De nagrboorte moet er binnen 4u af zijn. Meestal
Doen we er met de hand wat druk op zetten en laat deze langzaam los en komt eraf, vaak gaat het ook vanzelf controleer altijd of hij compleet is! Zo niet en als hij er niet f komt meteen da bellen!
Het veulen zal binnen 1 uur gaan staam em zal binnen 4 uur drinken. Ik ben ervan om het zelf aan te laten tutten onze merries doen dat op instinkt, maar je hebt er ooit bij die niks van veulen willen/of niet willen laten drinken op begin omdat uier pijn doet, komt vaak voor bij die 1e keer moeten veulenen.
Zorg dat je dit drinken gezien hebt voordat je gaat slapem! De eerste momenten/3 dagen zijn cruciaal als er danmiets gebeurd heeft veulen niks bij te zetten en is kans op overleven stuk kleiner!
Volgende dag (als overdag gebeurd kun je beste in wei laten veulenen) gewoon naar buite weer of geen weer, regen no problem -10 en 30 graden wel natuurlijk dan opletten.
Geboorte duurt meestal 5-15minuten van blaas tot veulen eruit. Zorg dat je da nummer bijde hand hebt.
Als je na tijdje weer in stal gaat let op merrie! Deze kunnen ooit vals zijn.
Dus
- waterblaas
- merrie gaat liggen jij controleerd of veulen goed zit
- trekken als merrie perst
- hele veulen eruit, mond/neus schoonmaken en aan navelstreng laten liggen
- enkele minuten merrie op laten staan + navelstreng gaat eraf
- merrie veulen likken en alleen laten
- nageboorte moet binnen 4u eraf komen (compleet?)
- veulen staat binnen uur en drikt binnen 4/5uur
- merrie kan hooi! En water aam en ligt schoon stro erbij

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:29

Ik vind de tips die bovengenoemd werden super... Echt. Maar bij een eerste bevalling lijkt het mij juist niet aan te raden om bijvoorbeeld met je hand in de merrie te gaan of aan het veulen te trekken ( zachtjes om te helpen met de weeën mee natuurlijk) zonder DA er bij. De natuur heeft het allemaal zo geregeld dat een merrie het helemaal zelf moet kunnen. En natuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!! Maar persoonlijk zou ik bang zijn dat iemand die voor het eerst en helemaal alleen bij een bevalling aanwezig is in paniek probeerd teveel te doen en zo schade toe kan brengen aan het veulen of zelfs inwendig aan de merrie ( op verkeerde moment trekken etc.).....

Natuurlijk ken ik TS niet en zou die het best perfect kunnen doen hoor daar kan ik niet over oordelen. Maar als ik bij mezelf kijk naar mijn eerste geboorte alleen die niet vlekkenloos verliep ook nog... Als ik niet constant de DA aan de telefoon gehad had had ik het waarschijnlijk erger gemaakt omdat ik "teveel" wilde doen en door de schrik van de plotselinge bevaling redelijk in paniek was.

Ik weet ook niet of deze merrie's eerder veulens gehad hebben maar als dit wel het geval is en dit allemaal soepel verliep zou ik me er zo weinig mogelijk mee bemoeien.

WEL het vlies en slijm van mond en neus verwijderen. En opletten of het veulen allert is. En meteen DA bellen.

Ook de tekenen die hierboven genoemd werden vond ik uitstekend beschreven trouwens!! Ik wou dat ik dat allemaal geweten had tijdens de geboorte die ik meegemaakt heb ( het was twee weken te vroeg en ook nog overdag in de weide dus het was helemaal niet de bedoeling dat ik er alleen zou zijn).

Ik wens je veel succes en heel veel plezier. Het is echt heel bijzonder om zon klein wezen op de wereld te zien komen en iets heel moois om een keer mee te maken.

Jeskim

Re: Eerste keer bij bevalling... Alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:49

Goed beschreven hierboven!
Nog een kleine toevoeging, je merrie zal dorstig zijn na de bevalling en dan is lekker lauw water lekkerder dan zo'n koude plons water in de buik. Ik biedt meestal wat slobber aan, ook lauw, wordt wel gewaardeerd!