Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mrie schreef:Welja, je kunt hem niet poetsen omdat hij nooit in handen geweest is en dan wel scheren???? Hoe bezorg ik mijn veulen een trauma. Misschien is dit juist de gelegenheid om hem al spelenderwijs te leren dat een beetje kriebelen en borstelen fijn is (en helpt tegen de jeuk) Ik vind het een heel stom advies van je DA, je gaat toch een veulen niet scheren, ben je nou helemaal....
keona schreef:als echt is uitgesloten dat hij geen luis/mijt/schimmel heeft.en de jeuk echt door de warmte komt,zou ik kiezen voor helemaal scheren en dan dat dekentje op s'nachts/of zelfs overdag als het zo vies is en regent.als iets niet fijn is is het jeuk
tiwi1969 schreef:Eigenlijk is het natuurlijk een jaarling, geen klein veulentje.
Het advies van de DA is zo gek nog niet, maar ik zou er geen deken op doen. Dan sluit je de huid nog steeds af. Daar komt bij dat de korte haartjes er nog wel uit moeten, de wisseling naar zomervacht gaat wel door. Die korte haartjes prikken in de voering van de deken wat weer jeuk en irritatie kan geven.
Ik zou helemaal scheren en dan 's nachts op stal houden. Goed laten cederen door de DA. Evt. de DA nog een keer terug laten komen als het haar eraf is zodat hij goed kan beoordelen wat er echt aan de hand is met de huid. Dan kan je de infecties goed behandelen.
Mijn jaarling zit al bijna helemaal in haar zomervacht, staat 's nachts binnen en overdag buiten, ook als het regent en ze heeft het echt niet koud.
MaritAriel schreef:Hoi bokkers,
Ik heb hier een heel lief shetlander veulen staan van 10 maanden.
Alleen hij heeft zo'n erge jeuk, echt niet normaal. Hij bleef maar krabben, schuren en met zijn achterbenen slaan. Ook kreeg hij overal korstjes op zijn huid. Vandaag de dierenarts laten komen en die zei dat ik hem moest scheren omdat hij jeuk krijgt doordat hij een enorme wintervacht heeft en veel veulenhaar waaronder het erg broeit. Nou vond ik het zelf voor scheren nog wel wat koud 's nachts want het is op dit moment telkens rond 0 graden 's nachts. Nou gaf de DA aan dat ik eventueel ook alleen twee banen op zijn rug zou kunnen scheren en de rest gewoon lang zou kunnen laten maar of het de jeuk dan helemaal weg zou gaan wist hij niet zeker.
Wat vinden jullie? Helemaal scheren of dan toch maar twee banen? Ik heb ook nog een fleecegevoerde regendeken dus die zou ik eventueel ook op kunnen leggen als ik hem toch helemaal scheer... of is dat geen optie?
Ariebren schreef:MaritAriel schreef:Hoi bokkers,
Ik heb hier een heel lief shetlander veulen staan van 10 maanden.
Alleen hij heeft zo'n erge jeuk, echt niet normaal. Hij bleef maar krabben, schuren en met zijn achterbenen slaan. Ook kreeg hij overal korstjes op zijn huid. Vandaag de dierenarts laten komen en die zei dat ik hem moest scheren omdat hij jeuk krijgt doordat hij een enorme wintervacht heeft en veel veulenhaar waaronder het erg broeit. Nou vond ik het zelf voor scheren nog wel wat koud 's nachts want het is op dit moment telkens rond 0 graden 's nachts. Nou gaf de DA aan dat ik eventueel ook alleen twee banen op zijn rug zou kunnen scheren en de rest gewoon lang zou kunnen laten maar of het de jeuk dan helemaal weg zou gaan wist hij niet zeker.
Wat vinden jullie? Helemaal scheren of dan toch maar twee banen? Ik heb ook nog een fleecegevoerde regendeken dus die zou ik eventueel ook op kunnen leggen als ik hem toch helemaal scheer... of is dat geen optie?
Zou maar eens een andere DA opzoeken.
Momenteel moet je met de handen de losse plukken haar uit zijn vacht kunnen trekken.
Dus borstelen en borstelen.
Een jaarling die heel erg jeukt omdat hij niet uit zijn wintervacht komt is een spoelwormen probleem.
Geef maar een pyrantel of bendazolen wormenspuit.