help!! graag advies merrie al wk over tijd en ik wil slapen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zeldacharger

help!! graag advies merrie al wk over tijd en ik wil slapen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:44

mijn merrie was 3 april uitgeteld, toont totaal nog geen tekenen van een naderende bevalling.
heeft sinds een week of drie het birth alarm om en ze weet helaas ook heel goed hoe die werkt,elke nacht gaat het alarm wel een paar keer af dus kan de baas met haar slaperige koppie in de auto en hup naar stal waar madam dan vrolijk staat te zwaaien van ...wat gezellig nachtelijk bezoek!!! moeten we vaker doen!! met als gevolg dat ik nu al drie weken maar 1! nacht heb kunnen doorslapen.
dus kan niet wachten totdat ze bevallen is kan ik weer :z en dus meteen mijn vraag: ze heeft de volgende symptomen: dikke :D buik, slappe banden,geen! uier,en buik trekt iets omhoog en de flanken lijken wat duidelijker zichtbaar.

heeft iemand een idee waar ik nog meer op kan letten? durf het alarm ook niet af te doen zul je zien dat ze dan juist gaat bevallen het is nl haar (en de mijne) eerste veulen dus spanning alom!.

hoor graag tips,trucs heb al tegen het veulen gepraat dat het hier ook heel gezellig is maar helaas nog geen /3 :z

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:03

Harst ze of kegelt ze? Hoeveel dagen heb je geteld? Gemiddelde draagtijd ligt tussen de 320 en 360 dagen, daar zit 40 dagen speling in. ;) Sommige merries dragen altijd onder de 330 dagen bijvoorbeeld, sommige merries kun je standaard de 360 voor tellen (zo eentje hebben wij gehad).
Een kenmerk is dus het harsen en het kegelen. Sommigen slaan dat over. Dan moet je goed naar kleine veranderingen van de merrie kijken.
Het is duidelijk dat je merrie ook plat slaapt, je kunt het BA daar ook op instellen.

Marisje76

Re: help!! graag advies merrie al wk over tijd en ik wil slapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:05

succes, wij zitten in hetzelfde schuitje...nu 17 dagen over.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:06

Tja dat is het risico van een veulentje fokken. Gewoon wakker blijven, geen veulen jammer dan...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:08

Mijn merrie werd 6 weken na de uitgetelde datum geboren. Hopelijk hoeven jullie niet zo lang meer te wachten. :(:)

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:17

Zet een webcam in de stal.
Heel bokt wil wel meekijken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:56

Succes! Ik ken het.. heb er zo ook eentje die momenteel op 350 dagen zit en maar niet wil bevallen :)

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:36

Neonlight schreef:
Harst ze of kegelt ze? Hoeveel dagen heb je geteld? Gemiddelde draagtijd ligt tussen de 320 en 360 dagen, daar zit 40 dagen speling in. ;) Sommige merries dragen altijd onder de 330 dagen bijvoorbeeld, sommige merries kun je standaard de 360 voor tellen (zo eentje hebben wij gehad).
Een kenmerk is dus het harsen en het kegelen. Sommigen slaan dat over. Dan moet je goed naar kleine veranderingen van de merrie kijken.
Het is duidelijk dat je merrie ook plat slaapt, je kunt het BA daar ook op instellen.

klopt mijn merrie ligt inderdaad met slapen helemaal plat!, had het ba hier op ingesteld maar toch blijft hij telkens afgaan..... gok erop dat het veulen nu vrijdag de 13e komt! wel aparte datum....

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:37

Dromen schreef:
Zet een webcam in de stal.
Heel bokt wil wel meekijken.

ha ha! dat is een idee, mocht iemand dan wat zien dan graag even naar mij bellen :D !

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:38

Tinniie schreef:
Succes! Ik ken het.. heb er zo ook eentje die momenteel op 350 dagen zit en maar niet wil bevallen :)

ook toevallig eerste veulen? succes in ieder geval en hoop dat je vannacht verrast wordt met een prachtveulen!

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:39

goeroe schreef:
Mijn merrie werd 6 weken na de uitgetelde datum geboren. Hopelijk hoeven jullie niet zo lang meer te wachten. :(:)

moet ik me daar maar eens op in stellen misschien dat het helpt?

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:42

Marisje76 schreef:
succes, wij zitten in hetzelfde schuitje...nu 17 dagen over.

ook een ba? die van mij doet het te goed volgens mij :D jullie ook succes! misschien dat we vannacht beide de trotse baasjes worden? ik duim voor jullie

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:44

zeldacharger schreef:
ze heeft de volgende symptomen: dikke :D buik, slappe banden,geen! uier,

zonder uier zal ze nog niet zo snel bevallen waarschijnlijk. hoeveel dagen is ze drachtig?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:50

is het niet mogelijk om op stal te slapen? dan ben je tenminste niet elke keer klaarwakker bij loos alarm..
ik slaap (meestal samen met een vriendin) altijd in de stal met een tv erbij, we zetten dan om het uur/anderhalf uur onze wekker en kijken dan even op het beeldscherm, zien we niks bijzonders doe je je ogen weer dicht en slaap je weer lekker verder :P dit jaar zal dat misschien toch nog lastiger worden, aangezien ik nu 2 drachtige merries heb die op dezelfde dag zijn uitgerekend! en heb maar 1 camera.. dus mochten ze ook daadwerkelijk beide tekenen geven van een aanstaande bevalling zullen we er toch steeds uit moeten om de andere stal te checken, maar goed, vorige keer was mijn ene merrie bijna 3 weken overtijd dus ga ervan uit dat ik nog genoeg tijd heb straks om de camera om te draaien naar de andere stal, zodra het eerste veulen geboren is..

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:51

Mijn merrie ook eerste keer was 29maart uitgerekend. Helaas nog steeds geen uier niks. Maar dat zegt niks. Zo hebben we van het weekend een verrassings veulen. Half 1 helemaal niks, gewoon rustig en veulen hadden we ook nog niet verwacht. En om 4 uur was het veulen er. Dus uiers zegt niet altijd wat, zeker niet bij de eerste. Gelukkig gaat mijn alarm niet altijd snachts af. Tot nu toe in 3 weken tijd 2x voorgekomen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:59

Ik ben al 10 weken aan het waken, merrie was 18 Maart uitgerekend. Ze is hier afgelopen zomer verwaarloosd en drachtig gekomen dus of de groei van het veulen heeft stil gestaan of een verkeerde dekdatum mee gekregen. Ik weet dus wat je voelt, je bent gesloopt! ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:12

zeldacharger schreef:
goeroe schreef:

moet ik me daar maar eens op in stellen misschien dat het helpt?

Grote kans dat het dan uiteindelijk meevalt in elk geval! :D

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:04

vorige week is bij ons op stal een merrie bevallen na 1 jaar en 1 dag dragend te zijn geweest. er is dus niks van te zeggen. veel succes ermee!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:15

whooo dat meen je niet das lang

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:21

Ik heb zelf altijd een camera online op internet, deze host ik via marestare waardoor ze vanuit Amerika/Canada en andere plekken uit de wereld mee kijken. Op het moment dat ik slaap is het daar overdag, ik heb dus geen eens een Birth alarm, maar wel slaap ik altijd lekker. Als het echt zover is bellen de mensen mij wakker en hierdoor echt nog geen enkele bevalling gemist.. Ook dit jaar gaan ze weer lekker online binnen enkele dagen.
Succes met wachten, duurt altijd zolang he :))

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:18

ShamalArabs schreef:
zeldacharger schreef:
ze heeft de volgende symptomen: dikke :D buik, slappe banden,geen! uier,

zonder uier zal ze nog niet zo snel bevallen waarschijnlijk. hoeveel dagen is ze drachtig?

ga het even uitrekenen ....haha....

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:22

boeflover schreef:
is het niet mogelijk om op stal te slapen? dan ben je tenminste niet elke keer klaarwakker bij loos alarm..
ik slaap (meestal samen met een vriendin) altijd in de stal met een tv erbij, we zetten dan om het uur/anderhalf uur onze wekker en kijken dan even op het beeldscherm, zien we niks bijzonders doe je je ogen weer dicht en slaap je weer lekker verder :P dit jaar zal dat misschien toch nog lastiger worden, aangezien ik nu 2 drachtige merries heb die op dezelfde dag zijn uitgerekend! en heb maar 1 camera.. dus mochten ze ook daadwerkelijk beide tekenen geven van een aanstaande bevalling zullen we er toch steeds uit moeten om de andere stal te checken, maar goed, vorige keer was mijn ene merrie bijna 3 weken overtijd dus ga ervan uit dat ik nog genoeg tijd heb straks om de camera om te draaien naar de andere stal, zodra het eerste veulen geboren is..

zou wel willen maar heb nog een kleintje thuis (2jr) en paps is vaak op karwei waardoor ik dus niet in de gelegenheid ben om op stal te slapen helaas!, maar gezellig ben weer geweest vannacht!! ga straks nog maar even een uurtje :z succes jullie!!

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:24

ferropaard schreef:
vorige week is bij ons op stal een merrie bevallen na 1 jaar en 1 dag dragend te zijn geweest. er is dus niks van te zeggen. veel succes ermee!

dat is inderdaad lang zeg! gelukkig dat het veulen er nu is!!

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:24

Faniek schreef:
Ik heb zelf altijd een camera online op internet, deze host ik via marestare waardoor ze vanuit Amerika/Canada en andere plekken uit de wereld mee kijken. Op het moment dat ik slaap is het daar overdag, ik heb dus geen eens een Birth alarm, maar wel slaap ik altijd lekker. Als het echt zover is bellen de mensen mij wakker en hierdoor echt nog geen enkele bevalling gemist.. Ook dit jaar gaan ze weer lekker online binnen enkele dagen.
Succes met wachten, duurt altijd zolang he :))

dat heb je slim opgelost!, is ook nog wel een idee!

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:25

Bassenqua schreef:
Ik ben al 10 weken aan het waken, merrie was 18 Maart uitgerekend. Ze is hier afgelopen zomer verwaarloosd en drachtig gekomen dus of de groei van het veulen heeft stil gestaan of een verkeerde dekdatum mee gekregen. Ik weet dus wat je voelt, je bent gesloopt! ;)

jeetje dat is wel heel lang!!!, hoop dat er snel een gezond veulen is!