pshirley schreef:Heeei bokkers,
mijn arabier is 06-04-''12 bevallen van haar veulen Baby maar nu drinkt baby niet genoeg melk.
hoe kan ik Fenna (moeder) het beste melken?
fles enzo heb ik al.
alvast bedankt,
groetjes Pascalle
Als baby niet genoeg melk binnenkrijgt zou dat bevestigd moeten zijn door een DA. door de merrie te melken gaat ze wellicht wat meer melk geven, maar in principe laat een merrie alleen de melk schieten als:
1) het veulen langere tijd niet heeft gedronken en dus de uier overvol is
2) zodra het veulen wil drinken en begint te sabbelen aan de spenen
3) in de eerste 20 uur na de bevalling, wanneer er nog een overvloed aan biest is
Dus tussentijds melken heeft eigenlijk geen nut, bovendien drinkt een veulen dat bij de uier kan normaal niet extra bij uit een fles, dat vinden ze gewoon niet lekker...
Soms lijkt het alsof het veulen niet genoeg melk binnenkrijgt omdat je geen melk uit de uier kunt krijgen (zie bovenstaande punten, met name punt 1 en 2) maar om het echt vast te stellen zul je moeten testen op uitdroging en je zult dan ook zien dat het veulen steeds slapper wordt en niet meer rent en springt, dat ze alleen nog maar wil liggen. Ook in het bloed is het te zien. Echter kunnen die tekenen ook weer duiden op andere problemen dus zul je die ook moeten uitsluiten.
Wat je als eerste zou moeten proberen is je hand op de uier houden of proberen wat melk uit de speen te krijgen zodra het veulen aan het drinken gaat, je zult dan vaak kunnen voelen dat de melk in de spenen stroomt (raar tintelend gevoel in de uier) en je krijgt dan wel melk uit de speen. Dát is heel normaal en als dat gebeurt krijgt het veulen normaal ook voldoende melk binnen.