veulen van bijna 9 maanden drinkt na hereniging bij moeder??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

veulen van bijna 9 maanden drinkt na hereniging bij moeder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:09

hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn veulen weer bij moeders gezet. Ik had zo eens rondgekeken wanneer dit kon, en meestal na een aantal maanden moet het goed zijn begreep ik er uit.

Veulen is in november gespeend. ze hebben daarna naast elkaar gestaan, en later weer verder uit elkaar maar wel altijd elkaar kunnen zien/ruiken/horen.
Moeder was vel over been dus veulen is met 4 maanden al gespeend. VEEL te vroeg maar noodgedwongen..
Nu heb ik ze vanmiddag (zowat half jaar dus!) eens bij elkaar gelaten hoe dit ging.. en ging goed. moeders ging wel heftig achter kind aan maar later gingen ze kriebelen en leek alles in orde. Samen uit de hooibak eten, gezellig! Nou prima dacht ik.

Vanavond kom ik op stal, staat kind te drinken!! en ik heb zelf even getest: en jawel, er komt weer melk uit.

Dat is toch eigenlijk niet echt gebruikelijk?? Nu heb ik ze gelijk weer uit elkaar gehaald natuurlijk... moet ik nu nog ergens extra rekening mee houden? Ik weet namelijk niet of het slecht is als de melkproductie voor een 2e maal opgang geholpen wordt binnen zoveel tijd? Denk het niet, maar zo in het weekend is het wel handig om dit op een forum te vragen toch :)

maar voorlopig hoef ik niet aan bij elkaar zetten te denken concludeer ik hier uit..

Wilawander

Re: veulen van bijna 9 maanden drinkt na hereniging bij moeder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:20

Heb ze hier destijds 3 a 4 weken uit elkaar gehouden en dat was voldoede. Is wel heel vreemd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:22

ja zie je wel.. pff.
heeft de merrie dan over-moedergevoelens misschien? En veulentje beetje zielig. combineer dat samen... is gewoon weer de draad oppakken van toen?
Te vroeg gespeend nog eens, dus niet zelf goed kunnen afsluiten?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:23

Ik ken een merrie waarvan het kind na diverse keren langdurig uit elkaar halen, nu als 5-6jarige nog steeds bij mama drinkt. Hoe lang je die ook uit elkaar haalt, zodra ze weer bij elkaar zijn begint het weer. Overigens houdt dit mama wel heel mooi slank(zijn shetters) en 'veulen' ziet er ook heel netjes uit.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:25

Heb het ook gehad met mijn merrie... Pff wat een gedoe!
Veulen ergens anders gestald voor ruim anderhalf maand en daarna er weer bij gedaan...Merrie liet het veulen drinken ook al deed het haar zeer,want ze was al opgedroogd qua uier maar ze ging weer melk aanmaken.

Toen weer uitelkaar gehaald voor langere tijd maar wederom dook het veulen er gelijk onder... Toen heb ik de kudde opgesplits en zo apart gehouden.

Sommige merrie's laten zelfs andere veulens bij hun drinken,zelfs wel gezien dat aan beide kanten van de merrie een vreemd veulen stond! Sommige merrie's zijn wel heel makkelijk :+

Hele rigoreuze methode is; Spijkertje's door het halster heen doen,zo prikken ze de merrie en duwt de merrie ze wel weg..
Let op! Dit heb ik nooit zelf gedaan! Het is wat ik bij handelaren heb gezien. Gelukkig heb ik nooit dat hoeven te doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:28

haha dav dat vb met een 2e vreemde veulen aan de merrie :+

probleem is hier dat de merrie te mager binnen kwam (ondervoed) en ik haar toen het veulen 4 maanden was nog steeds niet op gewicht had dus heb moeten spenen.
Ze is nu op gewicht natuurlijk, maar ik denk niet dat ze het aan kan weer een veulen te gaan voeden.

veulen heeft pas door koliek een flinke klap gehad, en is helaas nu erg schraal, dus daarom misschien ook meer drang om te drinken? hongerhongerhonger?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:31

Ik heb dat probleem ook gehad. Veulen heeft er 2 maanden niet bij gestaan, daarna weer erbij en veulen begon meteen weer te drinken én de merrie liet het toe. Vervolgens het veulen heel lang bij de moeder weg gehad en uiteindelijk is het toch gelukt. Waarschijnlijk vond ik de melk toch nog te lekker :')

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:55

Ik heb hier hetzelfde probleem. Heb het veulen half november gespeend en haar 6 weken van de moeder weg gehouden op een andere locatie een aantal km verderop. Begin februari vond ik de spenen van de merrie al verdacht glad, maar melk kreeg ik er zelf niet uit. Afgelopen week betrapte ik ze echter op heterdaad, jaarling met een witte mond en merrie met een paar druppels aan het uier.
Ik laat het zo aangezien het veulen in de verkoop staat en zolang beiden het goed kunnen trekken is het voor mij wel oke.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:02

Hmmm lastig. Ik ga dit even volgen. Veulen bij ons gaat in de zomer samen met mama het land op :).
Is in januari afgespeend.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:02

ja maar de melk zou er toch allang niet meer moeten zijn. de uier was met een paar weken al goed opgedroogd, of hoe zeg je dat? er kwam echt niks meer uit. was weer helemaal dun.
en gister spontaan begint ze weer melk te geven? Vanmorgen was hij dus ook weer wat dikker :( nu zal ze er wel weer last van gaan krijgen zeker??

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:09

Is niet zo heel vreemd, hoor... dat er weer melk uit haar uier komt. Als je bedenkt dat mensen die zelf geen kinderen hebben gekregen, toch de melkproductie kunnen stimuleren (gebeurt soms bij adoptie van een baby, al heb je er wel veen doorzettingsvermogen voor nodig), dan kan het bij andere dieren natuurlijk ook. :D In mensentaal heet het relacteren. Blijkbaar is mams toen veulen weer om melk vroeg, weer melk aan gaan maken en dat vond ze dus blijkbaar ook oke, anders had ze het nooit toegestaan.

Ik vraag me af of het voor moeder nu weer een dergelijke belasting wordt. Ze is nu op gewicht, begrijp ik, en veulen is nu dusdanig groot dat het ook met de pot mee eet... Dus wellicht zou mams er helemaal niet zo'n last van hebben? De leeftijd waarop het gemiddelde veulen gespeend wordt (door ons, welteverstaan) is niet natuurlijk... Al gaf je zelf al aan dat het in dit geval echt niet anders kon, natuurlijk. Ondervoeding is ook levensgevaarlijk.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:13

djinnie zou je denken. ik maak me ook altijd snel zorgen hoor..ben bang dat ze terugvalt. heb haar eindelijk op gewicht ja, maar ik vind haar kont nog te puntig. ik voel haar ribben totaal niet!! dus dat vind ik al een goed teken, echt een lekker speklaagje. maar die billen zijn nog eng. toch spieren?
misschien dat ze het dan toch wel aan kan..

ja was erg zielig om ze al te scheiden. veulen had er weinig last van hoor, super zelfstandig. maar moeder vond het erger. En veulen kan het nu wel heel goed gebruiken als hij weer wat moedermelk krijgt... zou hij dan nog wel door gaan met hooi eten denk je?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:30

Net even overlegd met de dierenarts, maar die adviseert toch ze uit elkaar te houden. De moeder is nu wel weer op gewicht, maar als de melkproductie dan weer ineens vol op gang komt dan is ze straks de reservers ineens allemaal weer kwijt! Dat moeten we ook niet hebben. Veulen moet gewoon op zich zelf opknappen.. en toch apart houden weer. helaas!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:09

Dat heb jij weer, misschien is het iets Belgisch :+
Fijn dat je de DA even hebt gebeld, zoveel mensen, zoveel meningen denk ik. Lastig hoor!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 13:37

precies dat kan alleen hier gebeuren :Y) :')

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:54

mijn merrie wees haar veulen gelukkig af toen die probeerde te drinken gisteren ze zijn bijna 1 jaar uitmekaar geweest

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:58

ik heb ook wel eens volwassen koeien bij elkaar zien drinken.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:35

Mijn stoute dikzak is twee jaar oud en vorige week zag ik haar zomaar weer
onder haar moedertje duiken :')
En vorige zomer hebben ze ruim een half jaar niet bijelkaar gestaan en ook deze winter
weer vier maanden gescheiden gestaan.

Mama is een A welshje en de kleine is van een NF hengstje. Ze is groter dan haar mama.
Ik heb er verder niet zo veel problemen mee. Hou mama goed in de gaten. Ze is nogal snel te dik
dus in haar geval kan het niet veel kwaad.

Een vriendin van mij heeft hetzelfde met haar twee shetlanders. Die kleine is al zes jaar :oo
Ze smeert de uiers van haar merrietje in met vaseline en dat vind de lurkboef niet zo lekker :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 08:48

ondertussen is mijn hele kudde verhuist, en dat zou betekenen dat het veulen in een apart weitje moest komen voor 2 weken - daarna gaat hij naar een ander hengstveulentje..
maar hij was zo zenuwachtig, dat ik het eng vond ze voor de nacht apart te laten staan. Na goed overleg met de dierenarts (had andere keer denk ik toch een assistente maar weet het niet zeker) mocht ik ze weer bij elkaar zetten.
Het enige gevaar wát er aan zat, was een uierontsteking. Daar gaan ze niet dood aan, dus moest enkel haar temperatuur in de gaten houden zodat we er snel bij zouden zijn.

Het was ondertussen 2 a 3 dagen geleden dat kind bij moeder had gedronken, en ik ze weer apart had gezet. Dus uier was natuurlijk pijnlijk toen ze uiteindelijk toch bij elkaar mochten... en dat maakte dat mama kind weg sloeg met de staart of gewoon steeds wegliep. dus we hebben hem niet meer zien drinken! Handig.

Maar toen begon hij haar te dekken :oo , dus uiteindelijk toch maar weer uit elkaar gehaald. Dus hij staat nu alsnog apart, maar we staat er al een paar dagen, en hij is nu een stuk rustiger.