Jaarling (10maanden) drinkt nog bij moeder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1408

Jaarling (10maanden) drinkt nog bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:28

Hee,
heeft iemant tips ??
mijn jaarling van 10 maanden oud staat nog gewoon lekker bij ons thuis,
maar helaas kunnen ze nog niet samen buiten staan, want zodra ze de kans krijgt begint ze gewoon weer lekker te drinken,
mijn merrie is heel erg lief, en schopt eigenlijk nooit naar anderen (word alleen zelf altijd in elkaar getrapt door andere paarden)
ze schopt het veulen dus niet echt weg,

heeft iemand een idee om het veulen niet te laten drinken ??
als er eten is is er trouwens niet zo veel aan de hand ... tot het op is dan duikt ze rustig weer onder het deken :P

ik hoef niet reacties van dat het beter is om ze helemaal uit elkaar te halen, want daar is geen ruimte en geld voor. ze staan gewoon thuis en zien mekaar dus wel,...

zijn er meer die dit mee gemaakt hebben ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:30

als ze goed is afgespeend geeft de merrie toch ook geen melk meer? snap niet dat ze het veulen dan nog laat 'drinken'

Heeft ze leeftijds genootjes of is de moeder het enige paard waar ze mee kan staan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:34

ED --> KS

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:35

Als je moeder en kind niet uit elkaar haalt hangt het van de merrie af of ze het veulen wijgert te laten drinken. Met 10 maanden is het dan heel normaal dat er bij tijd en wijle nog gedronken wordt, dat is dus niet abnormaal, en kun je gewoon laten gebeuren. Wanneer stopt het veulen ermee: als de merrie weer drachtig is stuurt ze het veulen op een gegeven moment zelf weg, en ook als er geen veulen komt zal die tijd gewoon komen, maar dit kan nog wel een jaar duren. Mits je merrie er niet aan onderdoor gaat, daar moet je wel goed op letten!: wordt ze te schraal en kan ze het er niet meer aaneten, zul je ze toch wat langer apart moeten zetten. Gewoon laten gaan dus en goed in de gaten houden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:35

heb je ze nu dan niet apart in een box/weide/paddox staan.want ik speen mijn veulens altijd naast de moeder,ze staan dan in een aprte weide(gewoon stukje afzetten),ik liet het veulen dan in het stuk bij de andere paarden en de moeder in het andere stuk.bij het laatste veulen was 2,5mnd van elkaar af genoeg.maar je hebt er ook waar het iets langer bij duurt.splits je weide lekker op en speen ze zo dan kunnen ze toch naar buiten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:37

Heb dat hier ook meegemaakt, zelfs nadat ze een tijdje allebei in een andere kudde op de wei hadden gestaan, dook het veulen nog onder de moeder zodra ze weer samen stonden. Veulen is toen een paar maanden weggeweest bij iemand anders, want het werd gewoon niks na meerdere pogingen.

Denk dat je ze toch moet scheiden met een draadje, desnoods langere tijd.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:53

ze heeft zo'n 2,5 maand apart van haar moeder gestaan, daarna is ze in een aparte stal tegenover haar moeder,
dus het kan echt geen kwaat zolang de moeder het kan hebben ??
ze is niet weer drachtig, maar komt als ze dringt volgensmij nog gewoon melk uit,
helaas heb ik niet meer leeftijd genootjes in de buurt, en ook niet echt veel paarden, dus ze is alleen met haar moeder, en soms eens bij mijn oude stage begeleider zegmaar.
ze staat nu steeds met zo'n gras masker op :P maar dat is ook niet alles...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:23

Mijn merrie heeft geloof ik tot haar 2e bij een adoptiemoeder zo af en toe gedronken, heeft de adoptiemoeder niets van gekregen en mijn merrie is grote sterke meid geworden :D nee ik zou me er niet zo druk om maken

mariska1408

Re: Jaarling (10maanden) drinkt nog bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:10

hihi okeejj dankjee :)
vind het ook zo sneu om nou steeds 1 binnen te zetten met dit mooie weer...
ze zijn verder heel lief hihi

Bedankt allemaal voor de reactie :)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:52

Zie het zo:
Er staat een glas cola en een glas water op tafel. Wat zou jij pakken?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:55

Een tijdelijk draadje ertussen? Zoveel geld kost dat niet.. Niet meer dan 2 paarden kunnen onderhouden ;)

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:57

Alou schreef:
als ze goed is afgespeend geeft de merrie toch ook geen melk meer? snap niet dat ze het veulen dan nog laat 'drinken'

Heeft ze leeftijds genootjes of is de moeder het enige paard waar ze mee kan staan?

Mijn merrie geeft ook nog steeds melk nadat haar veulen een half jaar geleden is afgespeend , ze heeft wel geen vol uier maar er komt gewoon nog melk uit de speentjes als je er aan trekt.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 10:15

dat heb ik dus ook, de uiers zijn gewoon mooi, maar er komt nog wel melk uit.

maar ze staan nu lekker bij elkaar, en heb het nog niet weer gezien haha
Net of heeft ze het eindelijk begrepen XD
Ze is me vast dankbaar dat ze dat grasmasker niet om hoeft hihi

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:00

Mijn veulen heeft tot haar 2e jaar nog af en toe bij haar moeder gedronken, maar ook dat is vanzelf gestopt. Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt, dat deden zij ook niet. Ging er gewoon vanuit dat de merrie het beter zou weten dan ik. Ook hun gedrag is niet afwijkend op zo, ze kunnen zonder stress afzonderlijk mee op buitenrit worden genomen. Geniet dus maar lekker van je paarden.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:08

tips zijn al gegeven, maar wil zeggen dat het redelijk normaal is. Mijn 1,5 jarige die duikt zelfs af en toe onder de buik van mijn oudje om zich er van te verzekeren dat er daar toch niks is (is dus niet de moeder :) ) Oudje is daar alleen niet zo van gediend, maar toch probeert ze het wel steeds :') Dus denk dat die neiging er best lang in blijft.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 12:30

Haha dat kan ook nog :P
ze is nu wel rustiger nu ik ze gewoon bij elkaar heb... drinkt volgensmij niet eens meer :P
wel raar dat je er dan zo'n probleem van maakt.. even bij elkaar en dan ging ze drinken dus ik dacht dan moeten ze weer bij elkaar weg :+
en nu staan ze lekker bij elkaar en is het klaar :P

zal zeker genieten van deze 2 :D

Allemaal heel erg bedankt