Veulens en mama's met eczeem/vliegen-deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Veulens en mama's met eczeem/vliegen-deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:24

Zijn er hier mensen die hun merries met veulen in de zomer onder een eczeemdeken of vliegendeken hebben lopen?
Wat voor deken hebben jullie merries? En hoe maak je het zo veilig mogelijk ivm rondvliegende veulenhoefjes en singels, buikflappen en bilkoorden?

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:31

me oom's broeer heeft k een veulen die doet gewoon de deken op en dan de singel iets strakker en de bil koord denk ik ook,,
maar hij heeft het nog nooit gehad dat een veulen vast zat.
maar als het maar niet te strak zit

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:38

Maar te los lijkt mij ook eng.
* Zie m`n veulen al met hals in bilkoord hangen* ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:45

rond de geboorte deden we de eczeemdeken af en na de geboorte ging hij weer op, bilkoorden goed aangesloten doen qua lengte en we hebben er geen problemen mee gehad. Zorg dan sowieso dat je een goedpassende deken ophebt, niet zo eentje die aan de achterkant zo lang is.
En anders tijdelijk een halsdeken omdoen (zo eentje van lycra, of zo een die Ivanhoe ook los verkoopt (en je zelf erg goed kunt maken van een oude eczeemdeken trouwens ;) )
Dus bijvoorbeeld zoiets;

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:16

Ik doe mijn merrie altijd een vliegendeken met hals om, nooit geen problemen. Maar ik heb een rustige merrie en op de een of andere manier brengt ze dat ook over op de veulens, die doen nooit gek richting haar.
Dit jaar ook een vliegendekentje voor het veulen gekocht, veulen van vorig jaar had toch echt wel veel last van de dazen. We zitten wat dat betreft op een vervelende plek, in Zuid-Oost Brabant waar er toch al veel zitten, en de wei is ook nog precies aan een bosrand.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:28

Zolang ze 's nachts op stal staan gebruik ik geen deken en is Derfen voldoende om te zorgen dat er niet geschuurd wordt.

Als ze 24/7 de wei op gaan, veulen is dan ca. 6 weken oud, gaat er bij vochtig weer een Rambo Sweet Itch Hoody op in combinatie met Derfen.
Bij super droog weer, zijn er niet zoveel knutten omdat die vocht nodig hebben om uit te komen, geen deken, alleen Derfen.

Met de RSIH nog nooit problemen gehad met de veulens, die zijn handig genoeg om de flap even op te tillen met hun neus om bij de melkbar te komen.
Ook geen benen in deken/singel of zo.
Wel altijd vrij rustige/makke merrieveulens gehad tot nu toe, hengstjes oefenen vaak al op hun moeder en dan weet ik niet hoe de deken het houdt.

Het belangrijkste is dat de deken goed past en past bij het model van de merrie. Merk is dan niet zaligmakend, die van mij doe het goed met Rambo en slecht (drukplekken) met Bucas, maar dat zegt niet dat Bucas niet goed is voor jou paard.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:32

Ha bedankt voor de reacties!
Neon hoe doe jij het met de singels en bilkoorden? Kruisen of niet?

Mijn merrie draagt normaal altijd dekens van Boett. Maar die zijn nu versleten dus ik moet iets nieuws gaan halen en kan dan natuurlijk eventueel iets nemen wat een beetje geschikter is met een veulen aan de voet?
Maar vooral die bilkoorden van Boett leken mij interessant omdat ze rond elk been afzonderlijk zitten en de uier vrij blijft?
Of denken jullie dat dit niet zoveel uit maakt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:36

Rambo heef geen bilkoorden maar een riem achter de billen langs, die heb je wel nodig, anders gaat de deken scheef bij rollen. Geen probleem met mijn merrieveulens, maar met hengstjes die de moeder bespringen weet ik niet of dat handig is. Ze kunnen er dan makkelijk met een been in landen.
Krijg ik nu een hengstje dan laat ik er ringen aan naaien bij de zadelmaker zodat ik gewone bilkoorden kan gebruiken. :)*

Van elke deken met normale bilkoorden kan je zelf kiezen of je ze kruist of niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:27

Ik doe de singels normaal vast en ook de bilkoorden, ongekruist. Gekruist zitten ze net wat voor de melkbar. :)
Overigens heb ik 5 hengstveulens en 1 merrieveulen gehad, de laatste was het meest baldadig naar de merrie. Hengstjes hebben hier nooit de merrie besprongen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:57

Hier de laatste jaren veel merrie's en vorig jaar één hengstje die steeds op zijn moeder aan het oefenen was.