Moét een veulen afgespeend worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Moét een veulen afgespeend worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:32

Hoi allemaal..
2 juni is mijn princesje uitgerekend en het is de bedoeling het veulen te houden. (Ongeacht geslacht)

Alleen, ik zie overal (voornamelijk in boeken en op kraamstal) staan: Wanneer moet je je veulen afspenen, hoe gaat dat in zijn werk etc.
Maar wat nou als ik mijn veulen niet wil afspenen?

Waarschijnlijk blijft het veulen gewoon thuis in de kudde en gaat het ook niet naar de opfok.
Waarom niet? Omdat hij hier thuis jonge vriendjes heeft waar hij mee kan klieren, omdat hij hier zijn moeder heeft, omdat hij hier een stabiele merrie heeft en omdat hij hier een leider in de kudde heeft. Ik zou niet weten waarom hij de opfok in moet, en waarom ik hem zou moeten afspenen om vervolgens weer terug bij zijn moeder in de kudde te zetten.

Dus... Wie kan mij het tegendeel bewijzen en zit ik fout of kan het wél zonder opfok en afspenen?

Edit: Tuurlijk word na een maand of 6/7 wel een keer geleerd om zonder moeder te staan en als moeders even weg is dat er geen paniek is. "Op die manier afspenen" maar niet dat hij maanden/jaren naar een andere plek gaat...
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-03-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Re: Moét een veulen afgespeend worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:33

nee hoor je hoeft niet af te spenen.
als het veulen oud genoeg is. dan drinkt hij gewoon niet meer bij zijn moeder.
en de moeder maakt dan geen melk meer aan.

zonder opfok is ook geen probleem. als hij maar buiten tussen de kudde kan lopen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:34

Als hij/zij jonge vriendjes heeft is dat toch super!
veulens die niet worden afgespeend, kúnnen erg dik worden wanneer ze bij de moeder blijven drinken.
Maar het hoeft helemaal geen probleem te zijn!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:35

Waarom je laatste zinnetje zo klein, dat is juist een wezenlijk stukje informatie.

Als je een veulen bij de moeder laat lopen zonder ze af te spenen dan heb je kans dat ze als ze een jaar zijn nog onder de merrie duiken. Slecht voor je merrie en dus een duidelijke reden om af te spenen. Niet elke merrie geeft zolang melk en niet elk veulen zal zolang drinken, maar voor mij was dit een prima reden.

Wij lieten ze ook thuis maar tegen de tijd dat ze afgespeend moesten worden deelde ik de kudde tijdelijk in 2 groepen en liet ze het land op met een stuk er tussen zodat ze niet bij elkaar konden komen. Op die manier had ik na 2 weken rust bij de merrie en rust in het veulen en kon de groep weer samen voegen.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:36

vrienden van ons hebben 2 shetten, moeder en zoon..
Staan nog steeds bij elkaar in dezelfde stal.
In het begin dronk het veulen nog wel eens, maar na 3 weken was dat ineens voorbij ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:37

smurfje schreef:
als het veulen oud genoeg is. dan drinkt hij gewoon niet meer bij zijn moeder.
en de moeder maakt dan geen melk meer aan.

En bij welke leeftijd is dat?
Hier dook Ishara met ruim 1 jaar nog onder de merrie, en die vond het ook best... Toen toch maar gespeend..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:39

MarliesV schreef:
Waarom je laatste zinnetje zo klein, dat is juist een wezenlijk stukje informatie.

Als je een veulen bij de moeder laat lopen zonder ze af te spenen dan heb je kans dat ze als ze een jaar zijn nog onder de merrie duiken. Slecht voor je merrie en dus een duidelijke reden om af te spenen. Niet elke merrie geeft zolang melk en niet elk veulen zal zolang drinken, maar voor mij was dit een prima reden.

Wij lieten ze ook thuis maar tegen de tijd dat ze afgespeend moesten worden deelde ik de kudde tijdelijk in 2 groepen en liet ze het land op met een stuk er tussen zodat ze niet bij elkaar konden komen. Op die manier had ik na 2 weken rust bij de merrie en rust in het veulen en kon de groep weer samen voegen.

Heb het even veranderd en weer groot gezet. Klopt wat je zegt.. :)

Dat is nog wel een goede tip! :j Zo heb ik het gezonder voor de merrie en zijn ze toch afgespeend zonder bij elkaar weg te gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:54

Bokt is er ook voor de praktische tips inderdaad en niet om elkaar af te vallen gelukkig.

Hopelijk heb je straks een gezonde beeb en een gezonde merrie!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:56

ja het idee van marliesV is zeker een goede.

hoelang het duurt voordat een veulen uit zich zelf stopt met drinken
verschilt ook per dier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:59

Ik zou afspenen en het veulen wel leren om meerdere weken zonder mama te kunnen, omdat mócht je ze eens moeten verkopen, dan kunnen ze wel uit elkaar.

Ik weet nog dat we vroeger op de manege een paardje kregen wat nog nooit bij haar moeder weg was geweest. Ja, 2 uurtjes of een nachtje op stal, maar verder nooit. Gigantische problemen had deze dame, compleet door het lint toen na 2 uurtjes bleek dat mama niet terug kwam...

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:01

Wij hebben nog een vraag:
wij hebben niet echt een mogelijk heid om ons veulen aftespenen,
maar de moeder is voor volgend jaar alweer drachtig, dus gaat het dan in de war met
haar melk? dan MOETEN we toch wel een oplossing gaan zoeken maarja..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:03

roozz75 schreef:
maar de moeder is voor volgend jaar alweer drachtig, dus gaat het dan in de war met

Hoezo heb je geen mogenlijkheid je veulen af te spenen? Naar een opfok brengen?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:04

Ik heb hier ook een veulen dat alweer 8 maandjes oud is, ze staat nog altijd bij mams op de weide en in de box. Het veulen drinkt niet meer zo regelmatig bij haar moeder en als ze het doet dan heeft mams er geen last van. Beiden zijn kerngezond. De merrie is niet ingevallen of wat dan ook. Iedereen in mijn omgeving zette mij ook onder druk om het veulen bij 4 maand af te spenen. Ik vind dit véééééél te vroeg en ik zie er het nut niet van in om af te spenen als je het veulen toch houdt...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:04

Bij ons op stal staan moeder en veulen wel vlak bij elkaar, maar met een stal ertussen. Veulen is wel afgespeend, en daarna niet meer samen met moeder naar buiten gegaan. Was in het begin wel even onrustig, maar al snel hadden moeder en kind er vrede mee.

Verder zou ik niet wachten tot een maand of 6-7 voordat je moeder en kind een keer (kort) scheidt, kan al veel eerder.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:05

roozz75 schreef:

Ik neem aan dat als je er bewust voor kiest haar afgelopen jaar te laten dekken en er nu opnieuw voor kiest haar dit jaar te laten dekken dat je ook rekening mee hebt gehouden met opfok of een aparte weide voor afspenen?
Zoniet; Waarom kies je dan voor 2 veulens achter elkaar?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:10

Als moeder weer drachtig is trapt ze vanzelf veulen wel van de spenen af (ergens tussen de 9-11 maanden).
Bij geen nieuwe dracht loopt dat wel eens mis.

Voor de geestelijke ontwikkeling zou ik een veulen wel graag een paar maanden op een andere locatie in een onbekende groep willen hebben. Daar leren ze een hoop van wat een later leven als rijpaard minder stressvol maakt. En kennen ze meer qua vreemde paarden en omgevingen, zodat ze makkelijker mee gaan op vakantie, evenementen, etc. Wat je planning nu ook is een brede basis houd meer mogelijkheden open bv als jouw interesse qua tak van sport veranderd of als het veulen andere eigenaar krijgt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:13

Tamary, geef ik je ook weer gelijk in.
Is het geen optie om mijn ruin (15 jaar), normaal leider van de kudde, een paar maand met veulen in een aparte wei andere omgeving doe?
Ol is altijd wel heel begaan met kleintjes (heeft hij vaker gedaan) en kan ze prima opvoeden. Speelt ook met ze, maar corrigeerd ze net zo goed.

Was eerst bang dat als ik de leider uit de groep haal de groep een beetje in de stress zou schieten. Maar ik merk dat Pistache (moeder van het veulen) ook heel goed de leider kan spelen en net zo goed die zorg op haar neemt. Geen paniek in de groep als ik een poos de leider de uithaal. Zou dat kunnen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:20

Wij haalden de veulens altijd bij de merrie weg na een maandje of 6,7. Dan gingen ze allebei een andere wei in zonder elkaar te kunnen zien. Na een weekje of wat lieten we ze dan weer bij elkaar. Vervolgens nooit weer problemen gehad met het uit elkaar halen etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:07

Een veulen moet niet afgespeend worden, maar zelf zie ik er meer nadelen aan dan voordelen. Zo ken ik 3-jarigen die nog bij de merrie drinken, en panisch worden als ze ervan gescheiden worden. In de natuur wordt het veulen door de merrie zelf gespeend op het moment als ze weer bijna bevalt, maar veel merries worden niet teruggedekt, waardoor dit niet op gaat. Voor de merrie is lang zogen niet goed, veel merries lijden er toch onder.
Bovendien is mijn ervaring dat wanneer veulens niet gespeend worden dat dit plakkers en klevers zijn aan andere dieren. In de eerste levensjaren geen ramp, maar wat als je met je dier alleen uit rijden gaat?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:34

Ik sluit me helemaal bij Neon aan..

Maar nog een aanvulling: Wat wil je doen als je veulen blijft drinken en je merrie het niet aankan.. Bij mijn merrie hoef ik echt het veulen niet tot 8 maanden te laten staan dan word ze mager. 5/6 maanden is echt de max. Vorige veulen is er met 4,5 maand afgegaan(is verkocht).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:58

Nou. zoals ik in een van mijn vorige reacties al vertelde ben ik van plan het veulen wel af te spenen ter gezondheid van mijn merrie. Maar ik wil ze daarna wel weer bij elkaar in de groep gooien, maar dan zonder opfok. En de leider (ruin) samen met het veulen en nog wat leeftijdsgenootjes naar een aparte weide brengen voor een maand of wat...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:07

Dan is het verder geen probleem.. Al kan het veulen dan alsnog gaan drinken.. Ik zou zelf 2 a 3 maanden doen..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:15

indien je het veulen aan zal houden kun je moeder en kind net zo lang bij elkaar houden totdat moeder aangeeft er genoeg van te hebben.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:22

ik heb mijn veulen van ellende naar een andere plek gebracht hoor tijdens het afspenen
dit ging echt niet op hetzelfde erf, de merrie ging er helemaal aan onderdoor omdat ze het veulen wel kon zien maar niet eraan kon terwijl ik erg vaak gereden heb (ook uitrijden) en ik het veulen dus gewoon in de groep heb achtergelaten en dit ging gewoon super!
maar zodra ik haar dus defenetief gespeend had was er alleen maar stress.

en daarbij ging het veulen dat gedrag van de merrie nadoen als ik de merrie pakte voor te longeren/wandelen.
Heb toen direkt na 1 week aanzien het veulen van het erf af gehaald en staat nu in de opfok.
Echter komt ze volgende week naar huis! ben benieuwd hoe ze reageren opmekaar.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:31

Oud topic sorry, maar heb gelijkaardige vraag..
Mijn veulen heeft tot haar 1 jaar bij haar moeder gelopen. Ze is dan bij vrienden gegaan, andere kant van het land, dus geen enkel contact met haar mama. Ze stond daar tussen 4 andere paarden, oud en jong. Haar karakter is geweldig en het spenen is ook allemaal super verlopen.
Ze is 3 maanden gescheiden geweest en kwam toen terug. Nu lopen ze al 2 weekjes terug samen en vandaag zag ik haar ineens weer drinken!
Ik had nu toch gedacht dat ze lang genoeg uit elkaar waren.
Ik zou ze nu terug kunnen scheiden, maar moet ik ze dan langer dan 3 maanden scheiden? Dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Ik dacht nu ook om het gewoon zo te laten. Mijn merrie heeft er geen last van, staat mooi in conditie.
Ik kan ze ook perfect rijden en dus weg gaan van het veulen.
Als er geen fysieke hinder is voor de merrie, kan het dan kwaad?