Vanavond kwamen mijn vriend en ik terug van onze weekelijkse dansles alles leuk en gezellig tot we even langs de paarden liepen om alles af te sluiten. Blijkt tot mijn grote verdriet dat mijn merrie haar veulen heeft verworpen, het veulentje heeft zelf teveel gedraaid waardoor de navelstreng in de knoop is gekomen en er dus geen zuurstof meer bij kwam dit komt en bijna nooit voor. Notenie was begin mei uitgerekend en was drachtig van Johnson het veulen was een mooie zwarte hengst met 4 witte voeten en een kol echt vreselijk zonde.
Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben mee gemaakt ? we zijn echt heel erg verdrietig.
Heel erg voor je dat dit is gebeurt. Ik heb toevallig hier gisteren over gelezen. In het boek "Paarden Fokkerij" stond dat buiten abortus door tweelingdracht dit vaak een rede is waarom de vrucht(het veulen) verworpen word. Heel vervelend, maar gelukkig heeft moeder natuur dit snel in de gaten. Succes met jullie verlies
Ziolette
Geplaatst: 13-03-12 08:43
Erg sneu en ik begrijp precies wat er door je heen gaat . Wij hebben een paar jaar geleden ook gehad dat de merrie verwierp doordat de navelstreng in de knoop was geraakt.
Alles verder OK met de merrie?
petraaken
de merrie is oke, we hebben het veulen pas uit de stal gehaald toen ze hem had begraven, het sneue is wel dat dit al het tweede veulen is wat ze verliest haar vorige veulen is verongelukt toen ze nog van haar vorige eigenaar was.
Ik heb een doodgeboren 2 ling gehad bij een vroegere merrie, geaborteerd op 9 maanden. Heel triest idd, ik ben er ook een week door van slag geweest.....is de nageboorte er goed afgekomen? Het kan raadzaam zijn je merrie te spoelen voordat ze opnieuw gedekt wordt, temperatuur de komende dagen ook 2x per dag nemen en bij koorts direct da bellen..
paard89
Geplaatst: 13-03-12 11:24
Pff, sterkte ermee! Lijkt me vreselijk om mee te maken.
Ja de nageboorte was helemaal intakt, het veulen zat nog helemaal in het vlies we hebben hem er zelf uit gehaald, ik temratuur haar nu 2 x per dag en ze komt niet hoger als 38 dus dat is goed.
horzlover
Bijna iedereen die paarden fokt of opfokt, verliest wel eens een jong paard. Dat is vreselijk rot maar je doet er niets aan. Veel sterkte!
pretty
Geplaatst: 13-03-12 13:50
ik ken het gevoel intussen helaas ook maar al te goed...'t duurt een poosje eer je op je positieven raakt,veel sterkte en hopelijk herstelt de merrie vlot
Ik heb ook wel eens een veulen met een gedraaide/in de knoop zittende navelstreng eruit zien komen, dat kan ook tijdens de geboorte gebeuren en hoeft dus geen doodsoorzaak te zijn! Daarnaast, niemand kán simpelweg bewijzen dat dit de doodsoorzaak is. Dus niks ''misschien even beter lezen'' , misschien dat jij wat meer fokkerijkennis zou kunnen opdoen?
FlairS
Geplaatst: 13-03-12 14:38
Een van onze merries heeft dit ook gehad op 9 maanden.Twee dagen voordat het veulen geboren werd heb ik het nog flink zien bewegen.Toen het geboren was bleek de navelstreng zo in elkaar gedraaid te zitten dat het veulen 'gestikt' was.Sterkte!!
Sterkte... een vriendin van me heeft het ook gehad met haar veulen.. ook navelstreng om de nek... Echt vreselijk dat dit je overkomen is.. DA gaf bij haar ook aan dat het maar weinig voor komt.
Nooit meegemaakt gelukkig, maar het lijkt me verschrikkelijk om mee te maken en een veulen dat eigenlijk al voldragen is, dood uit de merrie te zien komen! Heel veel sterkte in elk geval! Lijkt me echt een nachtmerrie om mee te maken!