Ik denk dat ik in de kraamstal juist zit, anders mijn excuses!
Ik heb een merrie uit 2008 (zie mijn profiel) van Corotino x Columbus. Met het oog op ooit (lees: over een jaar of 5) een veulentje te gaan fokken ben ik afgelopen maand naar de NRPS hengstenshow geweest. Dat ik binnenkwam liep So You Know in de rijbaan en deze had ik samen met nog een aantal andere jonge hengsten op mijn lijstje gezet voor nader onderzoek. Omdat dit zijn eerste seizoen wordt is er helaas nog niks bekend over zijn nakomelingen, maar hij is erg gaaf...
2e loterij ronde win ik zomaar een dekking van hem voor aankomend seizoen!
Na heel veel wikken en wegen, voor en tegens weggestreept enzovoorts heb ik ondanks dat het niet in de planning stond toch besloten om haar dit jaar te laten dekken. Ondanks jaren ervaring in het wereldje heb ik nog nooit van super dichtbij een volledige dracht meegemaakt en vind ik het doodeng dit met mijn eigen merrie te doen (dit wordt voor haar ook de eerste keer). Ondanks dat ik al het een en ander weet en er veel kennis is op stal vraag ik toch nog eens alles om dat weer mee te kunnen nemen in mijn beraad :p
Oke, dan nu mijn vraagvuur (voor de mensen die er snel doorheen willen, ik heb de vragen dikgedrukt gezet

Ik heb de hengstenhouder zojuist gebeld en ik ga verse sperma opgestuurd krijgen, dus ze wordt thuis geïnsemineerd. Nou heb ik alleen gelezen/gehoord dat dit een groter risico met zich mee brengt dan als je haar naar de hengstenhouder brengt. En minder kans op slagen? Iemand hier ervaring mee? En wat vinden jullie de juiste maand(en) om te insemineren? Ik denk eraan te beginnen in mei en dan alleen nog juni en uiterlijk juli nogmaals proberen als het niet pakt. De paarden kunnen bij ons vaak pas begin mei hele dagen het land op en ik wil het veulen niet te lang binnen houden. Omdat ze ook vaak weer rond september naar binnen moeten wil ik ook niet dat het een laat veulen wordt.
Hoe verloopt het na de inseminatie qua verzorging van de merrie? Is het gebruikelijk dat je pas na een maand of 8 begint met merriebrok of starten jullie eerder? En zijn jullie fan van supplementen of liever zonder?
Hoe vaak (en wat) hebben jullie het mis zien gaan met de merrie? Ik zou het echt niet trekken als er met haar iets gebeurd. (Ik weet dat er altijd een risico is, maar die heb ik ook als ik haar buiten zet.)
En dan... Waar moet ik allemaal aan denken voor de inseminatie en de korte tijd erna? Ze lijkt regelmatig hengstig aan het einde van de maand, dit ga ik vanaf nu bijhouden. Ze is in top conditie en erg makkelijk met de dierenarts.
Volgens mij heb ik nog 100 vragen, maar er komt zo snel even niks meer bij me op wat nu al relevant is hehe...