Mijn veulen heeft een trap gehad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cindy74

Mijn veulen heeft een trap gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 09:43

Gisteren heeft mijn veulen een trap gehad op zijn voorste knie de haren waren eraf en er zat een wondje dat we hebben verzorgd met isobetadine . Haar knie is niet dik en ze laat het goed verzorgen wel was ze een beetje zenuwachtig misschien door de schok . Wat kunnen we hier nog meer aan doen ik ben als de dood dat ze er iets aan overhoud . :brr:

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:56

Als ze haar been gewoon goed belast, het wondje ziet er schoon uit en het been is niet dik dan zou ik me niet heel veel zorgen maken maar wel even in de gaten houden dat ze niet raar gaat lopen of dat het wondje gaat ontsteken.
Ik heb op stal standaart Bach Rescue Remedy liggen, gebeurt er iets waar ze heel erg van geschrokken zijn of om stress te voorkomen dan geef ik een paar druppels op de tong.

Even goed in de gaten houden want aan jou verhaal te lezen denk ik dat het mee valt maar dat is wel moeilijk te beoordelen vanaf de computer!

cindy74

Re: Mijn veulen heeft een trap gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:07

De trap was ook nog maar net gebeurd ga straks even kijken hoe het gaat met haar . Ik heb wel aan de mensen waar ze staat gevraagd om het in het oog te houden en me te bellen als ze kreupel loopt of een er zwelling is. Ik vroeg me ook af als er zoiets gebeurt je een coolpack mag of moet leggen of je er leem mag opsmeren .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:18

Het zal je verbazen hoe flexibel veulens zijn! Bij is er een keertje 1 op zijn kop in de drinkbak gevallen, die liep daarna weer vrolijk verder zonder enig probleem.
Hou het wel even in de gaten, natuurlijk, maar als het been niet dik wordt is er waarschijnlijk niks aan de hand. Ook dit soort wondjes genezen meestal heel goed; even schoonmaken en in de gaten houden, maar niet teveel aan doen.
Veulens zijn net kinderen ;) , die worden ook met vallen en opstaan/ schaafwonden/ blauwe plekken groot en sterk.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:20

ok bedankt dit lucht in elk geval een beetje op .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:21

ik weet niet of ze nu nog buiten loopt,maar laat haar buiten staan zodat ze kan bewegen,dan heb je bijna geen kans op zwelling,verder goed schoon houden en in de gaten houden.verder niks doen.

cindy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:33

Ja ze loopt bijna altijd buiten in de kudde we halen haar enkel binnen om te voeren .

tanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:18

beweging is altijd goed,en in de gaten houden dat de wond niet gaat onsteken, ik spuit op een wondje of snee standaard acederm.Wij zeggen altijd er gaat veel water door de sloot voordat ze drie zijn.ze lopen toch vaak met meerdere paarden dus een ongeluk zit in een klein hoekje.