Drachtige merrie rijden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantalmeris
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-12-11

Drachtige merrie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:52

Mocht dit op de verkeerde plek staan zeg het even, ik ben net nieuw! ;)

Hallo,

Mijn verzorgpaard Zadonna word deze week gespeend van haal veulen. En ze is nu weer drachtig en zou haar veulen ongeveer in juni moeten krijgen.
Het is voor haar minstend drie jaar geleden dat ze bereden is, en ze heeft dit jaar in mei en juni(na de bevalling) een enorme terug val gehad (haken op der kiezen slecht gegeten en dus sterk vermagerd).
Op dit moment is ze niet mager meer, maar ze komt nu niet meer aan, je kan nog steeds heel lichtjes(als je echt heel goed kijkt) haar ribben zien.
Nu wil ik haar weer op conditie brengen, en heb ik de afgelopen twee dagen gelongeerd en rustig aan gereden(stappen).
Ze kent het allemaal, maar het is even herhalen.
Zou het verstandig zijn om haar mee te nemen naar les, of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetjes, chantal
PS: Allemaal een goede jaarswisseling gewenst!

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Drachtige merrie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:53

hoeveel voer krijgt ze nu?

Chantalmeris
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Drachtige merrie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:54

Ze krijg nu een kilo merrie brok, een kilo basisbrok met muesli, en onbeperkt hooi

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:57

Ik denk dat je gewoon goed naar de merrie moet luisteren.
Als ze het allemaal goed oppakt en ze heeft er plezier in, kun je het langzaamaan(!) opbouwen.
Als ze aangeeft dat ze het niet kan hebben, gewoon stoppen :)
En je moet natuurlijk goed letten op hoeveel ze vermagert als je fanatieker gaat rijden..

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:58

dat zou je wat kunnen opvoeren, 2 kilo voor een drachtige merrie aan het werk, is niet gek veel.

ik zou eerst rustig thuis de conditie wat opvoeren voordat ik haar meenam naar les,

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:00

Eerst thuis de conditie verder opbouwen, ook de spierkracht. In een les doe je snel teveel als je niet zo ervaren bent, je stopt vaak net te laat en ook de meeste instructeurs hebben dat niet door. Als je zover bent dat je thuis een half uur intensief kunt rijden zonder dat ze dan de volgende dag spierpijn heeft, dan pas zou ik haar meenemen naar les. Tevens vraag ik me af of les nog wel zoveel zin heeft, je kunt hooguit nog drie maanden volop rijden, daarna zit haar buik in de weg. Wel natuurlijk lange stapbuitenritten blijven maken, is goed voorde merrie.

Uquido84

Berichten: 51
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:03

Als ze 3 jaar geleden stilgezet is, en ze in Juni uitgerekend is zou ik haar persoonlijk lekker laten staan. echter snap ik als geen ander dat het hebben van een verzorgpaard erg leuk is en je wil het liefste iedere dag gaan rijden...

Je kunt de merrie niet in 2 dagen op conditie hebben. Afhankelijk van hoe vaak je rijd, de intensiviteit van de training zou ik de komende 3 a 4 maanden rustig aan blijven doorrijden. Afgewisseld met longeren. Geef je merrie de tijd en zet haar ruim voor het veulenen op rust. Uiteraard bouw je de training dan weer rustig af. Dus afhankelijk van hetgeen je doet op les kun je wel een lesje meepakken. Denk alleen dat de merrie sneller kan gaan verzuren, wat niet gek is gezien het feit ze alle spiergroepen weer moet gaan gebruiken.
Sta er dan ook niet raar van te kijken als ze vervelend kan gaan worden onder het zadel, dit komt dan echt doordat ze last heeft van haar lijf, geloof me!

Succes iig en ben benieuwd wat voor tips er nog volgen. Ook een goed uiteinde toegewenst!

Chantalmeris
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Drachtige merrie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:18

bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker wat mee!!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Drachtige merrie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:56

AP-->KS