(SPOED) vraag omtrent afspenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

(SPOED) vraag omtrent afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:15

Gezien het nu wel heel hard is gegaan met mijn merrie, wil ik dat het veulen zsm word afgespeend.
MisticRider @ [KS-ITP] dik-dikker-dikst-nog veel dikker?

Ik kan haar waarschijnlijk wel bij een vriendin zetten, precies goede locatie (kunnen elkaar niet horen of zien, is wel dichtbij om even te gaan kijken)
Nu is de vraag; laat ik haar daar alleen heen gaan? (daar is een paard, shet, en mini shet allen wat ouder al)
Hier staan ze met zn 4e , de mama, en 2 andere pony's. Moet een van de andere 2 pony's mee? (kennen daar de manier van doen+omgeving)
en hoelang moeten ze uit elkaar blijven?

Fiebie

Re: (SPOED) vraag omtrent afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:35

Ik snap je vraag niet zo goed :)

Welke gaat er heen van de 2, veulen of moeder?
Staat het veulen daar alleen of? (dat lijkt me namelijk niet handig)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:37

het veulen! nee hij staat daar met een paard, een shet en een mini shet. maar die kent ze natuurlijk nog niet!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:45

Leeftijden van de paarden/shetten etc.? :)

Uit elkaar houden, maandje of 2/3. (maar hier kan iedereen een andere mening over hebben) Je hebt de pech dat ze na een maand alsnog melk willen drinken en moeders de melk geven.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:47

Je kunt je veulen beter eerst in de box naast haar moeder zetten. Zo raakt ze eerst het drinken afgewend.
Ga je weer aan het werk met de moeder? Zo leert het veulen dat het niet het einde vd wereld is als mams weg is en ze het zonder haar ook redt. Pas als je veulen hieraan gewend is, zou ik haar naar een andere locatie brengen. Us voor beiden veel minder traumatisch. Succes!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:50

elbee schreef:
Je kunt je veulen beter eerst in de box naast haar moeder zetten. Zo raakt ze eerst het drinken afgewend.
Ga je weer aan het werk met de moeder? Zo leert het veulen dat het niet het einde vd wereld is als mams weg is en ze het zonder haar ook redt. Pas als je veulen hieraan gewend is, zou ik haar naar een andere locatie brengen. Us voor beiden veel minder traumatisch. Succes!

boxen heb ik niet.. maar veulen vind een poosje geen probleem! merrie is een tijd geleden al is mee geweest op wedstrijd, allemaal prima.
Het kan moeders trouwens nik schelen hoor, als haar veulen we is...

Fiebie schreef:
Leeftijden van de paarden/shetten etc.? :)

Uit elkaar houden, maandje of 2/3. (maar hier kan iedereen een andere mening over hebben) Je hebt de pech dat ze na een maand alsnog melk willen drinken en moeders de melk geven.

Paard is 7, 1 shet is 25, mini is 6 zo uit mijn hoofd... echt beebs helaas niet... maar die is bij mammie in de maak!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:35

Ik vind het wel een leuke optie eigenlijk, samen met een al bekende pony verhuizen.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:02

Heb je moeder en zoon al gespeend?

Ik heb het met mijn irish cob en haar zoon zo gedaan: eerst alleen gedurende de dag het veulen apart van de moeder bij de alphamerrie van onze 'kudde'. dit heb ik 4 dagen zo gedaan. Na deze dagen heb ik ze permanent apart gehouden maar wel zo dat ze elkaar konden horen en zien. Moeder bij de Fjord en zoon bij de alphamerrie. Dit heb ik drie weken volgehouden en daarna heb ik ze weer bij elkaar geplaatst. Drinken was over en ze huppelen nu weer met z'n allen rond. eigenlijk geen stress gezien, niet bij moeder en ook niet bij zoon.