Afspeenvraagje,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Afspeenvraagje,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:41

Hoi,

Ik heb een vraagje,mijn veulen is 6 weken geleden afgespeend geworden,ze is nu 6 mnd.
Maar omdat ik het idee kreeg dat er iets scheelde met haar leek het me beter om dr naar huis te halen,maar dat hield wel in dat ze dr moeder weer zou zien,geen probleem dacht ik,maar na een half uur ging ze weer drinken bij dr mams.
Ik dacht dat het niet veel kwaad zou kunnen,maar volgens de veearts is dit absoluut slecht voor de merrie! :o .
Hij zegt dat ze er uierontsteking van krijgt,maar is dat nu echt zo?
Iemand ooit hetzelfde aan de hand gehad?En heeft iemand misschien tips voor me?
Ze staan nu met een draadje ertussen,maar ze is de afgelopen dagen al een keer uitgebroken naar dr moeder.
Owja,de moeder kan wegens medische redenen niet naar de wei?
Dus dat is geen optie,

Groetjes Cindy.

Kiara04

Re: Afspeenvraagje,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 08:35

Niemand die tips heeft? :(:)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:39

ik heb dit een paar jaar terug ook gehad, na afspenen na 2 maanden naar huis gehaald en hij hing er ook meteen weer aan te lebberen, ik heb dat toen zo gelaten, is vanzelf overgegaan. hou het uier in de gaten als je het niet vertrouwd, ik had het idee dat ze nog maar heel weinig melk gaf maar dat het veulen het gewoon fijn vond om te doen, lekker vertrouwd.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 08:57

joyfordogs schreef:
ik heb dit een paar jaar terug ook gehad, na afspenen na 2 maanden naar huis gehaald en hij hing er ook meteen weer aan te lebberen, ik heb dat toen zo gelaten, is vanzelf overgegaan. hou het uier in de gaten als je het niet vertrouwd, ik had het idee dat ze nog maar heel weinig melk gaf maar dat het veulen het gewoon fijn vond om te doen, lekker vertrouwd.

Ja ze heeft wel nog melk maar dr uier is niet terug volgelopen,maar er komt dus wel melk uit de spenen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:40

toch nog effetjes uit elkaar houden Cin. Wij deden laatst dus voor het eerst Shienna en Yarah bij elkaar en Shien hing ook bij yaartje aan dr spenen :+ haha terwijl dat niet mama is, en die al een jaar was afgespeend de muts!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 07:50

Aniekepiek schreef:
toch nog effetjes uit elkaar houden Cin. Wij deden laatst dus voor het eerst Shienna en Yarah bij elkaar en Shien hing ook bij yaartje aan dr spenen :+ haha terwijl dat niet mama is, en die al een jaar was afgespeend de muts!

Oei,dus de kans bestaat dat ik Skye ook zolang bij Kiaar moet weghouden?Van het voorjaar willen we de hele bubs bij elkaar gooien op 1 wei, :+ .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:27

Ik speen mijn veulens alleen af als dit nodig is (soms heb je een etterveulen of een veulen verkocht) anders blijven ze bij moeder tot een jaar ofzo en gaan ze net voor de bevalling eraf, eigenlijk maar weinig die daar een probleem mee hebben en heb het idee dat ze dan ook nog maar amper drinken.
Ik zou ze nu nog een tijdje uit elkaar houden en een oppas pappa/mamma voor haar zoeken war ze niet bij mag drinken maar ze wel de steun bij krijgt.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 08:42

lailapri schreef:
Ik speen mijn veulens alleen af als dit nodig is (soms heb je een etterveulen of een veulen verkocht) anders blijven ze bij moeder tot een jaar ofzo en gaan ze net voor de bevalling eraf, eigenlijk maar weinig die daar een probleem mee hebben en heb het idee dat ze dan ook nog maar amper drinken.
Ik zou ze nu nog een tijdje uit elkaar houden en een oppas pappa/mamma voor haar zoeken war ze niet bij mag drinken maar ze wel de steun bij krijgt.

Ja ze staan hier nu met 4,Skye en een shetveulen van dezelfde leeftijd,Kiara(dr mama)en mijn haflingermerrie van 7 jaar.Ik heb de paddock nu dus in tweeen gedeeld,in het ene deel staan Skye en de shet en in het andere Kiara en Dakota.Ik kan Kiara niet wegbrengen en Skye ook niet vanwege alle suplementen die ze moeten krijgen 2 maal daags,dus vandaar dat ik vroeg hoeveel kwaad het nu echt kan als ze weer probeert te gaan drinken.Dat ze hier nu na 6 weken samen staan was niet de bedoeling,maar helaas was Skye ziek aan het worden en Kiara viel steeds meer in op de wei,dus die word hier nu bijgevoerd en is nu eindelijk op een goed gewicht.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:28

hier minimaal 3mnd uit elkaar, ook uit het zicht
nooit problemen mee gehad.
vorig jaar is er een veulen voor 2mnd bij ons op logee partij geweest om van dr mama gespeend te worden. ook die hing na ruim 2mnd weer aan mama dr tiet. ik had al tegen de baasjes gezegd dat ze te kort uit elkaar waren, maarja..
hun hebben het veulen en mama ook apart gezet, heeft heel lang geduurd eerdat ze niet meer dronk, het was het ergste als meisje met mama terug kwam van buitenrit enz.
dat het kwaad kan lijkt mij niet, maar houd er rekening mee dat er weer veel van mama gevraagd word, otw weer extra voer erin zodat mama niet gaat invallen

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 09:44

stalnijmegen schreef:
hier minimaal 3mnd uit elkaar, ook uit het zicht
nooit problemen mee gehad.
vorig jaar is er een veulen voor 2mnd bij ons op logee partij geweest om van dr mama gespeend te worden. ook die hing na ruim 2mnd weer aan mama dr tiet. ik had al tegen de baasjes gezegd dat ze te kort uit elkaar waren, maarja..
hun hebben het veulen en mama ook apart gezet, heeft heel lang geduurd eerdat ze niet meer dronk, het was het ergste als meisje met mama terug kwam van buitenrit enz.
dat het kwaad kan lijkt mij niet, maar houd er rekening mee dat er weer veel van mama gevraagd word, otw weer extra voer erin zodat mama niet gaat invallen

Ja hier was het dus uit noodzaak dat ik ze allebei thuis heb staan nu,maar gelukkig geeft Skye er niks om als ik met Kiara wegga,en omgedraaid ook niet,dus dat is al een voordeel.
Voeren doe ik idd op het oog,als ze invalt krijgt ze meer en als ze goed is blijft ze staan op wat ze op dat moment krijgt.
Het is mijn eerste veulen,en alles is natuurlijk nieuw,had me goed ingelezen en rondgevraagd en het was de bedoeling dat ze dus tot in maart uit elkaar zouden staan,maar helaas pindakaas, :(:) .

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:31

Hier met Ciara en Ishara in eerste instantie niet gespeend, maar toen ze na ruim 1,5 jaar nog steeds dronk toch maar gespeend. Omdat ik ze niet uit elkaar kon halen heb ik eerst enige tijd op aparte weides laten lopen. Ging redelijk, maar idd zodra Ishara de kans kreeg probeerde ze er toch weer onder te duiken (en Ciara vond alles best). Omdat Ciara al eens een dikke uierontsteking gehad had, wou ik geen risico nemen en een drastische maatregel genomen... maar werkte perfect..

Bij de welkoop dit gekocht http://www.macrovet.nl/images/Antidrink ... 402771.jpg, op het neusstuk van het halster vastgemaakt en op de wei gelaten.. Toen was het drinken snel over :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:51

ze krijgen er idd uierontsteking van.
ik had in 2010 een merrieveulen wat ik hield,was 1,5 maand weggeweest en kwam toen weer terug.
heb der 2 dagen apart gehouden en toen weer bij mams en tante gedaan maar ze heeft 2 x gedroknken bij de merrie die dus ook meteen uierontsteking kreeg.
met een beetje pech is de ontsteking zo erg dat het uier blijvend beschadigd raakt.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 19:06

Mariska_28 schreef:
Hier met Ciara en Ishara in eerste instantie niet gespeend, maar toen ze na ruim 1,5 jaar nog steeds dronk toch maar gespeend. Omdat ik ze niet uit elkaar kon halen heb ik eerst enige tijd op aparte weides laten lopen. Ging redelijk, maar idd zodra Ishara de kans kreeg probeerde ze er toch weer onder te duiken (en Ciara vond alles best). Omdat Ciara al eens een dikke uierontsteking gehad had, wou ik geen risico nemen en een drastische maatregel genomen... maar werkte perfect..

Bij de welkoop dit gekocht http://www.macrovet.nl/images/Antidrink ... 402771.jpg, op het neusstuk van het halster vastgemaakt en op de wei gelaten.. Toen was het drinken snel over :D

Dat ding ziet er echt eng uit, :(:) .

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:57

Tja, een uierontsteking is 100 x erger (weet ik uit ervaring). En het werkte prima, ze probeerde te drinken bij Ciara, en die liet het (logisch) niet meer toe. Na een week ofzo kon het ding er al weer af.. zodra ze probeerde te drinken liet Ciara duidelijk merken dat dat niet meer mocht!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:07

hier heb ik ze 10weken uit elkaar gehouden,en dan gewoon in 2 weilanden naast elkaar.dus merrie in een land met de kudde,en andere kant veulen(met een aangekocht veulen).ik breng nooit mijn veulen/of merrie weg.en nooit problemen.ik zou ze gewoon naast elkaar houden met goede afzetting en dan ze 3mnd uit elkaar houden moet lang genoeg zijn.je hebt natuurlijk uit zonderingen.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:26

Ja het gaat nu heel goed,ze staan met een draad ertussen in de paddock,en het gaat tot op heden prima,de uier van Kiara is ook bijna weg, *\o/* .
Heb wel iets anders,Kiara is tijdens het rijden zoooo sloom momenteel,bloed is in orde bevonden,ze heeft geen koorts,goede mest en eet en drinkt prima,maar ze is niet vooruit te branden, :(:) .
Terwijl ze voorheen in het bos niet te houden was, :+ .
Iemand hier een idee over?Wat ik kan doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:34

dat zie ik wel vaker na het afspenen, ze krijgen dan een dip en sloomheid hoort daar ook wel bij. Het veulen wat wij gespeent hebben, heeft dit ook, en die van vorig jaar hebben ook een periode gehad, maar het is altijd nog weer bij getrokken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:51

kiara is geloof ik niet het veulen maar de moeder als ik het goed begrepen heb
lailapri schreef:
dat zie ik wel vaker na het afspenen, ze krijgen dan een dip en sloomheid hoort daar ook wel bij. Het veulen wat wij gespeent hebben, heeft dit ook, en die van vorig jaar hebben ook een periode gehad, maar het is altijd nog weer bij getrokken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:06

ow hihi al die namen! Mijn merrie's worden niet sloom met spenen...

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:29

Kiara is inderdaad de merrie, ;) .