Als pleegmerrie aanbieden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Als pleegmerrie aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:33

Ik zit met een vraagje en ik zou graag eens jullie mening erover hebben want op dat gebied van paarden ben ik nog wat leek.

Ik weet dat het nog even is wanneer het veulenseizoen weer begint maar ik zit er al de hele tijd aan te denken dat ik het toch nu al eens wil vragen. :P

Ik heb hier een merrie van zo'n 93cm rondlopen die begin dit haar veulen verworpen heeft, haar baarmoeder is dan ook mee naar buiten gekomen waardoor ze nu geen veulentjes meer mag krijgen.
Haar veulentje van vorig jaar heb ik aangehouden en daar heeft ze heel goed voor gezorgd. 2 maand nadat ze gespeend geweest was is haar dochter een paar keer kunnen ontsnappen en is ze weer bij haar moeder gekropen en ongeveer 1 dag later gaf mijn merrie weer melk.
Nu drinkt haar veulen al lang niet meer. Maar toen ik in juli een nieuw jaarling veulentje kocht die ook net gespeend was, gaf ze plots weer melk want dat veulen had proberen te drinken bij haar en alles was weer op gang gekomen. Ze liet dat jaarling veulentje heel lief bij haar drinken zonder haar weg te jagen.

En nu is mijn idee om haar misschien volgend jaar aan te bieden als pleegmoeder voor moederloze veulens. Want ik heb al ondervonden dat er niet veel pleegmoeders zijn voor kleinere veulens en het zou wel leuk zijn eentje te kunnen helpen.
Ik vroeg mij ook af of ik haar dan ook melk kan laten geven aan dat veulen?

Nouja, nu is mijn vraag of dat een goed idee is of niet. :+

marionblo

Re: Als pleegmerrie aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:05

Ik weet niet of de melk die ze geeft wel voedzaam genoeg is voor veulens. Zitten er wel genoeg en de juiste voedingsstoffen in?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:45

Nou dat is ook iets wat ik graag wil weten. :P

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:56

Ik denk niet dat er genoeg voedingsstoffen inzitten als ze uit zichzelf melk gaat geven. Mijn merrie had nog nooit een veulen gehad en er kwam een net gespeend veulen bij. Die probeerde toen te drinken en uiteindelijk kwam de productie op gang. Ze is toen steeds melk blijven geven. Ook toen het veulen er al lang niet meer bij stond. Nu heeft ze vorig jaar een veulen gehad die niet meer drinkt, maar ze geeft nog steeds melk als ik het probeer (ik doe dit eigenlijk nooit, want dan stimuleer je het)

Nu vroeg ik me dit ook af, maar ik denk dus dat er geen (genoeg) voedingsstoffen inzitten. Ik zat er ook al aan te denken om haar op te geven als pleegmerrie namelijk.

friesiszwart

Re: Als pleegmerrie aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:46

Ja hoor als een merrie gezoogt heeft het jaar ervoor is het mogelijk dat de merrie gebruikt kan worden voor een moederloos veulen. Neem maar contact op met de DAP Zeddam. Zij hebben hier eerder dit jaar een lezig over gegeven.