Ik heb een veulen van nu 5 maanden oud. En nu twijfel ik wat ik het best kan doen met afspenen.
Ik krijg nu de mogelijkheid om hem samen met een shetlandpony, met wie hij nu al vriendjes is, in mijn oude pony stal naast mijn huis te zetten. Deze stal was eerst 3 bij 3 was en die word voor mij groter gemaakt (3 bij 8 ongeveer) omdat het uiteindelijk een zadel en hobby hok moet worden.
Maar dan zou dat nu zo snel mogelijk moeten aangezien mijn andere 'zadelhok' afgebroken moet gaan worden.
Als ik hem nu niet aan huis zet dan zal ik moeten wachten tot hij natuurlijk gespeend word (of zal ik later een andere oplossing moeten zoeken) omdat ik dan thuis geen plek heb.
En in mijn weide is er geen mogelijkheid hem van zijn moeder te scheiden zonder dat hij door de draden zal gaan en ook heb ik daar geen vaste stalling om hem in te zetten, enkel een inloop stal.
Overigens heb ik aan huis wel een paddock waar hij buiten kan spelen en verder zal hij mee mogen gaan wandelen om zo veel mogelijk een band met hem te krijgen.
Op dit moment staat hij in een gemende kudde van verschillende leeftijden waar hij zich ook graag van zijn moeder afzondert en het liefst met mijn oudere (6 en 7) ruinen staat te soezen in de inloop stal. Maar toch merk ik dat zijn moeder de laatste paar weken ineens best wel is afgevallen (nu op goed gewicht aangezien ze eerst te dik was)
En na het af spenen komt hij zo snel mogelijk weer in deze kudde te staan.
Ergens wil ik hem het liefst zo lang mogelijk bij zijn moeder houden, maar van de andere kant krijg ik nu deze mogelijkheid wat over een tijdje niet meer mogelijk zal zijn.
Wat zouden jullie het beste vinden?
Vast bedankt voor jullie meningen. En mocht het niet duidelijk zijn, dan leg ik het graag beter uit