hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kannie

hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:49

ok het zit dus zo. heb ervaring zat met veulens, maar nu weet ik het even niet.
toen ons veulen geboren werd, was de merrie fel, erg fel op mensen. zo fel dat ik haar absoluut niet meer vertrouwde. ik kwam gewoon bij de dames in de stal, maar was wel altijd erg op mijn hoede. geen probleem op zich, dit gedrag wordt vanzelf minder en dan kan ik me meer met het veulen gaan bemoeien.
ze gingen overdag op de wei en snachts op stal, dus dat zou wel goed komen. helaas, de merrie kreeg op de wei een ongelukje waarbij ze een groot stuk hoef kwijt raakte. advies: buiten houden en niet meer snachts op stal. dit maakte het de eerste tijd erg moeilijk om bij het veulen te komen. na verloop van tijd ging dit steeds beter en het veulen is nu gek op kroelen etc. toen kwam het probleem, halster aandoen. pfff dit heeft wat voeten in de aarde gehad, maar is nu ook voor elkaar. maar nu moet ze dus leren meelopen aan het halster. ik ben gewend (maar dan is het veulen normaal dus heeeeeel wat jonger en dus minder sterk) om zacht druk te zetten en die druk te houden als het veulen in protest gaat en achteruit gaat lopen etc. en zodra ze een stukje naar me toe komt, gelijk de druk wegnemen. dit ging, zoals gezegd, met alle veulens super makkelijk, maar als ik deze aanklik, gaat ze keihard achteruit en omhoog en omdat ze al 2,5 maand oud is, kan ik haar dus niet houden...ze is echt al enorm sterk.
ik weet eigenlijk nu dus niet zo goed hoe ik dit haar moet aanleren, omdat ze het natuurlijk niet mag winnen en dat gaat nu wel gebeuren. een touw om haar achterste is ook geen optie, ze gaat door het lint. iemand ideeën ? ik had zelf bedacht om haar bij de stal aan te klikken, het touw eenmaal om de balk te slaan en laat het haar dan maar uitvechten, dan houd ik haar wel. en ik kan het touw ook laten vieren als ze het wel goed doet. maarja, de kans dat ze haar benen open gaat halen aan de muur is best wel groot. what to do?

kannie

Re: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 11:38

helemaal niemand??

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:07

had toch op zijn minst één reactie verwacht...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:09

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:13

vastzetten is imo heel fout. De nekwervels van een veulen zijn nog zo zacht en kwetsbaar dat je daar zo schade aan kan creeeren.

Ik zou toch een touw om het veulen doen. Maar dan niet alleen om dr achterste maar als een achtje om dr hele lichaam. Dus ook voorlangs. dat vastknopen en ik zou dr dan een poosje ermee los laten lopen tot ze daaraan gewend is. Laat ze dr maar achterkomen dat ze daar niet zomaar vanaf komt voor jij ermee gaat werken. Zal wel een potje spartelen worden :D maar dat geeft ze echt wel op. Daarna als je de lijn eraan hebt, ipv naar voren rond om je heen laten gaan. En dan kan je ook het touwtje erbij gebruiken om haar voorwaarts te houden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:16

Halster om doen. Eventjes 1 seconde druk op het halster, en voordat ze kan protesteren zelf de druk weer wegnemen. Belonen ( eventueel met voer) . Weer even druk (1 seconde), druk wegnemen en belonen. Als ze dit heel normaal vind ( maakt niet uit of dit een week duurt), duur van de druk opbouwen ( niet te snel gaan). Veulen leert dan dat druk op het halster niet betekend dat er iets heel vreselijks gebeurd.
Als ze het verdraagt dat er langere tijd druk wordt uitgeoefend op het halster, dan kijken of je haar iets zijwaarts kunt "trekken" zodat ze een stapje zet. Onmiddelijk druk weghalen en belonen. Ondertussen veel kroelen, aaien, dingen doen die het veulen wel leuk vind. Gewoon ook gebruik maken van een voerbeloning.
Blijven oefenen op het uit oefenen van druk, iets op zij trekken zodat ze een beentje verzet. Dit steeds belonen. Als ze dit normaal vind: uitbouwen tot 2 pasjes ( als het ware in een soort volte je veulen meenemen.) weer belonen. Het vraagt wat tijd op deze manier, maar je kunt zo zonder geweld of paniek je veulen stap voor stap leren wat er van haar verwacht wordt. Succes ermee!!

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:06

Ik zou samen met haar moeder te werk gaan. Moeder voorop en jij erachteraan met haar.
Als ze ziet wat iemand met haar moeder kan sampt ze het mischien ook meer wat jij wilt. mvg.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:12

Veulen niet op deze manier vast zetten hoor. Wat Rina ook al zegt, daar kan je een hoop schade mee aan richten. En er zal een touw breken of ergens iets losschieten en je veulen klapt achterover...brrr.
Ga inderdaad samen met moeders aan de slag. En zorg ervoor dat er iemand achter het veulen loopt die druk aan de achterkant kan geven. Trekken of vast houden aan de voorkant werkt averechts.

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:20

Niet vastzetten dat veulen, is een garantie voor nekproblemen!
Ik zou eerst in de stal oefenen met de merrie erbij. Halster om doen, lichte druk geven en als veulen nageeft druk er gelijk af halen en belonen. Als ze dit snapt pasje naar voren , pasje naar achteren, opzij etc. In een kleine ruimte kan het veulen moeilijker z'n gewicht in de strijd gooien omdat ie dan gelijk een muur tegen komt als ie gaat hangen. Succes!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:49

0152141488 schreef:
met de moeder grond training doen ...?
krijg ze misschien respect voor je...

Veulentje leren samen met mam aan het halster te lopen .....

moeder was de eerste weken vreselijk, maar normaal gesproken niet hoor, moeder heeft heel veel respect juist!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:50

@riarg: zo doe ik het nu al de hele tijd, maar ze verzet geen stapje...

@wuppi, denk dat dat idd een goed idee is, in de stal zodat ze geen kant op kan..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:29

Je kunt dan kennelijk wel druk op het halster uitoefenen zonder dat ze in paniek raakt? Dan ben je al een stapje verder dan hierboven beschreven!!

Want dan kun je haar door haar iets zijwaarts te trekken als het ware uit balans strekken en zal ze wel een stapje moeten zetten ( beetje zijwaarts 'wrikken' om het maar even oneerbiedig te zeggen)., en dan gewoon belonen.

En inderdaad; zoals hier boven ook al genoemd: het zou geweldig zijn als je in een ruime stal kunt beginnen met oefenen. Je veulen krijgt dan al achteruit lopend al snel een stalmuur tegen haar kont, en kan dan niet verder achteruit/weglopen. Ook dan zal een pasje naar voren al sneller gemaakt zijn, waarop jij weer reageert met het wegnemen van druk/ belonen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:00

Is het misschien een idee om de merrie een longeersingel om te doen en dan het veulen vastklikken aan halster en de merrie als muur gebruiken dus halstertouw door ring halen en dat vast houden als ze begrijpt dat ze als ze stil staat er geen druk op het veulen staat dan zullen ze zich wel stukje bij beetje over geven.
Mijn veulen van vorig jaar mocht ik ook van de merrie niet bij in de buurt komen mocht alles met de merrie doen maar veulen mocht ik niet aanraken. Heb toen de merrie eens buiten de box gezet met iemand en ben zelf het veulen gaan aaien en kriebelen, toen hij me vertrouwde heb ik een halster om gedaan en touwtje aan geklikt, merrie de box weer in en met singel om gedaan veulen aan singel gebonden en zo ben ik gaan wandelen. Zo begreep hij het om aan een touwtje mee te lopen en na een paar keer heb ik hem zelf vast gehouden en vanaf toen kon ik hem zo pakken en zo mee nemen hij vond het geweldig, kon hem bij zijn moeder weg halen (merrie gaf geen kick meer en zag haar veulen toen niet meer staan hij was toen 4maand en dronk alleen nog bij haar spelen deed hij met mijn ruin en andere merrie)
Het is nu een hele fijne hengst en een echte kanjer die zo mak als een lammetje mee loopt met zijn nieuwe eigenaar.
Je moet wel zorgen dat zodra je het veulen aan de merrrie vast heb je direct gaat lopen met de merrie zodat het veulen niet aan de merrie gaat hangen maar een beetje door mams gedwongen word om mee te lopen.
Succes ik weet hoe lastig het is als een merrie je niet bij het veulen laat de eerste tijd veulens worden dan toch een beetje bang voor mensen dan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:42

alleen met zijn 2en aan de gang gaan,heeft het veulen veel praatjes?
ik zou toch wel zorgen dat ze dat achteruit rennen snel afleert,iemand erachter met een zweepje zou een optie kunnen zijn.
als ze achteruit rent een tikje op de bil geven en even alleen dit oefenen.
niet meerdere dingen tegelijk oefenen want dat is voor het veulen erg moeilijk te snappen.

als het veulen doorkrijgt dat ze vooruit moet dan komt het vast goed.
probeer ook uitbundig te belonen als ze vooruit gaan,al is het maar 1 stap.
dat stimuleert ook heel goed

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:00

oefen je nu altijd alleen?
Misschien iemand extra vragen en die langs achter laten gaan en in de handen klappen zodat er toch een reactie voorwaarts komt?