Hoe verloopt het spenen bij jullie op dit moment?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Hoe verloopt het spenen bij jullie op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:17

Ik ben zeer benieuwd of jullie al begonnen zijn met spenen, en hoe het jullie (of eigenlijk veulen en merrie) afgaat.

Afgelopen week heb ik merrie + veulen naar huis gehaald om te spenen.
Bij thuiskomst heb ik ze direct beiden in de stal gedaan, ditmaal echter niet bij elkaar in, maar in de hokken naast elkaar.
Allen via de deur kunnen ze contact met elkaar hebben/ elkaar zien.
Het eerste kwartier was het even stressen.
Daarna lekker samen naar buiten gedaan.
En 's avonds weer gescheiden naar binnen, waarna ze beiden heerlijk rustig waren.

Ik moet zeggen dat het ze beiden goed afgaat.
Wel lopen ze overdag nog bij elkaar in de weide.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:35

ik heb een kudde daar word ons veulen altijd gewoon in geboren,als het veulen 2a3mnd is g ik vaker al met mams even weg met de koets,als ik dan terug komt staat het veulen bij de rest en hinnikt dan en komt naar ons toe gerend.dus voor hem is het normaal om al alleen te zijn en bij de rest te staan.

nu was ons veulen op 1week na 6mnd oud,we hadden een nieuw veulen gekocht ook van buiten af dat even oud was en toen heb ik ze gespeend,dus ons veulen staat nu in de wei naast zijn moeder en de rest van de paarden,samen met het andere veulen.en hier is eigenlijk nooit stress.bij het vorige veulen deed ik dit ook zo.ik breng ze dus ook nooit weg

InekeH87

Re: Hoe verloopt het spenen bij jullie op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:26

Ik ben al begonnen met het zelfstandig maken van het veulen toen ze vier weken was. Met longeren ging het veulen in de weide naast de bak en dit is langzaam opgebouwd. Later ging ik met mijn merrie naar de club toe en de kleine bleef met de andere paarden op de weide achter. Ik kon toen het veulen 3 maand was rustig een halve dag weg zonder dat de kleine naar haar moeder riep.
Met 5 maanden heb ik ze echt gespeend. Ik ben met de merrie en het veulen naar de opfok gereden en heb het veulen daar achter gelaten. Ze heeft alleen met wegrijden een paar keer gehinnikt en toen ze de eerste nacht zonder haar moeder was een paar keer gehinnikt. Daarna was ze lekker rustig.

Reden dat ik met 5 maanden heb gespeend is omdat de merrie het niet meer trok.