Zal Bella een veulentje krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoSnuf

Zal Bella een veulentje krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:21

Hallo Bokkers,

Ik was al druk aan het vertellen over Bella en haar dikke buik.
Maar dit deed ik natuurlijk in een verkeerd toppic. Maar toch even voor de mensen die het willen volgen heb ik maar even een nieuw toppic gemaakt.
Ook zou ik foto's maken.
Dit heb ik gedaan dus zal ik ze even laten zien.

Voor de mensen die geen idee hebben waar dit over gaat, haha vragen staat vrij, of heel even het toppic volgen.

De foto's van mijn dikke knuffel.

Afbeelding
Wie zal Bella zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze even tussen door omdat ik hem zo lief vond

Afbeelding
Buik nog even goed in beeld

Afbeelding
Even om de vorm van de buik te laten zien

Afbeelding
Ylona, de moeder van Bella. Ziet er gewoon normaal gezond uit na mijn idee

Afbeelding
En dit is een veel te dikke Bella

Afbeelding
En als afsluiter. Bella zelf als veulentje

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:27

Moet ze drachtig zijn dan? Ik zie vooral een veel te dikke pony .. :x

lisetteexx

Re: Zal Bella een veulentje krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:28

weet je niet of ze drachtig is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:29

Door de DA laten nakijken/scannen en als ze niet drachtig is, dan als de donder in beweging zetten en af laten vallen. Zo dik is ontzettend ongezond.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:32

Oke dit gaat verkeerde kant op haha. Ik dacht de mensen die het verhaal niet kennen zullen het snel begrijpen door even te lezen straks. Maar ik zie dat het handiger is om het verhaal nog even hier neer te zetten:

Ik weet dat deze vraag hier eigelijk niet hoord. Maar het is mijn eigen topic dus ik vind dat dit wel even tussen door kan haha.

Nu moeten hier nog mensen tussen zitten die mij misschien iets wijzer kunnen maken.
Wel even duidelijk: Antwoorden van schakel de dierenarts in of laat een echo maken, daar ben ik niet naar op zoek dat is mijn vraag niet. Dit weet ik zelf ook en mocht ik er niet uit komen of het duurd te lang zal ik ook zeker over gaan tot dit besluit.

Één van mijn shetlanders staat eigelijk altijd bij de rest van de paarden daarbij staat ook een hengstje. (Shetlander) twee keer is ze drachtig geweest van hem maar beide veulens hebben het helaas niet overleefd.
Daarna wilde ze niet meer gedekt worden dus was er voor ons geen zorg en heeft ze weer lekker een aantal jaren tussen de rest gelopen.
Nu is ze dik. Ik dacht oeh ze moet op minder gras anders word ze hoefbevangen. Dus ik heb haar verhuisd naar de andere twee shetland merrie's.

Nu blijft ze dikker worden. Terwijl er in mijn beleving weinig tot geen voeding meer in het gras zit. (ze krijgen niks bij)
Nu 'lijkt' het net of ze drachtig is. Ze vind het een stuk minder leuk als de andere twee pony's in haar buurt komen. Ook vind ik dat het lijkt alsof ze langzaam in daald.
Aan haar uier is helemaal niks te merken....

Ik vroeg me af wat jullie hier van zeggen? Kan dit zo zijn of zeggen jullie van nou, dit zou het ook kunnen zijn.

Naar mijn idee is ze drachtig maarja dit is waarscheinlijk te mooi om waar te zijn.
mochten jullie een idee hebben laat het maar even weten.

Verhaal even gekopieerd en geplakt

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:34

zie je al wat aan haar uiers?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:36

Cayenne schreef:
Door de DA laten nakijken/scannen en als ze niet drachtig is, dan als de donder in beweging zetten en af laten vallen. Zo dik is ontzettend ongezond.

Ik ben het met je eens. En ik weet het als geen ander. Heb genoeg 'shetland' ervaring. En omdat ze gras eten verder niet in beweging komen weet ik ook hoe snel je te laat bent.

Daarom krijgen ze niet zoveel gras als de rest. In het voorjaar verhuis ik ze direct. Ik laat ze uit. En dan niet in de vorm van een een hond uit laten. ik fiets veel met ze. Er zijn twee kinderen die er ook lekker mee wandelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:38

Juist daarom zou ik er een dierenarts bij halen.
Dan weet je meer en kun je er ook naar handelen.

Heb je sectie op de overleden veulens laten doen? Weet je waarom ze zijn overleden?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:38

lisetteexx schreef:
zie je al wat aan haar uiers?

Helemaal niets.

En of ze dus drachtig is... Tja...? Maar ik ben er bijna zeker van.

Aan de vorm van haar buik te zien, zou ik zeggen nu word het echt tijd om haar goed in de gaten te houden.

Maar haar uiers zijn compleet leeg en slap. Nu kan dit makkelijk een uur van te voren veranderen.

En even voor de mensen die zich rot schrikken en denken hoe kun je zo dom zijn om een merrie bij een hengst te laten lopen, en dit tijd stip van het jaar een veulen krijgen is niet verandwoord.

De stal is klaar. Mocht het wel zo zijn en mocht ze bevallen kunnen ze lekker warm naar binnen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:39

De pony op kort gras en toch groeien kan ook zijn door het fructaan wat nu waarschijnlijk hoog zal zijn. Kort gras en zon.. Geef haar dan liever lang hooi, daar zitten veel vezels in en weinig suikers.
Je pony zou drachtig kunnen zijn, maar je pony is zeker veel te dik wat haar ook niet in een gezellige bui zal brengen. Drachtig of niet, beweging geven :o

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:40

nou ben wel benieuwd idd goed in de gaten houden en voel veel aan haar buik misschien voej je iets bewegen dat had ik wel met me shet

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:44

Sorry maar ik snap echt niet waarom je niet gewoon een da belt en het dan zeker weet. Wij kunnen denk ik niet van een foto zien of een pony drachtig is, denk dat je dat dan het beste zelf nog kan zien omdat je de pony elke dag ziet. Vind het raar dat je het maar wil afwachten helemaal omdat je al aangeeft dat de vorige veulens het ook niet overleefd hebben. Dan wil je toch maatregelen gaan nemen als ze nu drachtig blijkt te zijn?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:44

Hoi!
Het lijkt er toch behoorlijk op!! (weet natuurlijk niet of ik het goed zie op de foto...) maar als ze echt zo dik zou zijn van 'vet', had ze mijns insziens ook een veel dikkere nek gehad!
En wat betreft de uiers, dat hoeft echt totaal niets te zeggen dat je nu nog niets ziet!!
Ben zó benieuwd! :D

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:45

No_No schreef:
De pony op kort gras en toch groeien kan ook zijn door het fructaan wat nu waarschijnlijk hoog zal zijn. Kort gras en zon.. Geef haar dan liever lang hooi, daar zitten veel vezels in en weinig suikers.
Je pony zou drachtig kunnen zijn, maar je pony is zeker veel te dik wat haar ook niet in een gezellige bui zal brengen. Drachtig of niet, beweging geven :o

Beweging krijgt ze genoeg. Drachtig of niet drachtig.
En dit heb ik al gezegt, als je even verder naar boven leest.

Af gezien van haar buik is ze verder niet dik. Geen dikke nek, hoeven zijn mooi en gezond (van binnen)

Helaas heb ik goede ervaring met hoefbevangen. Dus ik weet als geen ander hoe ik dit moet verkomen en hoe ik hier mee om moet gaan.

En misschien had ik dit ook even moeten melden: Bella is zeker niet met deze buik de andere wei uit gegaan hoor. Deze bui heeft ze in deze wei gekregen.
Ze was toen zeker nog niet te dik, maar ik wil er altijd voor aan zijn. Misschien was het niet nodig om haar er uit te halen, maar ik ben er liever voor aan.

In dit weiland staat weinig tot geen gras, het lijkt misschien redelijk groen maar dat valt vies tegen.
Ylona is hoefbevangen geweest dus dat is altijd goed opletten. Ze staan daarom ook altijd in deze wei met genoeg beweging en dat gaat top.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:47

heb je ervaring met drachtige paarden???
Hoe voelt haar achterhand, heeft ze slappe spieren, is de boel daar aan het inzakken/verslappen.
Kan je de melkklier voelen, is die al aan het opzetten?

Als jou shet een totaal lege uier heeft, niks geen verandering, gewoon zoals die altijd was. Dan kan jij die stal wel dicht laten hoor.

Vind je verhaal een beetje apart

Je zegt dat je hengstje erbij heb, slaat ze af, of vind ze hem nog interesant?

En anders toch maar even de DA inschakelen voor een onderzoekje

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:47

Kentaro schreef:
Hoi!
Het lijkt er toch behoorlijk op!! (weet natuurlijk niet of ik het goed zie op de foto...) maar als ze echt zo dik zou zijn van 'vet', had ze mijns insziens ook een veel dikkere nek gehad!
En wat betreft de uiers, dat hoeft echt totaal niets te zeggen dat je nu nog niets ziet!!
Ben zó benieuwd! :D

Dankjewel hoor!!

Zo kun je aan de reactie's goed merken welke mensen het verhaal kenden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:55

Ik heb je reacties zeker wel gelezen :D

Als ik naar de foto kijk van je pony zie ik zeker wel een dikke nek en bovendien een met een enorme buik (manenkam foto 3 en 8). Je opent een topic met de vraag of je pony misschien een veulen zou krijgen, daar krijg je reacties op ;)
Om zeker te weten of ze drachtig is of gewoon te dik, zou ik toch even laten scannen/opvoelen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:56

Esmeralda schreef:
heb je ervaring met drachtige paarden???
Hoe voelt haar achterhand, heeft ze slappe spieren, is de boel daar aan het inzakken/verslappen.
Kan je de melkklier voelen, is die al aan het opzetten?

Als jou shet een totaal lege uier heeft, niks geen verandering, gewoon zoals die altijd was. Dan kan jij die stal wel dicht laten hoor.

Vind je verhaal een beetje apart

Je zegt dat je hengstje erbij heb, slaat ze af, of vind ze hem nog interesant?

En anders toch maar even de DA inschakelen voor een onderzoekje

Alles is slap. Zoals het altijd was. De stal dicht laten ja dit hebben wij al eerder gedaan. Dit hadden wij nooit moeten doen!
De dracht bij de moeder van Bella is ook altijd heel appart en spannend geweest.

Bella was ook een keer drachtig en in juli uit gerekend. In september nog geen veulen dus DA erbij. Is schijndrachtig gooi maar terug in het land.
Paar weken laten een dood veulen in het land. Dat beestje heeft waarscheinlijk de hele nacht in het koude natte gras gelegen. Long ontsteking.

En na mijn idee ben ik zeker goed voor mijn dieren, (ik zeg niet dat jij zegt van niet) maar sommige reactie's vind ik onterecht ik snap ze zeker ik zou het zelfde denken en zeggen bij het zien van zulke foto's. Maar ervaring van ons zelf dat hangt niet af van de foto's.

Ylona haar eerste veulentje is 13 jaar gleden geboren op 5 december in de sneeuw.
We hadden Ylona gekocht, ze bleek drachtig. Dit wisten wij niet. Er was 4 december nog lekker op gereden in de bak bij toen de buurman. Niks aan de hand ook geen dikke buik pony was braaf niet vervelend gewoon niks aan te zien.

Volgende morgen liep er een veulentje in de sneeuw. We waren nergens op voor bereid. Dus wij de buurman gebeld voor extra stro want er was een veulen. Hij zei dat kan niet want gister heeft gerda nog op Ylona gereden bij mij in de bak. Nouja goed om een lang verhaal kort te houden
We hebben direct de dierarts gebeld. Veulentje had longontsteking maar alles aan gedaan en wat denk je? Ja hoor overleefd! We hebben nachten bij haar ze geslapen en warm gehouden alles wat we konden doen hebben we gedaan. En het is een geweldige mooie lieve gezonde shet geworden.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:58

No_No schreef:

Als ik naar de foto kijk van je pony zie ik zeker wel een dikke nek en bovendien een met een enorme buik (manenkam foto 3 en 8). Je opent een topic met de vraag of je pony misschien een veulen zou krijgen, daar krijg je reacties op ;)
Om zeker te weten of ze drachtig is of gewoon te dik, zou ik toch even laten scannen/opvoelen.

Dikke nek? Zo ziet het er misschien uit.... Wintervacht? Korte manen? Dan krijg je inderdaad al snel een gek lijkende nek op een foto.

Zoals ik al zei heb ik de ervaring met hoef bevangen. Als ze een dikke nek had gehad had ik me echt niet afgevraagt of ze een veulentje zou krijgen. Dan wist ik zeker wel wat me te doen stond.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:11

Gerda20 schreef:
No_No schreef:

Dikke nek? Zo ziet het er misschien uit.... Wintervacht? Korte manen? Dan krijg je inderdaad al snel een gek lijkende nek op een foto.

Zoals ik al zei heb ik de ervaring met hoef bevangen. Als ze een dikke nek had gehad had ik me echt niet afgevraagt of ze een veulentje zou krijgen. Dan wist ik zeker wel wat me te doen stond.

Dan ligt het dus niet aan de mensen die vermoeden dat je pony veel te dik is toch? Als het een vertekend beeld is, moet je die foto's niet plaatsen. Je zegt zelf dat ze vertekend zijn, vind het dan ook niet vreemd dat je daar reacties op krijgt ;)
Ook ik heb ervaring met bevangen paarden en pony's ;) Je vraagt in je openingspost of ze drachtig zou zijn, ik geef je mijn mening aan de hand van mijn ervaringen. Ik val je niet aan, ik zeg niet dat je slecht bent voor je pony of dat je pony bevangen is :) Ik zeg alleen wat ik zie.
Jij bent er volgens mij zeker van dat je pony drachtig is (jij kent je pony het beste) dus wens ik jullie heel veel succes en een gezond veulen toe.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:14

TS, je zegt zelf dat ze te dik is en dat is ook heel duidelijk te zien aan de nek/hals.
Misschien niet leuk om te horen maar kijk zelf eens objectief naar de foto's.

Overigens jammer dat je in een ander topic (waar ik ook in zit) het goedbedoelde advies hier afdoet als "bord voor de kop".
Je post zelf de info waar advies op wordt gegeven.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:16

Dus in principe denk je dat ze drachtig is? Ik wist van mijn merries ook dat ze drachtig waren nooit iets laten doen scannen of iets, maar de uiers bleven maar weg! T veulen was nog 2 dagen op weg en toen kwamen ze! Ik heb al war veulens zien komen, en dit is heel normaal mijn veulen was wel 3 weken te laat maar dit kan ook gewoon! En sommige beweren dat dit beter is dan te vroeg! Maar je kan niets zien aan de dikte van je paard. Bij Elk paard ligt het veulen anders! Maar als ze al drachtig is geweest weet je waarsscheinlijk wel waar en hoe het er uit ziet! Daarin tegen is ze wel behoorlijk dik! Ook voor een drachtige pony maar als ze daad werkelijk drachtig is. Zien we haar liever zo dan mager!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:22

Goed veel knuffelen met d'r en wie weet heb je het geluk dat je iets voelt bewegen!! :)
En had je misschien contact gehad met je dierenarts, wat hij/zij er van vindt?! Weet eigenlijk niet eens zeker of het geheel zonder risico's is om haar op zo'n laat tijdstip nog te laten scannen?!?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:25

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige pony, ik dacht ook dat ze drachtig was, maar het bleek gewoon dat ze veelste dik was.
van de zijkant was zij ook zo dik:
Afbeelding
Afbeelding
en van de voorkant:
Afbeelding

heb je trouwens een foto van de uiers??
Laatst bijgewerkt door eline10 op 25-09-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:27

Van de foto's af is het moeilijk te bepalen of ze drachtig is of niet. Wij hebben zelf dit jaar een twijfelgeval , Minishet, in opvang gekregen. Gewoon door een da laten scannen en ja hoor, ze was drachtig. 29 juli is ze bevallen. Wij hebben 23 Shetlanders en daarvan heeft de helft ook een dikke buik. Het zijn fokmerries en ze hebben allemaal al een keer een of meer veulens gehad. Een buikfoto zegt mij dus helemaal niks.
Ik zie gewoon een dikke pony.