Help me! dringend advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StarAnna

Help me! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:20

Heb een vraagje

Mijn veulen is 16 januari 2011 geboren en is nu dus 8 maanden oud,
heb hem (hengstenveulen) echter nog steeds bij de moeder staan.
Nu is mij verteld dat een veulen het best gespeend word rond de 6 maanden
maar laatst zei iemand me dat hij zijn veulen gewoon bij de moeder had laten staan
en er door verloop van tijd gewoon een draadje tussen gespannen had om ze te scheiden.

Aangezien ik totaal geen ervaring heb met veulens en dit veulen nogal onverwacht was
ben ik een beetje in de war, wat is nu het beste voor het veulen,
van zijn moeder af of niet.
Ik weet dat het misschien stom klinkt maar vind het zo zielig voor het veulen
om hem bij zijn moeder weg te halen :(:) .

Alvast bedankt voor de info :j /3

veulens

Re: Help me! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:35

hallo, ik haal ze vaak 3 maanden van elkaar, dat ze elkaar niet kunnen zien, ruiken en horen, daarna als ze terug komen. komen ze niet meer bij elkaar tot dat ze 3 jaar zijn. want anders blijf hij of zij aan zijn moeder plakken,

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:57

Zolang de merrie het nog goed aan kan kan het veulen nog best bij zijn moeder staan. Let echter wel op dat hij zijn moeder niet gaat dekken!!
Ik heb mijn merrie veulen dit jaar gespeend met 11,5 maand.
Over een maand of drie gaat ze weer bij haar moeder omdat we dan verhuizen, ik hou haar niet echt express uit elkaar, de kleine staat nu gewoon bij leeftijdsgenootjes en heeft het prima naar haar zin (en groot dat ze is :D )

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:03

in het wild worden veulens ook niet gespeend door mensen dat regelt de merrie zelf wel...
ik denk dat je gewoon het beste van je gevoel uit kan gaan en je kunt ze beter te lang bij de moeder laten staan dan te kort

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:09

de natuur kan hey zelf doen, maar je moet wel uitkijken dat de merrie niet afzwakt, want het moet tenslotte voor zichzelf en het veulen zorgen, zolang dit goed gaat, kun je het veulen erbij hoiden. maarbhij zal ooit gespeen moeten wordem, doe dit gewoon wanneer het het makkelijkst voirbjou uitkimt. en je moet ze, als je ze afspeent. in verschillende weien zetten zodat ze elkaar niet horen etc.. met eenntouwtje er tussen kan bijna niet. (denk aan vwulen door het draad en alles). veel succes!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:22

in het wild is de merrie meestal ook gewoon weer drachtig voor het volgende jaar ;) dus dat gaat niet op voor hoe paarden leven die bij mensen leven

wij spenen af met 5 maand, of soms later naargelang omstandigheden (verkoop bv)
we bouwen wel geleidelijk op en onze veulens zijn al vroeg zelfstandig opgevoed, daardoor plakken ze minder aan hun moeders
draadje ertussen spannen vind ik persoonlijk niet zo slim, aangezien daar nare ongelukken van kunnen komen als het niet goed gaat. eerste keer van moeder scheiden vind ik het beste in een veilige, volledig afsluitbare stal, ideaal is samen met een veulenvriendje. eerst voor een tiental minuutjes, dan een half uurtje, dan een paar uur enz je merkt snel zelf wel wat beide aankunnen.
uiteindelijk afspenen doe je het best kort en krachtig, dus moeder en veulen mogen elkaar niet kunnen horen zien ruiken
na minimaal 1 maand, maar liever nog wat langer kunnen ze wel weer bij elkaar (alleen in jouw geval niet omwille van het feit dat hij nog hengst is)

op zich is het niet problematisch om je veulen nog eventjes bij mams te laten
alleen wel uitkijken dat hij niet gaat dekken

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:25

mijn veulen is nu 1.5 jaar en staat nog bij mama in de weide ze zijn 3 maanden door een draadje en een paar weides gescheiden geweest zonder succes want baby lief stond dagelijk bij mama en alle draadjes bleven heel. dubbelen draad 3 dubbelen draad alles! na 3 maanden beeb gewoon bij mam gelaten strijd opgegeven beeb heeft nooit meer gedronken en ze staan nu nog samen

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:43

Hengstveulens kunnen vruchtbaar zijn vanaf 8 maand zo'n beetje. Qua leeftijd kan hij nog prima bij zijn moeder lopen (zolang moeder het trekt) maar ik zou hem dan toch binnenkort castreren.
Als je wilt afspenen (zou ik toch wel met 11 maanden doen, maar kan nu ook lijkt me) kun je hem beter een paar maanden echt een eind verderop zetten in een andere kudde, zodat ze elkaar idd niet meer zien en horen. Is ook goed voor hem om op eigen benen te leren staan.
Als je hem binnenkort speent, kan hij langer hengst blijven (wel afhankelijk van de kudde waarin hij terecht komt natuurlijk). Het hangt er dus vanaf wat je met hem wilt.

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 09:53

Ik heb met de DA gebeld en blijkbaar kan ik qua vruchtbaarheid van de hengst nog eventjes gerust zijn (vanaf 1 jaar blijkbaar)
Ga het veulen toch zo snel mogelijk laten castreren, wel jammer voor de mooie hengstenbouw, maar
heb liever een handelbaar, braaf paardje en het is een beetje te veel gedoe want kan dan niet samen staan met mijn merrie.

Ik ga ze door omstandigheden nog even bij elkaar laten en als het me later wat beter uitkomt dan toch uit elkaar doen
In ieder geval bedankt allemaal voor de info.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:51

Wat fijn dat het kennelijk zo goed gaat tussen moeder en hengstenkind. Bij vroeg castreren worden ze wat groter, dat kan wel fijn zijn. En als het het veulen uit je profiel is, hoef je niet bang te zijn voor een iel paard.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:54

StarAnna schreef:
Ik heb met de DA gebeld en blijkbaar kan ik qua vruchtbaarheid van de hengst nog eventjes gerust zijn (vanaf 1 jaar blijkbaar)
.

ik ken helaas genoeg gevalletjes waarvan mams toch dragen was door eigen zoon, ging hier 1 x om eentje van 9 maanden oud en eenjte van 7 !maanden oud die dus echt wel vruchtbaar waren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:02

ons veulen heb ik gespeend met nu 6mnd omdat ze gewoon weg te dik ook word.ik speen altijd op een vriendelijke manier.het veulen is zo wie zo gewend as hij nog drinkt dat moeder uit de wei gepakt word en ze dan even weg gaat met de koets.ik heb dan wel een kudde waar het veulen dan bij blijft.misschien kun jij gewoon eens kijken wat je veulen doet als je mams even weg pakt en dan stukje loopt en weer terug gaat dat hij leert ook even alleen te zijn ,geef hem wat te eten op dat moment.mijn veulen word dus nu gewoon naast moeder gespeend ze staat samen met een ander veulen nu op een weitje naast mams en dit gaat altijd prima,bij het vorige veulen deed ik dit ook zo.je kunt dus misschien je wei in 2 delen maken.succes er mee.sommige laten ze ook bij elkaar lopen en zeggen dat de moeder het veulen van zelf zal spenen.maar stel je voor ze doet het niet(ik heb met dit laaste dan ook geen ervaring).
en als je veulen zijn 2 ballen heeft kun je hem laen helpen,kijk uit want sommige hengstjes dekken al erg vroeg.

dus mijn advies is nu beginnen te spenen door de weide op te deln in 2 helfte,zorg dat je het goed en veilig afzet,vooral als hij geen respect voor enkel schrikdraad heeft.succes en zo gou mogelijk castereren want ze zijn er niet vies van om mams te dekken

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:12

Geen slim plan om ze nu nog bij elkaar te laten. Je dierenarts heeft geen gelijk dat ze pas vanaf 1 jaar kunnen dekken. Ook mijn ruin klom als veulen van 7 maanden al op hengstige merries. Is trouwens met 4 maanden afgespeend maar heeft erna nog even bij een andere merrie gestaan omdat ik ook hoorde dat dekken pas kan als ze wat ouder waren. Echter mijn dierenarts zegt dat een veulen af vanaf 7 maanden technisch gezien zou kunnen dekken. Dat risico zou ik dus zeker niet bij zijn eigen moeder lopen!

Ik heb het veulen vanaf begin laten wennen. Vanaf 4weken liet ik bijvoorbeeld hem in de stal en poetste ik zijn moeder ervoor of andersom. Erna uitgebreid dat ik eentje 10 min meenam, en keer erna een half uur. Mijn veulen heb ik met afspenen zelf in een stal gezet met een andere merrie ( die hij al kon omdat hij samen met zijn moeder daar ook al vaker bijstond ) De merrie heeft een uurtje geroepen en erna was het goed, alleen als ze hem hoorde wilde ze er wel graag naar toe. Veulen boeide totaal niet dat hij bij zijn moeder weg was. Merrie en veulen stonden van stallen van elkaar vandaan waar ze elkaar niet konden horen, alleen buitenzetten deed ik toen om de beurt en dan hoorde ze elkaar wel eens.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:29

Vorig jaar is Wesley ook pas met 11 maanden gespeend (merrie was wel alweer drachtig, dus geen kans dat ze drachtig werd van haar zoon). Ze stonden gewoon bij elkaar, met nog een andere merrie(onvruchtbaar). Op een gegeven moment accepteerde ze niet meer dat hij dronk ect., dus dat ging gewoon goed...

kimberly135

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:33

Ik heb mijn veulen gwn een tijd weg gehaald va zijn moeder...
Daarna weer bij elkaar gezet . x