Verzorgpaard drachtig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rixtt

Verzorgpaard drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:31

Hallo,
Mijn verzorgpaard heeft een veulen van ong 5 maanden oud.
En er staat een hengst op stal en die is losgebroken en nu is mijn verzorgpaard weer drachtig.
Mijn vraag is of dit wel goed is zo snel weer een veulen?
En vanaf wanneer kan ik niet meer rijden?

Groetjes.

Rennie89

Re: Verzorgpaard drachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:39

denk dat je het beste even aan de eigenaar kan vragen, die zal het wel het beste weten tot wanneer je kan rijden tijdens de dracht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:51

Misschien even vragen aan de eigenaar :)
Maar ik denk dat ze niet persé drachtig is...
Maar als je het niet wilt gebeurt het altijd :+

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:59

Ik had bijna hetzelfde :') Mijn merrie haar eerste veulen was eigenlijk net opgehaald door zijn nieuwe baasje (5 mnd oud), en ongeveer een weekje of wat later werd ze weer per ongeluk gedekt door een ontsnapte hengst. En jawel dat was in 1x raak..... Dat een merrie snel hengstig wordt na een bevalling is natuurlijk (zo'n 10 dagen daarna), dus 5 maanden later kan dan helemaal geen kwaad, maar je zit straks waarschijnlijk wel weer met een veulen die eigenlijk niet gewenst is :Y) Ik stop ongeveer een maand voor de bevalling met rijden, maar dat ligt helemaal aan de merrie. Mijn merrie heeft twee veulens gehad en heeft beide keren wel duidelijk laten merken dat ze het niet meer prettig vond. Dan gooide ik haar los in de bak of iets.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:05

Bij ons zijn de meeste merrie's die dit jaar ook een veulen hebben gehad, ook gewoon weer drachtig voor volgend jaar. Is geen probleem hoor en je kan voorlopig ook nog gewoon lekker rijden ;) Paard geeft zelf aan wanneer het niet meer gaat (bijvoorbeeld eerder moe) maar komende maanden kun je nog zat rijden :)
Is ze trouwens echt drachtig gescant?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:09

BB >> KS

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:14

Bij fokkers is het zo, dat een merrie ieder jaar, zo snel mogelijk nadat het veulen geboren is, weer gedekt wordt.
De veulenhengstigheid wordt dan vaak overgeslagen, maar daara wordt er dan bij de volgende hengstigheid weer gedekt.
In de natuur gebeurd dit ook.
Soms kan een merrie niet drachtig worden, dit zou met haar weerstand en dergelijke te maken kunnen hebben. Die merrie is er dan dus niet aan toe.

Verder is het heel verschillend, wanneer je stopt met het rijden van je paard. Het ene paard kan drachtig heel lang doorlopen, het andere paard geeft al eerder aan, dat het genoeg is. Let dus op de signalen van je paard!
Het is wel verstandig, dat als je intensief traint, je 2 maanden voor de worp in ieder geval gaat afbouwen. Dit omdat anders de spieren te strak zullen zijn voor een goede bevalling.
Een maand voor de bevalling zou ik toch echt stoppen met rijden. Tenslotte is de merrie dan al behoorlijk aan de dikke kant.

Er zijn mensen bij, die langer door blijven rijden, maar dat zou ik voor de welzijn van het paard niet doen.
Sommige paarden geven ook al 3 maanden van te voren aan, dat het niet meer wil en daar zul je dus eerder mee moeten stoppen.

Nogmaals: hou vooral goed de aanwijzingen van je merrie in de gaten.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:17

Tendance schreef:
Het is wel verstandig, dat als je intensief traint, je 2 maanden voor de worp in ieder geval gaat afbouwen. Dit omdat anders de spieren te strak zullen zijn voor een goede bevalling.
Een maand voor de bevalling zou ik toch echt stoppen met rijden. Tenslotte is de merrie dan al behoorlijk aan de dikke kant.

Er zijn mensen bij, die langer door blijven rijden, maar dat zou ik voor de welzijn van het paard niet doen.
Sommige paarden geven ook al 3 maanden van te voren aan, dat het niet meer wil en daar zul je dus eerder mee moeten stoppen.

De eigenaar van de stal waar ik rijd, vind het juist belangrijk dat de paarden in goede conditie zijn en voldoende spieren hebben, dan gaat juist de bevalling beter volgens hem dus rijden wij vaak nog redelijk lang door.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:42

Jeanine93 schreef:
Tendance schreef:

De eigenaar van de stal waar ik rijd, vind het juist belangrijk dat de paarden in goede conditie zijn en voldoende spieren hebben, dan gaat juist de bevalling beter volgens hem dus rijden wij vaak nog redelijk lang door.

Dat is niet geheel een goede constatering: de spieren, die bij de vulva in de buurt zitten, waaronder de spieren bij de staartwortel, die deel uitmaken van de achterhand (dus niet de staart).
Moeten ontspannen en slap zijn om het veulen door te laten. Als dit strak staat, door de spierkracht, kan het veulen er moeilijker uit.
Dit is iets anders, dan een gezonde conditie. Een paard kan best een goede conditie hebben ondanks, dat het paard niet in sportconditie is.

Bij een mens is dat net zo, daar zijn het ook de spieren rondom het bekken.
Een zwangere vrouw, die veel sport wordt ook geadviseerd af te bouwen tegen het eind van de zwangerschap, omdat er anders een zwaardere bevalling aan zit te komen.

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 23:02

Bedankt allemaal. Nou ik heb het aan de eigenaar gevraagd maar die wist het ook niet zo goed, dus ik zal op haar letten. Ik vind het erg vervelend dat ze nu weer drachtig is maarja.