Enten, vanaf wanneer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Enten, vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:02

Ik zit een beetje met een dillema. Mijn veulentje is nu 5 maanden oud en eind deze maand wil ik haar naar de opfok brengen. Voor de opfok eisen ze dat ze tegen droes is geënt, dit gebeurd dan ook een week voor vertrek. Maar nu zit ik met het probleem hoe het dan moet met de gewone basis en WestNijl inenting. Het beste is het om die pas me 6 maanden te geven, dat is ook wat mijn dierenkliniek aanhoud. Dit zou betekenen dat mijn veulen niet de 1e basis en WestNijl enting heeft gehad op het moment dat ze naar de opfok gaat.
Nu heb ik met de dierenarts overlegd en ze willen de enting eventueel morgen al wel geven. Dan krijgt ze morgen de 1e basis + WestNijl, over 1 week de eerste droes enting en nog een week later gaat ze naar de opfok. Maar ik twijfel of de basisenting wel voldoende effect heeft (i.v.m maternale antistoffen). In hoeverre zit daar een marge in? Is enten met 5 maanden al te doen, of zou ik echt nog een maand met enten moeten wachten? Maar dan gaat ze ongeënt naar de opfok en daar is haar moeder natuurlijk ook niet, dus stressituatie die weer een ziekte uit kan lokken, zeker als de kleine niet afdoende beschermt is.

Even ter verduidelijking ik weet dat de basis enting met 6 weken herhaald moet worden, dat zou sowieso al gebeuren op het opfokbedrijf. De droesenting wordt 2 weken na aankomst op het bedrijf herhaald.

Veulen is gewoon gezond en goed ontwormd. Moeders is altijd op tijd geënt (ook tegen WestNijl) en ook gewoon gezond.

De reden dat ik met 5 maanden speen is omdat mijn merrie zo langzamerhand begint te lijken op een gratenpakhuis. Er gaan kilo's goed voer in (merriebrok, muesli, slobber, vitaminen, mineralen etc.), maar ze geeft alles aan haar veulen. Veulen groeit dus ook als kool :P.

Nicole288

Re: Enten, vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:12

Onze DA ent niet voordat de veulens zijn afgespeend, idd vanwege verminderde werking van de enting.
Wat je mss zou kunnen doen is nu al afspenen (veulen is al 5 mnd en moeder heeft het er ook al zwaar mee), dan kun je na het spenen enten en toch nog voordat ze naar de opfok gaat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:21

Hier thuis afspenen heb ik de mogelijkheid niet voor, de ruimte en ervaring mist.
Ik heb maar drie boxen die alledrie bezet zijn en de paarden zijn gewend 's nachts op stal te staan. Moeder en dochter staan overdag al minimaal bij elkaar. Ik neem moeders regelmatig een paar uur mee om te werken en daar merkt het veulen amper iets van.
Draadje door de weide heen etc. werkt niet. Veulen weet heel goed dat op die draden dan minder stroom staat en als ze naar moeders toe wilt loopt ze er gewoon doorheen. Bij de vaste draden probeert ze het niet, maar bij het lint tussen de prikpaaltjes wel. Als ik ze dan apart ga zetten levert dat gevaarlijke situaties op.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:24

Enten vanaf een half jaar, hier doen we ook niet eerder. Tot een half jaar zijn ze beschermd door de eerste moedermelk (biest) dus het maakt niet uit of hij afgespeend wordt en dan de eerste maand ongeent in de opfok staat. Ik zou hem dus gewoon naar de opfok doen en daar laten enten als hij een half jaar oud is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:30

Biest enzo heeft ze goed gehad, kleine stond een uurtje na de geboorte al te drinken en heeft de eerste twaalf uur goed en veel gedronken. Dus als ze dan tot een half jaar beschermd is kan ik haar inderdaad het beste daar laten enten.
Ik dacht altijd dat de weerstand afnam vanaf het moment dat je ze afspeende en niet pas na een half jaar? Had iets te maken met dat ook na die eerste periode nog afweerstoffen in de melk zaten ofzo.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:35

InekeH87 schreef:
Biest enzo heeft ze goed gehad, kleine stond een uurtje na de geboorte al te drinken en heeft de eerste twaalf uur goed en veel gedronken. Dus als ze dan tot een half jaar beschermd is kan ik haar inderdaad het beste daar laten enten.
Ik dacht altijd dat de weerstand afnam vanaf het moment dat je ze afspeende en niet pas na een half jaar? Had iets te maken met dat ook na die eerste periode nog afweerstoffen in de melk zaten ofzo.

Afweerstoffen zitten in de biest en kunnen alleen de eerste 48 uur na de geboorte worden opgenomen omdat de darmwand die stoffen dan nog doorlaat (de eerste uren het meest en dan in steeds mindere mate tot max 48 uur na de geboorte). Daarom is het van levensbelang dat een veulen de eerste uren van zijn leven voldoende biest binnen krijgt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:42

Ik heb niet goed genoeg gelezen, veulen is al 5 mnd, ik dacht eind van de maand naar de opfok, dat is over meer dan 3 weken, dan zou ze rond die 6 mnd zitten en toch nog voor ze daarheen gaat geënt kunnen zijn. Maar ze gaat al eerder weg en thuis afspenen is ook geen optie. Dan moet moeders het nog even volhouden en zou ik met enten wachten tot ze in de opfok staat. Daar zullen wel meer veulens niet geënt zijn, die bijv nog jonger zijn als ze daar komen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:26

Ja dat zei de eigenaresse van de opfok ook. Ik wilde de kleine met zoveel mogelijk bescherming naar de opfok sturen, vandaar dat ik me afvroeg of ze al geënt kon worden.
@Nicole288 moeders kan het nog wel even volhouden, ze krijgt in ieder geval genoeg te eten en onbeperkt ruwvoer. Om moeders te ontlasten krijgt het veulen al drie keer per dag veulenkorrel en muesli te eten, daarnaast eet ze goed mee van het stro en het gras, dus ze hoeft het niet te hebben van enkel de melk. Ze zullen bij de opfok in ieder geval geen problemen hebben om dit veulen te leren eten, abnormaal wat die kleine allemaal al lust en wil eten :p.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:03

wanneer moet je enten als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder blijft staan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:05

Met een half jaar. Na spenen of ook als je hem langer bij moeder laat staan.
Veulenprikken worden bij ons op stal door mijn DA niet meer gegeven.
Eerste enting op een half jaar.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:09

ok bedankt!