Merrie net van veulen af: waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Merrie net van veulen af: waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 11:48

Omdat ik nog nooit hiermee te maken heb gehad, wil ik graag wat informatie van kenners/ ervaringsdeskundigen :D (krijg ook tips van verkoper natuurlijk, maar lees me graag van te voren in)

We hebben gisteren een pony gekocht en over 2 weken komt ze op stal. Nu heeft ze nog een 4 maanden oud veulen aan de voet, maar als ze hier komt is dat zonder nakomeling. Op dit moment loopt ze 2 a 3 keer per week mee in lesjes etc (uurtje).

Nu weet ik zelf nog goed dat ik na mijn bevallingen en borstvoedingsperiodes weer moest "aansterken"/ op conditie komen. Lijkt mij dat dat met een pony ook zo is.
Hoe hebben jullie dat opgebouwd/ aangepakt? Moet ik nog ergens op letten? (Veulen drinkt nu bijv nog)

EDIT: Leeftijd veulen aangepast! Veulen is tegen de tijd dat merrie hierheen komt bijna 5 maanden oud!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 04-09-11 12:03, in het totaal 3 keer bewerkt

keshia

Re: Merrie net van veulen af: waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:57

ai het veulen is dus pas 3,5 maand oud als het gespeend gaat worden? dat vind ik al een slechte zaak.. mijn inziens is 5 maanden echt minimaal... tenzij de merrie echt heel erg snel achteruitgaat, dan zou je in uiterste nood eerder kunnen spenen, maar 3,5 maand is eigenlijk veel te kort..
mijn idee om zo'n merrie aan te kopen, zou dan ook alleen maar doorgang vinden als ik zeker zou zijn dat het veulen het ook goed red, na het spenen.
qua opbouwen van de conditie zal rekening gehouden moeten worden met het aansterken van de buikspieren, en de bilpartij. daarbij vind ik het heel belangrijk veel onbelast werk te doen, zoals longeren en wandelen/ fietsen.. daardoor krijgen ze conditie, en lopen ze veelal het meest ontspannen... bijgezet longeren zorgt voor een goed ruggebruik, en traint ook de buikspieren... eventueel zou je ook balkjes kunnen lopen, om de achterhand wat sterker te krijgen.

maar nogmaals, als je zelf niet zo'n haast hebt met het aankopen van de merrie, zou ik toch eens in overleg gaan met de huidige eigenaar. En kijken of het niet mogelijk is de merrie zeker een maand later dan gepland op te halen..

veel succes,

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:59

ik zou ten eerste er niet mee akkoord gaan dat het veulen al gespeend word, ten tweede mocht je het wel doen, hou de uiers in de gaten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 11:59

Fout getyped, veulen is dan bijna 5 mnd :j (geboren begin mei 2011)

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:05

Misschien dat je eens bij mensen kunt gaan kijken die fokken? De meeste veulens gaan nu van de moeder af en dan kun je kijken hoe die mensen het aanpakken. Mijn ervaring is dat de merrie de eerste dagen bijna niet mag drinken ivm melkproductie en ook heel weinig brok, wel veel hooi etc, maar of dat dit de manier is weet ik ook niet?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:06

Ik kocht ook een merrie met een veulen aan de voet. Het veulen bleef bij de eigenaar en ik nam de merrie mee. Ze zijn al begonnen met rustig opbouwen, dus ik zou zo verder gaan. het rijden rustig opbouwen. Wij mochten rijden toen de merrie nog bij de verkoper stond. Wij gingen elke dag even rijden, eerst een half uurtje, daarna werd het 3 kwartier maar nog steeds wel rustig. Stap en draf en een klein galopje. Toen ze bij ons stond hebben we het rijden rustig opgebouwd naar een uur. De eerste dagen heeft ze weinig krachtvoer gehad omdat het veulen niet meer dronk, maar ze maakte nog wel melk aan. Ook in de gaten houden dat ze niet teveel drinken. Wel beweging geven (omdat wij geen zadel hadden direct hebben we de eerste week elke dag gelongeerd en een stuk gewandeld) zodat het uier slinkt. Na een paar dagen is het uier wel droog.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:10

sheela schreef:
Ik kocht ook een merrie met een veulen aan de voet. Het veulen bleef bij de eigenaar en ik nam de merrie mee. Ze zijn al begonnen met rustig opbouwen, dus ik zou zo verder gaan. het rijden rustig opbouwen. Wij mochten rijden toen de merrie nog bij de verkoper stond. Wij gingen elke dag even rijden, eerst een half uurtje, daarna werd het 3 kwartier maar nog steeds wel rustig. Stap en draf en een klein galopje. Toen ze bij ons stond hebben we het rijden rustig opgebouwd naar een uur. De eerste dagen heeft ze weinig krachtvoer gehad omdat het veulen niet meer dronk, maar ze maakte nog wel melk aan. Ook in de gaten houden dat ze niet teveel drinken. Wel beweging geven (omdat wij geen zadel hadden direct hebben we de eerste week elke dag gelongeerd en een stuk gewandeld) zodat het uier slinkt. Na een paar dagen is het uier wel droog.

Dank je :D Volgens mij is de verkoper nu ook al aan het afbouwen. Merrie en veulen roepen bijv ook niet om elkaar als ze gaat rijden. Dus ze zijn dat al wel gewend. Op krachtvoer staat ze niet en gaat ze hier ook niet komen. Ik voer Voergezond-brok (alleen gras en kruiden en geen suikers, melasse en granen) Daar staat ze op luzerne, hooi/kuil en gras. En dat komt ze hier dus ook. Drinken zal ik zeker in de gaten houden. Moet ik elke dag de uiers voelen of ze warm zijn bijv of om de paar dagen? (Ik ga er niet aan trekken natuurlijk, want dat stimuleert alleen maar)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:17

angela1977 schreef:
Mijn ervaring is dat de merrie de eerste dagen bijna niet mag drinken ivm melkproductie en ook heel weinig brok, wel veel hooi etc, maar of dat dit de manier is weet ik ook niet?

Van wie komt dat onzinnige advies? :?

Als het veulen van de merrie af is het krachtvoer of drastisch verminderen of een weekje helemaal achterwege laten. Ruwvoer gewoon geven, niet al te vette wei (maar dat is nu vaak toch al niet meer), maar wél gewoon laten drinken.

Het uier zal vollopen en wat op spanning komen te staan, dat is normaal. Ik geef de merrie altijd gewoon dagelijks beweging, niet al te uitputtend, maar wel gewoon laten bewegen. Het is fijn als ze zelf ook de nodige uren vrij kan bewegen bijv. in de wei. Uier in de gaten houden, sommige mensen smeren spenenzalf (uierzalf) op de uier om 'm mooi zacht te houden, maar wij doen dat nooit. Uier regelmatig navoelen of het niet overdreven warm is of pijnlijk wordt en als je twijfelt merrie temperaturen (bij een uierontsteking krijgt ze koorts).

Let wel op dat de pony ook niet bij evt andere veulens in de wei komt, soms laat een merrie een ander veulen ineens toe omdat ze last heeft van het gespannen uier.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:20

Kay27: Dank je wel! Wei is voorhanden (9-17 de wei op!) en er zal elke dag wel wat met haar gewerkt worden. Dan wel door mij dan wel bereden door dochter (rustig aan, die moet zelf ook wennen haha) Komt bij volwassen merries in te staan :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:21

Hier pakken wij het altijd zo aan:

We kijken hoe zelfstandig het veulen is en hoe de merrie zich houd. Aan de hand daarvan beslissen we wanneer er gespeend gaat worden. Het veulen wat er nu bij loopt blijft er minimaal tot half oktober bij, dan is ze 5,5 maanden oud. De merrie trekt het goed en het veulen is niet vervelend voor haar of al super zelfstandig.

Bij het spenen zelf laten we het veulen in de kudde en brengen we de merrie samen met een andere pony naar een andere locatie.
De merrie krijgt daar gewoon normaal water (drinken is nog altijd eerste levensbehoefte en het is in mijn ogen zeer onwenselijk om ze dat te ontnemen), maar krijgt geen brokken. Wel krijgt ze onbeperkt overjarig hooi. Daar is de voedingswaarde grotendeels uit waardoor het voornamelijk buikvulling is.
Verder spuit ik de eerste 3-4 dagen het uier af met een zachte koude straal water. Niet te hard, want door het masserende effect van een harde straal kan de melkproductie gestimuleerd worden. Het gaat erom dat het uier wat gekoeld wordt zodat het voor de merrie verlichting geeft.
Verder laat ik de merrie 24/7 bewegen. Door beweging slinkt het uier sneller. Ga er niet mee longeren of rijden, laat de merrie zelf de keuze of ze wil bewegen of niet.

Na 1 tot anderhalve week pak ik de training op door te beginnen met loswerken. Puur om te kijken hoe de merrie beweegt en om haar weer te laten wennen aan een stukje verplicht bewegen.
Na een paar keer ga ik met de dubbele longe aan het werk. De eerste 4 weken wordt er dan nog niet gereden. Het longeren wissel ik af met loswerken, grondwerken en wat wandelen.
Vervolgens vervang ik het longeren steeds een beetje meer door rijden. Ook veel buiten vanwege de lange rechte stukken. Zo werk ik in een week of 6 tot 8 weer naar een volledige training toe.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:24

Waarom zou je er niet mee aan het werk gaan als de merrie werk gewend is Fjordina? Ik zie geen enkele reden om dat niet te doen, zolang je geen overmatig zwaar werk vraagt.

Mijn merrie rijd ik nu al een hele tijd weer dagelijks, over 2 weken gaat het veulen eraf, maar dan ga ik gewoon door met de training hoor, net als nu. Ik ga niet minder (maar ook nog niet meer) doen.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:36

@Kay27: zoals ik al zei: mijn ervaring en ik weet ook niet of dat dit de juiste manier is??? Aangezien de eigenaar van een paard op stal het altijd zo deed en doet... Ik heb er ook niet voor niets bijgezet dat het misschien een optie is om bij een fokker oid te gaan kijken hoe zij het aanpakken!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:46

Kay27, je kunt het onzinnig advies vinden, maar wij rantsoeneren het water ook. En tevens de eerste dagen geen krachtvoer, ook geen vette wei, enkel ruwvoer in de vorm van hooi en stro. Het is niet zo dat we de merries laten omkomen van de dorst, maar onbeperkt drinken laten we niet toe.
In een dag of 3 zijn ze bij ons van de strakke uier af, nooit een uierontsteking gehad.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:45

Heb bericht gehad van verkoper. Merrie en veulen worden al regelmatig gescheiden. Merrie loopt 2 a 3 keer per week en verder samen op de wei overdag.
Krachtvoer (Merriebrok) is al flink afgebouwd en melkproductie is al flink terug aan het lopen.

Wel even wat tips gehad mbt uiercontrole :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:47

Ik heb mijn veulen (4 mnd, van 24 april) afgelopen zaterdag afgespeend. Merrie krijgt tijdelijk even geen brokken en heb ik 24/7 de wei op geknikkerd zodat ze de spanning van t uier af kan lopen. Verder afblijven afblijven afblijven> Zeker niet melken oid

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:50

Stef: Kom er ook niet aan :D Maar wel op het oog controle dat het wel slinkt en niet dik, pijnlijk, rood of opgezwollen raakt.
(heb zelf bij jongste borstontsteking gehad... Dat wens ik niemand toe, ook de pony niet :+ )

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:34

Neonlight schreef:
Kay27, je kunt het onzinnig advies vinden, maar wij rantsoeneren het water ook.

Ja, ik zie het nut er echt niet van in. Water bepaalt de melkproductie namelijk niet, energierijk voer wel. Ik vind dat een dier gewoon naar behoefte moet kunnen drinken. Wij hebben ook de nodige veulens gehad en ook nog nooit uierontsteking gehad.

Maar ieder doet het op zijn manier en dat is ook prima. :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:32

ik ga vandaag mijn veulen afspenen( 4 maanden) merrie krijg er een beetje de schijt van nu, en de spenen zijn een beetje kapot van de tanden van het veulen. Gisteren op stal wilde ze drinken en de merrie schopte echt.

Nadal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:26

Wij fokken met onze NF merrie jaarlijks een veulentje. Per keer kijken we in hoeverre het veulen eet/drinkt en zelfstandig is. Meestal rond 4,5/5 maand gaan ze er vanaf. De merrie wordt gereden vanaf de 3e week na geboorte tot ongeveer 4 weken voor de geboorte. Werk is afhankelijk van wat ze zelf aangeeft. Bij ons springt ze wedstrijden vanaf ongeveer 2,5 maand na geboorte tot ongeveer 3,5 maand voor geboorte.
Veulen gaat dus vanaf begin met regelmaat even van merrie af en is dus al gewend om even zonder mams te zijn. Wel staat er altijd een pony (die na het afspenen ook het stal/weidemaatje wordt) naast het veulen waarmee gewoon neus/oogcontact gemaakt kan worden.
Voor het afspenen bouwen we wel duidelijjk het krachtvoer af tot vrijwel nihil. Ook gaat de merrie in een vrij kale weide (buitenbak kan natuurlijk ook). Eventueel sluiten we het water enkele uren per dag af zodat ze met tussenposen mag drinken. Alles is gewoon afhankelijk van hoe de merrie zicht houdt. Houdt gewoon het uier en temperatuur goed in de gaten, is het hard en voel je gewoon verstopte klieren, dan wil even iets melken wel helpen. Bij echt veel productie is het droogzetten door dierenarts nog een optie. Hebben wij echter nog nooit nodig gehad. Succes!!