sheela schreef:Ik kocht ook een merrie met een veulen aan de voet. Het veulen bleef bij de eigenaar en ik nam de merrie mee. Ze zijn al begonnen met rustig opbouwen, dus ik zou zo verder gaan. het rijden rustig opbouwen. Wij mochten rijden toen de merrie nog bij de verkoper stond. Wij gingen elke dag even rijden, eerst een half uurtje, daarna werd het 3 kwartier maar nog steeds wel rustig. Stap en draf en een klein galopje. Toen ze bij ons stond hebben we het rijden rustig opgebouwd naar een uur. De eerste dagen heeft ze weinig krachtvoer gehad omdat het veulen niet meer dronk, maar ze maakte nog wel melk aan. Ook in de gaten houden dat ze niet teveel drinken. Wel beweging geven (omdat wij geen zadel hadden direct hebben we de eerste week elke dag gelongeerd en een stuk gewandeld) zodat het uier slinkt. Na een paar dagen is het uier wel droog.
Dank je
Volgens mij is de verkoper nu ook al aan het afbouwen. Merrie en veulen roepen bijv ook niet om elkaar als ze gaat rijden. Dus ze zijn dat al wel gewend. Op krachtvoer staat ze niet en gaat ze hier ook niet komen. Ik voer Voergezond-brok (alleen gras en kruiden en geen suikers, melasse en granen) Daar staat ze op luzerne, hooi/kuil en gras. En dat komt ze hier dus ook. Drinken zal ik zeker in de gaten houden. Moet ik elke dag de uiers voelen of ze warm zijn bijv of om de paar dagen? (Ik ga er niet aan trekken natuurlijk, want dat stimuleert alleen maar)