In één keer drachtig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odieta

In één keer drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 00:33

Hallo,
Ik heb vorige week op het laatste moment besloten mijn merrie nog te laten dekken ,
(hier had ik zo mijn redenen voor)

Nu vroeg ik mij af of er veel merrie's zijn die na de eerste keer meteen drachtig zijn??
Ik vind het zo spannend !!

Even voor de info:
Misschien wel leuk om te weten het gaat om : mijn merrie: Angel p uit de nomana stam voorl keur Ub 40 x havidoff (fokwaarden plaats 282 in de top 500) gedekt door Chippendale (lord leatherdale x negro)

Ze is 6 jaar oud, en heeft nog geen veulens gehad, graag jullie ervaringen :)

ik hoop eens voor een keer geluk te hebben met deze lieve prachtige merrie.. <3 na alle pech die we samen gehad hebben. /3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:15

De meeste merries zijn bij de eerste inseminatie drachtig (let op.. dus niet allemaal).
Bij de eerste echo kunnen ze zien of de merrie draagt, maar daarna heb je alsnog 15% kans dat na 1 maand het vruchtje verdwenen is.

Gemiddeld gesproken gaat het bij 8 van de 10 merries het goed.

Citaat:
Is de merrie drachtig?
Begin in ieder geval al op 15 dagen na het insemineren met schouwen. Het uitblijven van een hengstigheid kan dracht doen vermoeden, maar dat is geeft niet volledig zekerheid. De meeste zekerheid op drachtigheid verschaft een echo op ongeveer 17 dagen na inseminatie. Is de merrie onverhoopt niet drachtig geworden dan kan ze opnieuw worden geïnsemineerd of gedekt.
Het maken van een echo heeft als bijkomend voordeel dat tweelingdracht tijdig gesignaleerd wordt. Tweelingdracht eindigt bij een paard vrijwel altijd in een abortus en daarom is vroeg ingrijpen door de dierenarts nodig: één van de twee vruchtjes kan dan worden verwijderd. Hoe eerder je dit doet hoe groter de kans dat het overgebleven vruchtje blijft zitten.
Wanneer de merrie drachtig is bevonden is het raadzaam dit onderzoek te herhalen: zo'n 15% van de drachtigheden wordt op 40 dagen afgebroken. Dat is heel vervelend maar puur natuur. We zien nogal eens dat merries op 17 dagen drachtig zijn bevonden en dat de eigenaar een jaar later vergeefs op het veulen wacht...
Zoals genoemd kunnen bij het gynaecologisch onderzoek van de merrie ook afwijkingen worden aangetroffen aan de eierstokken, de baarmoeder, de schede en de vulva. Deze kunnen worden behandeld.

Sammyoo

Re: In één keer drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:51

Odieta, is je merrie al geinsemineerd? Ik hoop voor je dat het in 1 keer lukt!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:00

Mijn merrie is na de eerste keer gelijk drachtig geworden..thank god! :P Hoop voor jou hetzelfde!! Spannend is het zeker, maar wel leuk!

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 14:42

De 19de hebben ze haar geinsemineerd, en volgens de DA was het eitje er daarna af.. vind het heel erg spannend aankomende week wordt ze gescant dan weer ik meer.. ZIt nu elke keer te kijken of er een hengstigheid aan zit te komen hahhahha wou dat ik röntgen ogen had ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:51

Pff, mijn merrie is voor de 2e keer geweest bijna 18 dagen terug en moet woensdag met d'r terug voor scan. :o Het is de 2e en laatste keer dit jaar dus ik hoop ZO dat ze drachtig is!

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:54

Mijn merrie heeft dit jaar haar eerste veulentje gekregen. Ze was na 2x drachtig. Ze is nu weer drachtig en dit lukte in 1 keer.

Ik denk dat het ook per merrie verschillend is hoor. Er zijn ook merries met een veulen die niet drachtig worden. Pas als ze het jaar daarop geen veulen meer naast zich hebben.

Heel veel succes!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:59

Mijn merrie is 2 jaar geleden ook gelijk van de 1ste keer drachtig. En in die periode hoorde ik alleen maar nee niet drachtig die van mij.

Maargoed ze was al 18 toen en heeft alleen maar veulens gehad. Alleen de laatste 2 jaar niet voordat wij haar kochten

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 15:04

ja t is toch een beetje erop of eronder he.. en geduld hebben (en dat laatste heb ik enkelt maar in de omgang met dieren) voorde rest geen geduld hahahaha

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:06

het verschilt per paard mijn merrie is vorigjaar 3 x geinsimineerd en nog niets ditjaar 1 x geinsimineerd en in 1 keer drachtig (zonder te spoelen) wat we dachten dat het wel nodig zal zijn..
wel is het een andere hengst dan vorig jaar.!

igg veel succes!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:28

bij mjn merrie's is het alle keren meteen goed gegaan, heb ongeveer 12 veulens gehad in 10 dekkingen, (2x een tweeling)

ook in er in de 1e maand geen vruchtje weg gegaan of geen miskramen gehad,
ik heb de merrie's gewoon lekker laten lopen en gewoon normaal mee omgaan, alleen iets meer eiwitten geven dan normaal, dit hebben ze nodig voor de bouw van het veulen. en de bevalling;)

groetjes:D

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:58

Spannend hoor!

Mijn merrie was ook in 1 keer drachtig, het is een 8 jarige merrie en dit wordt haar eerste veulen.
De merrie van een vriendin van mij is dit seizoen 6 keer (!) geinsemineerd en is leeg gebleven, dit is ook een jonge merrie. Dat gebeurt helaas ook nog wel eens...

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:41

woensdag komt de DA scannen, dus overmorgen weet ik het..
nog heel eventjes geduld.. Nu doet ze wel met poetsen haar staart opzij... dus hoop echt niet dat ze hengstig aan het worden is... :s
al geeft ze verder geen tekenen van hengstigheid..

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:30

ze is vandaag gescant en .......... drachtig :D:D:D

de tuinboon zit nu op 19 dagen... en is 3 cm groot :D zo cool !!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:31

Gefeliciteerd!
Wanneer moet je weer scannen?

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:37

we doen de laatste week van september vlak voor 1 okt, (ivm gust verklaring mocht t toch verworpen zijn) en dan weet ik t nog niet..

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:03

Gefeliciteerd!