Veulen té tam maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Veulen té tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 10:55

Hallo! Ik heb een veulen van nu 5,5 weken oud. Ik ben er veel mee bezig en ze kent me dus goed. Ik kan haar halster omdoen, meenemen aan het touw, vastzetten, borstelen en voetjes nemen. Dit alles natuurlijk wel in binnen de zichtbaarheid van de mama.
Ze staat samen in de weide met een oudere merrie en een D-pony en haar moeder.

Nu vertelde mijn vriendin gisteren dat teveel met een veulen bezig zijn helemaal niet goed is, kwestie van het te verwennen. Zij heeft een veulen van een week ouder en zij wil dit veulen na het afspenen gewoon op de wei zetten samen met een ander veulen en nog weinig naar kijken.

Nu twijfel ik over wat ik moet doen: het veulen na het afspenen in een wei bij leeftijdsgenoten zetten (ik zou wel niet meteen weten waar) of het gewoon bij mij houden en afzonderen van de merrie, zowel in de box als op de wei. Is het niet beter voor de ontwikkeling als zij kan opgroeien met leeftijdsgenootjes, maar aan de andere kant kan ik er dan niet veel meer mee bezig zijn en zal hetgeen ik tot dan toe bereikt heb voor niets geweest zijn? groetjes

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:58

Het mooiste is in een kudde meer soorgenoten , kwa leeftijd alles door elkaar dan voeden ze mekaar ook op.
En anders in de opfok met leeftijd genoten.
Ik denk dat de inprenting waar je nu mee bezig bent dat daar altijd wel wat van blijft hangen, maar dat zie je dan wel weer toch....

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:00

Gewoon met leeftijdsgenoten lekker op de wei zetten tot ze drie is.
Ondertussen.kun je dan met haar blijven werken. Lekker in de opfok doen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:02

Het aanwennen om 'in de hand te zijn' wat je nu doet is heel goed. De eerste ervaringen zijn opgedaan en dat vergeten ze niet 1,2,3.
Voor de verdere ontwikkeling is het beter op te groeien met soortgenootjes. Je kunt dan prima eens in de zoveel tijd langs gaan om weer even met haar bezig te zijn.
Je werk zal echt niet voor niets zijn :n doordat je zo vroeg bent begonnen met 'inprenting' blijft dat wel hangen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:03

Kan wat mijn mening betreft geen kwaad hoor. Ik hoop wel dat je haar ondertussen en na afspenen lekker bij haar soort/leeftijdsgenoten kan zetten om daar echt paard te laten zijn. :)

Op latere leeftijd heb je alleen maar weer voordeel van hetgeen wat je nu al doet!

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:21

Als ik jou was liet ik het zo. Ze staat immers al in een gemengde groep met mama, incl. een oudere merrie en een pony. Wat wil je nog meer???
De omstandigheden voor dit veulen zijn ideaal, de echte opvoeding gebeurt (juist) voornamelijk door de oudere merries.
Ik weet niet hoe oud de d-pony is, maar als dat nog speels is heeft je veulen immers ook nog een speelmaatje.
Kan niet beter, ze kent ze allemaal al en dat scheelt enorm in het behoud van de rust. En je hebt er veel meer zicht op m.b.t. blessures, ernstige wormbesmetting e.d.
Tegen die tijd dat je veulen afgespeend moet worden kun je haar eventueel met de pony een tijdje apart zetten.

En zoals je nu al veel met haar doet is op zich niet verkeerd, maar waak er wel voor dat je nog niet teveel van haar vraagt.
Het is immers nog een baby dat voornamelijk nog alleen door de moeder verzorgd moet worden en zo heel af en toe door jou.

En je hebt nog 5 mnd de tijd om te bekijken wat het beste is voor je veulen. Ik wens je nog veel plezier en heel veel geluk met je kleintje.

quarterH

Re: Veulen té tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:27

combi. elkaar opvoeden is goed. maar jij wilt dalijk toch een wat anders gedrag van je paard dan het kuddegedrag.
ik vind ideaal als ze met een groepje leeftijdsgenoten staan overdag op de wei maar wel dagelijks aan de hand komen.
op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:31

Wat je nu doet is inderdaad juist prima. Je kan het bezig zijn dan afbouwen naar bvb 1x in de week even pakken om te borstelen en voetjes schoon te maken en voor de rest gewoon op de wei laten bij haar gemengde familiegroep.

Bij mij gaan ze ook gewoon de gemengde groep in als het merrieveulentjes zijn. 1x per week pak ik ze dan om even te borstelen en hun voetjes te doen. Verder komen ze gewoon op stal 's nachts en zo heb je ze tevens onder controle voor wondjes etc.

petraaken

Re: Veulen té tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:34

Klopt QuarterH merk dat nu aan een 3-jarige merrie van me. Was deze in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact was dit nu een 3-jarige erg bazige merrie. Ze is het nu bij momenten nog en kan nog steeds goed de dramaqueen uithangen maar is nu erg goed te corrigeren. Mag er niet aan denken als deze niet dagelijks in de hand was geweest wat voor eentje het was geweest van karakter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:35

quarterH schreef:
combi. elkaar opvoeden is goed. maar jij wilt dalijk toch een wat anders gedrag van je paard dan het kuddegedrag.
ik vind ideaal als ze met een groepje leeftijdsgenoten staan overdag op de wei maar wel dagelijks aan de hand komen.
op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!

Hier ben ik het volstrekt mee oneens...
Een paard dat door een groep paarden is opgevoed is vaak 'makkelijker' en vele malen socialer.
Het leert 'wijken voor druk'... door de groep, 'rangorde' door de groep...
Een paard dat vanaf de geboorte continue in handen is geweest zou ik niet snel kopen, mijn ervaring is juist dat paarden vaak te opdringerig en vervelend maakt.
Misschien dat 'de trend' anders is onder mensen met quarters... die beginnen immers met alles veel eerder.... op jongere leeftijd beleren, etc....

In mijn beleving is een paard dat door paarden opgevoed is vele malen makkelijker... Dit zie ik toch jaar na jaar wanneer het jonge spul uit de opfok komt....

Wanneer je de ruimte hebt, zou je ook zelf een 'opfokplek' kunnen realiseren door een aantal jonge dieren 'in pension' te nemen? En anders kijken naar een leuke opfok? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een gemengde groep....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:36

petraaken schreef:
Klopt QuarterH merk dat nu aan een 3-jarige merrie van me. Was deze in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact was dit nu een 3-jarige erg bazige merrie. Ze is het nu bij momenten nog en kan nog steeds goed de dramaqueen uithangen maar is nu erg goed te corrigeren. Mag er niet aan denken als deze niet dagelijks in de hand was geweest wat voor eentje het was geweest van karakter.

Dat dier was dan waarschijnlijk door een dominanter dier herhaaldelijk gecorrigeerd en uiteindelijk waarschijnlijk juist makkelijker geworden...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:42

Ninx schreef:
Een paard dat vanaf de geboorte continue in handen is geweest zou ik niet snel kopen, mijn ervaring is juist dat paarden vaak te opdringerig en vervelend maakt.

Denk dat dit wel enorm afhankelijk is van de manier van werken met je dieren. In zekere zin heb je wel gelijk, maar gelukkig zijn er veel verschillende methodes. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:45

ninx:
wel de hele post meenemen, ik heb het over beide. ik zeg niet dat opvoeding door een kudde niet goed is, in tegendeel. ik zeg dat ALLEEN opvoeding door de kudde niet ideaal is imo.

jij gaat in je verhaal uit dat je een paard hebt ergens onderin de rangorde... maar als als je de baas hebt? die dus juist in de kudde heeft geleerd dat hij/zij de baas is als ie maar hard genoeg schreeuwt en schopt?

als paarden van jongs aan in de hand zijn geweest en op latere leeftijd pushy dan zijn ze gewoon door de verkeerde mensen gehandeld... niet iedere menselijke 'opvoeding' is goed natuurlijk. als je ze van veulen af over je heen laat lopen dan krijg je zeker draken ja dat klopt!

ik heb een paard gehad dat tot zijn 4e op de wei is geweest en niks mee gedaan. en nu eentje die in de kudde heeft gestaan maar wel dagelijks goede menselijke opvoeding heeft gehad. en het is zeker een verschil.
en ja, ik ken van beide gevallen meerdere voorbeelden, ik baseer mijn mening niet op 2 paarden.

combinatie van kudde en goede opvoeding door de mens krijg je de fijnste paarden mee.
als het volgens jou aan het verschil in western ligt moet je je misschien ook eens afvragen hoe het dan kan dat de meeste westernpaarden zo braaf en netjes opgevoed zijn aan de hand....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:45

Denk het niet. Dit is er eentje die zelf de baas van de kudde wordt als het leeftijdsgenoten zijn. Ze is zelfs de baas over haar 5-jarige halfzus die 2 jaar ouder is. Ze geeft ook niet snel op. Zo'n paarden zijn beter af als ze dagelijks in de hand zijn want anders hebben ze totaal geen respect voor de mens.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:46

Ik had mijn veulen in de winter thuis en dan was hij dus in de hand en in de zomer ging hij in de groep de wei op. Voor mijn veulen werkte het perfect hij vertrouwde mensen en bij de hoefsmid kon hij braaf voetjes optillen en in de zomer kon hij spelen/vechten/luieren en wat al niet meer met leeftijdsgenootjes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:46

Muzefee schreef:
Ninx schreef:

Denk dat dit wel enorm afhankelijk is van de manier van werken met je dieren. In zekere zin heb je wel gelijk, maar gelukkig zijn er veel verschillende methodes. :)

Het is uitstekend een dier e.e.a. te leren op jonge leeftijd. Voetjes geven, zich overal laten aanraken, etc... Vastzetten niet, als ze gaan hangen is de atlas erg snel beschadigd.
Daarna moet je zo'n dier voornamelijk gewoon 'laten'... hands off en de opvoedkundige taak overlaten aan andere paarden, die zijn daar vele malen beter in dan wij.
Ik denk niet dat dit afhankelijk is van de manier waarop je er later iets mee wil gaan doen.
Iedereen wil een stabiel paard, met respect voor mensen, dat zich goed kan redden in een groep....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:48

de mijne stond tot haar 6 maand in een gemengde kudde met nog 2 leeftijdsgenootjes, en een paar oudere merries en haar moeder.
daar heb ik alle basis aangeleerd.
nu staat ze sinds 6mnd tot ... bij een vierjarige (beide trekpaarden).
ze spelen, ze zijn hecht, etc.
en eens in de twee weken haal ik haar effe op het erf om eens te borstelen, te spelen, te wandelen, wennen aan dingejtes, en checken of ze niet afhankelijk wordt van haar vriendinnetje.

normaal komt er op een andere stalling ook een paard te staan van mij, dus als ik merk dat ze te afhankelijk wordt kan ik ze gerust enkele weekjes wisselen :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:49

petraaken schreef:
Denk het niet. Dit is er eentje die zelf de baas van de kudde wordt als het leeftijdsgenoten zijn. Ze is zelfs de baas over haar 5-jarige halfzus die 2 jaar ouder is. Ze geeft ook niet snel op. Zo'n paarden zijn beter af als ze dagelijks in de hand zijn want anders hebben ze totaal geen respect voor de mens.

Ligt eraan hoe groot de groep is. Wanneer je paard in een groep met een handjevol paarden staat, is de top snel bereikt wellicht.
Bovendien kan een goede/ passieve leider een uitstekend paard zijn, wel een leider, maar een beleefde leider.
Een dominante positie in een kudde bekleden betekent niet automatisch dat het een nare vlerk is naar mensen.

Een gemengde groep die toch zeker uit minimaal 15 tot 20 paarden bestaat is ideaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:49

Ninx schreef:
quarterH schreef:

Een paard dat door een groep paarden is opgevoed is vaak 'makkelijker' en vele malen socialer.
Misschien dat 'de trend' anders is onder mensen met quarters... die beginnen immers met alles veel eerder.... op jongere leeftijd beleren, etc....

In mijn beleving is een paard dat door paarden opgevoed is vele malen makkelijker... Dit zie ik toch jaar na jaar wanneer het jonge spul uit de opfok komt....

Wanneer je de ruimte hebt, zou je ook zelf een 'opfokplek' kunnen realiseren door een aantal jonge dieren 'in pension' te nemen? En anders kijken naar een leuke opfok? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een gemengde groep....

En jij denkt werkelijk dat een kudde jonge paarden elkaar opvoedt? :n En wat zou het kwaad kunnen om al e.e.a. te doen met een jong dier (er uiteraard rekening mee houdende dat het om een jonkie gaat)?

Mijn eigen jonge paard staat in een kudde met een leeftijdsgenote en nog wat oudere paarden. Wordt prima opgevoed door de oudere paarden, absoluut niet door haar leeftijdsgenote. Komt daarnaast regelmatig (zo'n 2x per week) in de hand en je merkt zéker verschil t.o.v. paarden die in de opfok worden gepleurd en er met 3 weer uitkomen: ze kent haar plek nu al en door met haar te wandelen in het bos en soms wat grondwerk te doen weet ze heel goed wat ze doet in voor haar vreemde situaties. Hierdoor is ze nu al 100% verkeersmak bijvoorbeeld, wat ik een groot voordeel vind boven een 3-jarige die amper verkeer van dichtbij heeft gezien.

TS: ik wens je succes met het maken van je beslissing :) maar vergeet niet dat er meerdere wegen naar Rome leiden!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:53

quarterH schreef:

Wat een onzin, mijn paard heeft ook in de opfok gestaan. Ben er maar 2 keer geweest toen ze daar stond (was ver weg en in vertrouwde `handen`) en ik heb een schat van een paard die echt wel weet wie er de leider is (vind ik een beter woord dan baas ;) ).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:53

Ffortuna schreef:
Ninx schreef:

En jij denkt werkelijk dat een kudde jonge paarden elkaar opvoedt? :n

Nee... lees de onderste zin: mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep.... als in: gemengd qua leeftijd.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:54

Ik benoem geen opvoeding zoals paarden dit onderling doen, dat kan een mens zeker niet overnemen, maar respect voor een mens is zeker voor een veulen al snel 'aan te leren'.

Overigens heb ik mijn pony van veulen af aan al vanalles geleerd, evenals vast zetten. No problem at all. Nu heeft zij nooit gehangen, maar had ze dit wel gedaan begrijpt ze direct dat die druk er kan zijn en dat er een release is. Overigens heeft ze daarna 3 jaar in de kudde gestaan (en staat ze nu nog dagelijks in die kudde), maar wat een enorm verschil met andere paarden die uit die kudde kwamen en als veulen niet al dat geleerd hebben. Mijn pony is dominant in de kudde, maar door onze manier van werken en het voordeel van het spelenderwijs te hebben gewerkt met haar als veulen heeft ze nu respect voor mij.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:54

Ons veulen van vorig jaar is altijd al aanhankelijk geweest. Staat nu met een andere jaarling en oudere E pony en hij is nog altijd de eerste die komt. Hij heeft geen halster aan maar is altijd in voor een knuffel en een poetsbeurt. Je kan hem zo pakken.

Ook ik vind dat er (als de mogelijkheid er is) een oudere erbij te zetten. Dat merk ik wel bij de hengsten, staat een 5 jarige ruin bij en die zet ze wel eens goed op hun plek als ze te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:55

Ninx: sorry, daar heb ik overheen gelezen.

Als ik het topic zo samenvat denk ik dat we allemaal ongeveer hetzelfde bedoelen. Het paard lekker paard laten zijn en laten opvoeden door soortgenoten. En de één kiest ervoor wat meer te doen, de ander wat minder de eerste jaren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:58

Wat is goed...iedereen denkt wat ie goed doet is goed.

Er zijn 2 manieren om een veulen te houden, 2 goede manieren.
In een opfok met soort genootjes
Of in een gemengde koppel in de weide en dan nog het liefst een speelmaatje erbij

Zelf ga ik voor gemende koppel in de weide zo gebeurd het in de natuur ook opfok is behoorlijk riskant en vaak worden de doetjes de dupe.