Veulen kriebelt terug, maar het wordt bijten, afstraffen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Veulen kriebelt terug, maar het wordt bijten, afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:40

:wave:

Mijn verzorgveulen Floris is een heel nieuwsgierig en spontaan beestje. Als je hem kriebelt, kriebelt hij graag terug. Nu is dat niet zo erg, maar soms wordt het te hard. Soms begint hij ook uitzichzelf, dan is het bijna bijten.
Wanneer moet ik het afstraffen?

tamary

Re: Veulen kriebelt terug, maar het wordt bijten, afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:41

Hij kriebelt net zo hard terug als jij hem kriebelt. Zachter kriebelen dus.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:46

In het begin kriebelt hij zacht, ik blijf op dezelfde manier kriebelen en hij kriebelt harder, maar er zit wat in...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:48

EskeGirl schreef:
In het begin kriebelt hij zacht, ik blijf op dezelfde manier kriebelen en hij kriebelt harder, maar er zit wat in...

Als het te hard wordt kan je dan altijd weglopen. Hij leert uiteindelijk wel hoe hard/zacht hij kan kriebelen zodat je doorgaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:49

Bedankt voor de tip :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:08

het heeft niks met hard of zacht kriebelen te maken :+
is normaal gedrag, paarden onder elkaar kriebelen ook niet zachtjes ;)
hij moet natuurlijk wel leren dat jij geen paard bent en dat hij dit dus bij jou niet mag doen

wat goed helpt is wanneer je hem kriebelt en hij wil je 'terug' kriebelen, dat je dan stopt en duidelijk nee zegt. eventueel zelfs een stap weg doet. en dit heel consequent blijven doen.
hiermee toon je hem wat gewenst is en wat niet, doet hij iets wat jij niet wilt, dan stop je met wat voor hem plezierig is. meestal hebben ze snel door dat ze wel gekke snoeten mogen trekken maar niet mogen bijten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:21

frenia schreef:
het heeft niks met hard of zacht kriebelen te maken :+
is normaal gedrag, paarden onder elkaar kriebelen ook niet zachtjes ;)
hij moet natuurlijk wel leren dat jij geen paard bent en dat hij dit dus bij jou niet mag doen

wat goed helpt is wanneer je hem kriebelt en hij wil je 'terug' kriebelen, dat je dan stopt en duidelijk nee zegt. eventueel zelfs een stap weg doet. en dit heel consequent blijven doen.
hiermee toon je hem wat gewenst is en wat niet, doet hij iets wat jij niet wilt, dan stop je met wat voor hem plezierig is. meestal hebben ze snel door dat ze wel gekke snoeten mogen trekken maar niet mogen bijten ;)

ongeveer hetzelfde dacht ik ook :)

Renee85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:00

Zo heb ik ook al flik want blauwe plekken opgelopen. Ik geef de jaarling voortaan een tik op d'r neus, die moet dat nu wel weten..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:03

Als hij nee kent moet je stoppen met kriebelen en "nee" zeggen, duidelijk en direct. Maar als hij te hard doet altijd meteen stoppen. Zo geven paarden ook aan dat het niet goed is. Als hij het initiatief neemt door meteen te happen zou ik hem wel een tikje op de neus geven, niet heel hard, maar hard genoeg om hem eventjes te laten schrikken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:19

Renee85 schreef:
Zo heb ik ook al flik want blauwe plekken opgelopen. Ik geef de jaarling voortaan een tik op d'r neus, die moet dat nu wel weten..

Slaan voor het maken van sociaal contact ben ik absoluut niet voor. Het duidelijk aangeven van hoe beheerst dat moet gebeuren doe ik wel. Die nieuwsgierigheid die ten grondslag ligt aan het maken van contact met een mens wil ik nl niet kwijt, het moet alleen beheerst gebeuren. Maar dat geldt bij mij voor het onderzoeken van andere dingen ook. Kruiwagen besnuffelen, met lipjes aan prutsen en aan likken mag en krijgt pony de tijd voor, maar erin bijten mag niet (kunnen die dingen en vele anderen niet tegen of ze gooien ze vervolgens om).

Nu is het ook zo dat ik als pony contact zoekt/dingen waarmee ik bezig bent komt onderzoeken ik mijn aandacht 100% bij pony heb en dus op het juiste moment kan corrigeren. Mocht ik echt geen tijd hebben dan kan ik hem ook gewoon weg sturen.

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:23

Gewoon opvoeden hoor! Hoeft toch niet hardhandig te zijn? duidelijkheid is belangrijk!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:01

Ik zou hem idd niet straffen dit is normaal gedrag, ben helemaal niet van het slaan bij veulens, voor je het weet zijn ze schuw!
Ze voeden elkaar dalijk wel op in de kudde ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:03

frenia schreef:

Maar dus niet zélf naar achteren lopen maar het veulen wegduwen. Anders leert hij dat als hij bijt jij weg loopt. ;) Handig voor later als hij ergens geen zin in heeft..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:03

Niet frunniken met je jonge paarden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:08

waarschijnlijk interpreteert hij dat als dan jij jeuk hebt ;)

Je ziet wel, als paarden bv jeuk hebben op de schoft, gaan ze naar een ander paard en gaan ze die op hun schoft 'kriebelen/zachtjes bijten', op het moment dat de ander paard 1 op de schoft kriebelt, op de goeie plek, gaat paard 1 harder bijten, omdat het dan op de goeie plek is.
Ze lopen weg als ze er genoeg van hebben ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:11

Gewoon een duw in combi met en Hé!!! en het paard dan even negeren. Uiteindelijk snappen ze wel wanneer het te hard is.
Verbieden zou ik niet doen, ik geniet er juist zo van dat wanneer ik in de kudde sta, ze bijna allemaal wel even bij mij komen socializen.
En allemaal, van trekpaard tot shetlander, snappen ze dat wanneer ik minder hard kriebel, zij ook zachter moeten doen. Heerlijk gewoon. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:56

Waarom laat je hem uberhaupt kreibelen als je weet dat hij daarin zijn grenzen niet weet? Ik heb mijn pown altijd geleerd dat er uberhaupt niet terug gekriebeld wordt. Dat mag hij bij zijn paardenvrienden uitleven. Wist hij vlug genoeg en hij geniet er echt niet minder van als ik hem kriebel (sterker nog hij gaat er uitgebreid voor staan en staat te zuchten van plezier).