wij hebben geluk dat bij ons alles goed is verlopen, moeder en veulen.
ik heb wel idee gekregen dat het ieder jaar wel vaak gebeurdt dat veulens of moeders het niet redden.
ik ben benieuwd hoeveel per jaar bezwijken, de reden van deze vraag is naar aanleiding van ons buren, de moeder verstoot het veulen. helaas hebben we hem niet kunnen reden, konden geen adoptie moeder vinden. en met de fles lukkte ook niet.
dit heeft me wel op een idee grbracht. die ik hopelijk kan uitvoeren.
wij zitten in midden nederland dus vrij centraal in nederland, mijn gedachte gaat uit om veulens zonder moeder op te vangen. ben als bezig met kijken welke machines het beste is om veulens melk te geven en hoe het makkelijkste werk, veder ben ik bezig om te kijken of we moeders die hun kleine verloren hebben een goed onderdak te geven, om als er een veulen een pleegmoeder nodig heeft te kunnen bieden.
het is een idee wat speelt om zo in de toekomst te helpen.
alleen de vraag is hoe vaak gebeurt zo iets, en wie heeft er idee over ?
volgens mij bestaat er al zoeits als een veulencentrale? ben er zelf niet van dichtbij mee in aanraking gekomen , maar ben er wel zeker van dat er al zo iets bestaat, hoe het precies werkt durf ik niet te zeggen. denk ook dat het per paard/veulen bekeken moet worden of het verplaatst kan worden. gezien gezondheid, of een paard makkelijkkan aarden e.d.
heb ik ook al gevonden, zitten alleen in Friesland, dus voor vele een eind weg. tuurlijk zal het bekeken moeten worden. ben ik mee eens. daarom ben ik aan het onderzoeken hoe en wat. omdat ik wel van mening ben dat er vraag naar is. ik lees hier op bokt al dat somige opzoek waren naar een pleegmoeder.
daarom ben ik aan het kijken is het mogelijk om het centraal te krijgen. en zo zoveel mogelijk veulens te helpen. daarom vroeg ik me af. en hoe het beste kan doen. zoals heb ik gelezen over machines die melk geven. dus kijken we hoe en wat.
of dit gaat lukken weet ik niet vandaar dus deze topic. dat ik een idee heb. om hoop ik, in de toekomst veulens te kunnen helpen. vooral om dat we het helaas dicht bij gemaakt hebben ( de buren)
ik bedoelde ook niet te zeggend at het een slecht idee is hoor alleen dat ik weet dat er zoeits bestaat, heb alleen geen flauw idee hoe het werkt enzo. wat je wel zoou kunnen doen is je topic in je onderschrift zetten om het wat meer aandacht te geven.
ik denk dat als je zoiets op zou willen richten je erg veel kennis en ervaring met verschillende paarden, merries, veulen e.d. moet hebben. ( daarmee zeg ik niet dat je dat niet hebt , maar als tip) een fijne locatie waar de paardeigenaren hun dieren met een gerust hart kunnen achter laten. ook denk ik dat zoiets erg arbeidsintensief is en weinig zal opleveren. ben je bereid veel werk te verrichten, (van alles rondom de stallen, onderhoud van je spulletje, eventuele medicaties, mamma en veulen begeleiden, controle op de dieren 24/7 ) tegen geringe inkomsten? zijn allemaal dingetjes die je voor jezelf na moet gaan wat je precies wil en wat in de mogenlijkheden past.
Veulencentrale vangt volgens mij geen veulens op. Die koppelt alleen moederloze veulens met veulenloze moeders. Dat is niet wat TS wil beginnen.
TS, op zich wel een leuk idee. Maar hoe wil je dat financieel doen?
veulens
Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-11 20:15
Princesspres: weet ook wel dat je niet slecht idee vind.
eline_di: ja hoe financieel, kijken of er iets met sponsoren gedaan kan worden. bedriijfplan maken voor de bank, denk ik,
Daarom wil ik eerst uitzoeken of het een goed idee is. wat er allemaal bij komt kijken, en of het haalbaar is. enzovoort. ik lees geregeld op bok een pleegmoeder gezocht of aangeboden, vandaar dat ik graag een idee wil hebben over hoeveel het per jaar gemiddeld gebeurt.
uitzoeken wat er allermaal voor nodig is. enzovoort,
kijk het is een idee, alleen hoe en wat, is nu de vraag, vandaar deze topic.
en hoop dan zoveel informatie te krijgen of hopelijk in de toekomst het te kunnen realiseren, dat ik zo mensen kan helpen. en vooral de veulens. want paarden zijn al ruim 30 jaar mijn hobby en passie. ( zelf dit jaar een veulen gefokt bij mijn merrie, wat gelukkig goed gaat)
Foto's zijn ook vrij oud, ze doen dit al vele jaren en hebben het ieder jaar drukker wat ik begrepen heb. maar je hebt nu in ieder geval gegevens om contact met ze op te nemen..
Er waren een aantal bedrijven die veulens opvingen maar die doen het niet meer, niet genoeg vraag naar en de kosten zijn erg hoog. Tegenwoordig kun je merries lacterend laten spuiten en die huurmerries zijn wel redelijk populair.
Opvangen van veulens zat zo rond de 400-500 euro (incl melk) p.m. Een huurmerrie ongeveer 1500 euro. Veulenmelk kost je ongeveer 1000 euro voor 4 maanden. Bij de opvang in friesland kwamen de veulens ook niet buiten. Maar deze doet het inmiddels ook niet meer. Volgens mij is dat de link van donja.