Merrie nerveus in box

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Merrie nerveus in box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:21

Hallo, mijn merrie heeft een veulen van 5 dagen jong. Ze is van de kraamkliniek rechtstreeks naar onze net aangekochte hoeve verhuisd, ook dit is een nieuwe omgeving voor haar. In de wei is ze compleet op haar gemakje, maar eens ik haar in haar nieuwe box zet met haar veulen draait ze rondjes, kijkt ze naar buiten,... Ze is heel nerveus, niet in haar normale doen. Als ik haar dan terug in de wei zet is het terug goed. Nu is het wel zo dat ze in de kraamkliniek niet veel weidegang gekregen heeft... Misschien moet ze gewoon haar draai en routine nog vinden, het is terug allemaal nieuw.S'nachts hou ik haar binnen, maar als ik s'ochtends vroeg terug kom aan haar box, staan ze bijna op de beton en al het stro smijt ze aan de kanten. Ik vraag mij af of haar nerveus gedrag geen slechte invloed zal hebben op de ontwikkeling en het welzijn van het veulentje???

Sjolvir

Re: Merrie nerveus in box

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:24

Niet handig, merrie met veulen zo vaak verplaatsen naar voor haar onbekende omgeving, geeft vaak onrust.
Nou is jullie probleem (eigenlijk luxe.. ) dat jullie net verhuist zijn.

Als ze in de wei rustig is en het is goed afgezet en geen sloten e.d. zou ik haar denk ik gewoon in de wei laten.
Als ik het zo lees is ze dan veel meer op haar gemak.
Ik zou nog het meest bang zijn voor dat ze een keer op haar veulen zou kunnen gaan staan in al die onrust.

Staan er andere paarden naast haar box? Of juist niet?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:29

Sjolvir schreef:
Niet handig, merrie met veulen zo vaak verplaatsen naar voor haar onbekende omgeving, geeft vaak onrust.
Nou is jullie probleem (eigenlijk luxe.. ) dat jullie net verhuist zijn.

Als ze in de wei rustig is en het is goed afgezet en geen sloten e.d. zou ik haar denk ik gewoon in de wei laten.
Als ik het zo lees is ze dan veel meer op haar gemak.
Ik zou nog het meest bang zijn voor dat ze een keer op haar veulen zou kunnen gaan staan in al die onrust.

Staan er andere paarden naast haar box? Of juist niet?

Idd, aan de verhuis valt niets te veranderen... De wei is goed afgezet een geen sloten, er staan géén andere paarden naast haar box. Er is wel een raampje en dat kijkt uit op "haar" weide, ze kijkt heel veel door dat raampje naar die wei. Misschien wil ze daar naartoe... Ik denk niet dat ze op haar veulen zal staan, het is een ervaren moeder, maar aangenaam is anders voor het veulentje... S'nachts buiten met een veulen van 5 dagen jong, is dat een goed idee??

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:36

Onze veulens zijn buiten geboren eind april en hebben altijd dag en nacht buiten gestaan. Dat kan prima.
Ik denk dat het voor de merrie, en het veulen, sowieso leuker is als er een paardje bij komt. Misschien een jonge pony waarmee het veulen straks kan spelen?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:44

marionblo schreef:
Onze veulens zijn buiten geboren eind april en hebben altijd dag en nacht buiten gestaan. Dat kan prima.
Ik denk dat het voor de merrie, en het veulen, sowieso leuker is als er een paardje bij komt. Misschien een jonge pony waarmee het veulen straks kan spelen?
--

binnenkort komt ook de d-pony van mijn stiefdochter, maar die is ook nogal dominant. Ik twijfel om de d-pony samen te zetten met merrie en veulen...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:38

Wat bedoel je met dominant? Je hebt dominant en asociaal (even zwart-wit). Ik bedoel, dominant hoeft niet gevaarlijk te zijn voor je veulen als je dat bedoelt. Als het veulen zich ook maar aan de regels houdt.
Ik heb hier ook een paar dominante pony's in de kudde lopen, maar ben geen moment bang geweest voor de veiligheid van de veulens.