Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flettie schreef:Waarom niet nu al bij de pleegpapa introduceren?
Ze komt er snel genoeg achter dat pleegpapa geen melk geeft
Hoe eerder gezelschap (en opvoeding) van een ander paard hoe beter.
jeanytjuuz schreef:flettie schreef:Waarom niet nu al bij de pleegpapa introduceren?
Ze komt er snel genoeg achter dat pleegpapa geen melk geeft
Hoe eerder gezelschap (en opvoeding) van een ander paard hoe beter.
De dierenarts zegt dat het nog veel te vroeg is om het in de wei te zetten of te verplaatsen, de navelstreng is nog nat, alle kiemenziektes, microben komen via de navelstreng in het veulen.
ShamalArabs schreef:Ff een tip om nog te proberen, ook al is het niet waar je om vraagt. Lidocaine-zalf. Dat verdoofd de uier. Wij hadden een merrie met contact-allergie/speeksel-allergie waardoor de uier helemaal rood werdt, op ging zetten en de spenen gingen kapot en bloeden. Met de lidocaine-zalf voelde ze de pijn niet meer en liet het veulen goed drinken. Je verdoofd ook een beetje het mondje van het veulen ermee natuurlijk, maar deze overleefd dat wel en na een aantal dagen kun je rustig gaan afbouwen, dan is de uier waarschijnlijk minder gevoelig.
Anne_GTI schreef:ShamalArabs schreef:Ff een tip om nog te proberen, ook al is het niet waar je om vraagt. Lidocaine-zalf. Dat verdoofd de uier. Wij hadden een merrie met contact-allergie/speeksel-allergie waardoor de uier helemaal rood werdt, op ging zetten en de spenen gingen kapot en bloeden. Met de lidocaine-zalf voelde ze de pijn niet meer en liet het veulen goed drinken. Je verdoofd ook een beetje het mondje van het veulen ermee natuurlijk, maar deze overleefd dat wel en na een aantal dagen kun je rustig gaan afbouwen, dan is de uier waarschijnlijk minder gevoelig.
goeie tip zeg. Die ga ik onthouden.
Ik vraag me trouwens af wat ze verder allemaal al geprobeerd hebben want er zijn zoveel foefjes om het veulen toch bij de moeder te laten drinken.
marionblo schreef:Ik meen dat ze dit in America als laatste redmiddel doen:
Moeder krap opsluiten tussen hekken, als in een nauwe stand. Tussen de horizontale spijlen door kan het veulen dan drinken wanneer het wil. Een tijd lang volhouden. Moeder kan er wel af en toe uitgehaald worden, maar daarna weer opsluiten. Niet zo vriendelijk voor de moeder, maar het schijnt uiteindelijk wel te helpen.