Wanneer veulen niet naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Wanneer veulen niet naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 10:46

Wanneer doen jullie je veulen niet naar buiten? Mijn veulen is nog geen week uit en ik ben een behoorlijke twijfelkont met dit soort dingen. Vandaag: natte grond, motregen, windstoten... Wat kan kwaad en wat niet? :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wanneer veulen niet naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:48

Als je in de gelegenheid bent zou ik moeder met veulen een aantal keren een half uurtje eruit doen. Zo krijgen ze wel hun beweging maar wordt het veulen niet doornat en koud en kan ie op stal lekker droog liggen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:10

hoe oud is bhet veulen. Als het rond de maand is loopt het hier gewoon altijd buiten. We hebben dan wel een schuilstal maar maken ze maar weinig gebruik van.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:13

momo_lover schreef:
hoe oud is bhet veulen. Als het rond de maand is loopt het hier gewoon altijd buiten. We hebben dan wel een schuilstal maar maken ze maar weinig gebruik van.

staat in OP.

@ TS
Je kunt ze het beste een paar keer per dag een uurtje eruit laten. Dan kan het veulen lekker droog in de stal liggen. Ik hoop wel dat jullie stro, zaagsel, vlas, ect. erin hebben liggen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:17

Als het zo heet is als gister kan zo"n jong veulen niet te lang naar buiten, (wij doen dan sochtends 2 uurtjes en savonds 2uurtjes) dit omdat veulen nog niet zijn eigen temp kan regelen.
Dit weer is prima hoor het is niet koud. Als het hele dag echt regent zou ik ze eerder naar binnen halen want door en door nat is niet goed. Maar wat regen en het is niet zo koud nu kan prima hoor :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:03

Wij hebben de kleine in het begin ook maar kort naar buiten gedaan. Die eerste maand was het nog best fris buiten en ik had liever niet dat ze op de koude grond ging liggen slapen. De eerste 2 weken gingen ze twee uurtjes per keer naar buiten en dan 1,5 uur in de stal zodat de kleine kon slapen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:38

Mijn veulens gaan vanaf 5 dagen oud gewoon dag en nacht in het land. Ook met regen en wind. Zo bouwen ze weerstand op. Bij elke regen druppel binnen halen is niet goed voor ze.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik Welshjes heb. Ik weet niet of grote warmbloed veulens anders zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:46

Ik ben (was) echt geen muts met mijn jonge veulens en laat ze zoveel mogelijk dag en nacht buiten. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze met mams in een wei zonder schuilstal te laten, wanneer het de hele dag of nacht plenst, hard waait en koud is......
Mochten ze toevallig op dat moment een wei zonder schuilstal hebben, dan haal ik ze toch echt naar binnen. Dat waardeert mams vooral erg :)) , en ik slaap er 10 x beter bij :o . Ook belangrijk ;)