Te oud om te dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te oud om te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:15

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een vraagje.

tot welke leeftijd zou je een merrie haar eerste keer laten veulenen?

Ik en mijn vriend willeen een boerderijtje kopen, en een tweede pony erbij.
Nu kan ik nooit meer zon geweldige vinden, omdat mijn merrie een prachtig karakter heeft.

Nu kwam bij de optie.. Als ik haar nu liet dekken?

Nu is zij wel net 18 geworden, en heeft nooit eerder een veulen gehad. Wel is zij goed op conditie, en blakend van gezondheid.

Mijn vraag.. Zou het wel verstandig zijn?

Yunomi

Re: Te oud om te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:17

Ik zou gewoon even met de dierenarts overleggen. Zelf denk ik dat het misschien wel kan, maar veel verstand heb ik er ook niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:18

Ik heb eigenlijk altijd gezegt, mijn merrie krijgt geen veulens meer, punt.

Maar als ik zo nadenk.. Een veulen van haar? Dat lijkt me wel super geweldig. En dan heb ik mijn tweede droompaardje. Zonder lange zoektocht.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:21

Een tweede droompaardje hoeft het absoluut niet te worden hoor. Heb een geweldige merrie gehad, kon er mee lezen en schrijven maar haar veulen was een absolute draak. Daarbij loopt je merrie met de dracht ook risico's en het is de vraag of je dat ervoor over hebt. Voor een paar honderd euro zijn er hele leuke veulens te koop die je zelf op kan voeden en naar je hand kunt zetten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:24

Mijn merrie is nu 16. nooit veulen gehad. heeft wel goede bloedlijn, heb er ook wel is over na gedacht.
maar denk niet dat ik het risico wil lopen. is denk ik toch allemaal wat lastiger op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:27

Ik heb naast mijn merrie nog nooit een paard gezien, wat mij net zo raakte.

Mijn merrie komt uit een flinke stamboom. Haar moeder is een stermerrie die nog uit Wales geimporteert is.
Mijn merrie komt uit een familie met vele broers en zussen, met hetzelfde karkakter. Helaas ben ik deze uit het oog verloren.

Omdat deze familie zon sterk bloed heeft, schat ik de kans dat ik een veulen van haar geweldig zou vinden, erg groot.
Het karakter, en tevens de kleur is in dit bloed erg sterk. Er is nog geen enkel paard geboren dat niet roodschimmel was (Met drie verschillende hengsten). Tevens hadden alle pony's hetzelfde vriendelijke maar wel lekker eigenwijze karakter.

Vandaar dat ik de kans wel groot acht.

Mijn vraag hier is puur. Zou het kunnen? Zou het eerlijk zijn voor de merrie?
Ze zou wel een echte moeder zijn. Ik gun haar dat ook graag.

Mijn vraag is puur zou het kunnen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:29

Het kan maar het is ook een risico! Ik heb dezelfde overweging (gehad) Mijn merrie is nu ook 18, helaas is ze al 2 jaar gust.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:29

ik ken een koppel en die hebben ook een merrie voor het eerst op 18-jarige leeftijd laten dekken (niet KI) en die heeft ondertussen al 4 of 5 veulens ter wereld gebracht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:33

Wat denken jullie.. Als ik haar door een DA na laat kijken. En op zoek ga naar een hengst met stokmaat iets kleiner als haar maat. Zou het mogelijk zijn?

Ik zal hier ook eens met vriendlief over hebben.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een tweede pony. Maar dit was een ingeving die zomaar in me op kwam ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:35

een eerste veulen valt meestal kleiner uit (zeker bij oudere merrries), maar veel hangt af van de conditie van je paard... Overleg eens met je DA, want niet elke 18-jarige merrie is hetzelfde ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:42

Mijn DA is voor drie jaar terug geweest om mijn merrie te chippen. (Jup.. Was een illigaaltje := Goede familie maar oudere eigenaar, dus chippen was er nog niet ;) ).

En die schatte haar veel jonger. Ik zal eens gaan overleggen met mijn Da

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:47

Tsja, normaal gesproken is de regel dat als ze voor hun 10e nog niet eerder hebben geveulend, je dat daarna niet meer zou moeten willen. Nou zal 11 of 12 niet zo'n probleem zijn, maar 18? Anders gezegd, als het mijn merrie was waar ik zo gek mee ben, zou ik het nooit doen.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:55

Wat vinden jullie van een vrouw die op haar 60ste haar eerste kindje krijgt???
Vinden jullie dat verantwoord???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:02

@beaversrun: Een beetje rustig mag ook wel.... :O

Het is maar een vraag. En als je daarop niet normaal kunt antwoorden, heb ik liever geen reactie :)

@Marion71, jij vind het dus geen goed idee? Het is neit zo dat ik haar van vandaag op morgen laat dekken. Het was een ideetje dat in me opkwam, en wat me wel leuk leek. Maar alleen indien mijn merrie het aan zou kunnen, en er voor haar geen risico's zouden zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:29

De reactie van Beaversrun is idd wat ongenuanceerd, maar eigenlijk wel waar. En dan zou ik zelfs nog een stap verder gaan, namelijk dat jij je merrie moet vergelijken met een vrouw van 70 jaar.

Mijn da heeft me geleerd dat een gemiddeld paard van 20 echt oud is. Tuurlijk zijn ze er wel die ouder worden (ik heb zelf 2 pensionpaarden van 26 en 27 en nog topfit), maar gemiddeld gezien is 20 een heel mooie leeftijd. Pony's kunnen door de regel veel ouder worden. Eigenlijk is de stelregel; hoe kleiner hoe ouder.
Risico's zijn er altijd. Ook bij een jong paard. Als je geen risico's wil, moet je nooit fokken. De risico's zijn nu voor je merrie alleen vele malen groter dan als ze 8 was geweest. Als jij je merrie nu zou laten dekken is ze 19 als ze haar eerste veulentje krijgt. Gemiddeld gezien is ze dan bijna aan het eind van haar leven. Het risico dat ze een dracht niet trekt of een bevalling niet overleeft, is heel aanzienlijk. Is het je dat waard? Ik snap dat je uit enthousiasme en liefde voor je paard graag een veulentje zou willen hebben, maar reëel gezien is het heel onverstandig. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik zou het nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:32

Vandaar ook mijn raad hier. Omdat het voor mijzelf ook een eerste dracht zou zijn, en ik er weinig verstand van heb.

Ik zie nu echt zeker in dat het niet zal gaan. Dus dit idee gaat regelrecht de prullenmand in :j

Bedankt voor jullie adviezen en reacties!

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:35

Ik zal even met je DA overleggen.
Als hij zegt dat het kan, waarom dan niet ?
En dan misschien op een kliniek laten bevallen i.v.m risico's.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:36

Als je echt een veulentje wilt van haar met minder risico voor haar zelf, kan je haar misschien laten spoelen ( of hoe heet dat?). Is wel niet goedkoop

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:40

Ook ik zou het risico niet willen lopen. Het kan goedgaan, heel afhankelijk van de algehele conditie van je paard (zowel vanbinnen als vanbuiten) maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik daar mijn paard aan verloor....en eerlijk is eerlijk, die kans is aanmerkelijk groter dan bij een jonger dier.

Daarnaast blijf ik erbij dat als je het puur voor het karakter doet, het niet slim is. Ik ken meerdere veulens die totaaal niet op de moeder lijken. Ken er ook die er wel op lijken maarja, dat is nogal een gok...bij een paard dat je koopt kan je het karakter min of meer uitzoeken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:42

Jij bedoelt embryotransplantatie, Tempus. Of dat nou is wat ts wil? De genen zijn dan wel van haar merrie, maar het veulen wordt opgevoed door de draagmoeder. Het karakter wordt ook grotendeels gevormd door de opvoeding (in de beginjaren hadden ze trekpaardmerries als draagmoeders, maar de veulens van topspringpaarden waren zo akelig flegmatiek dat ze dat plan al snel lieten varen. Leek een goedkope oplossing maar bleek uiteindelijk duurkoop te zijn). Ook zijn de kosten behoorlijk te noemen. Ik meen een duizend of 5.

Een da zal dit altijd afraden, wikiboo. Simpel om de redenen die ik in eerdere posts heb genoemd. Die heb ik namelijk niet zelf verzonnen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:49

Jep bedoelde de embryotransplantatie. Geloof dat daar ook bedrijven zijn die hun merries aanbieden als draagmerrie. Is ook meer de bedoeling om zo toch veulens te krijgen van sportmerries zonder de merrie uit de sport te halen niet?
Bedoel maar als ze heel graag een veulen wil en toch haar merrie niet wil belasten zou dit ook een optie zijn. Hoeveel het kost weet ik niet. Ts moet het zelf maar weten, wou gewoon even de mogelijkheid aangeven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:34

ik zou een 18 jarige merrie geen eerste veulen meer laten krijgen.
je veulen wordt echt niet automatisch je droompaard,ik denk dat je daar een beetje een te rooskleurig beeld van hebt.

als je graag een veulen wil,zou ik in jouw geval een veulen kopen,dan heb je meer zicht op karakter wat je aanspreekt,en ik zou het risico zelf niet willen nemen met een 18 jarige die voor het eerst een veulen moet krijgen

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:49

zou het je goed overleggen want er zijn natuurlijk genoeg nadelen aan.
idd overleg met de dierenarts, en kijken of dat het je waard is om dat nog je paard aan te doen.
het veulen kan ook totaal het tegenovergestelde worden kwa karakter.
ik persoonlijk zou het niet doen, maar uiteindelijk moet je toch zelf beslissen wat je wil doen