Heeft iemand ervaring met borstkolf bij paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Heeft iemand ervaring met borstkolf bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 23:16

Jaja, ik ga het uitleggen...

Ik denk er over om een borstkolf apparaat aan te schaffen om een merrie te kunnen melken. Maar ik weet niet of de schelp gaat passen en of dit dus op deze manier gaat werken.

Dus ik hoop dat iemand dit eens heeft uitgeprobeert :+

De reden waarom; 1 van de 2,5 maand oude veulens drinkt nog maar aan 1 zijde. de melk aan de andere (overvolle) zijde is gewoon goed, maar om uierontsteking te voorkomen (uierhelft blijft natuurlijk gestimuleerd en kan dus niet opdrogen) moet deze helft wel met regelmaat uitgemolken worden.

In de eerste plaats is dat erg pijnlijk en langdurig om het met de hand te doen (pijnlijk voor mij trouwens, ik ben permantent beschadigd aan mijn handen en polsen, kan geen krachtige kleine bewegingen meer aan). En in de tweede plaats is de melk goed dus zonde om zo weg te spuiten!

Hopelijk gaat de kleine vanzelf weer beide uierhelften gebruiken zodra deze helft weer zachter en kleiner is (= lees minder vol)

Dus heeft iemand hier ervaring mee, met een borstkolf gebruiken op de uier van een merrie?

gitje65

Re: Heeft iemand ervaring met borstkolf bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:56

Kinkt heel raar wat ik nu zeg, maar heb toen ik dat meemaakte dat het veulen slechts 1 tepel gebruikte heb ik die tepel weggeplakt met tape (tegen de uier aan) voor een paar uur en toen dronk het veuelen gewoon uit de andere tepel na even klunzen! Tape er weer af en toen dronk het veulen aan beide tepels! Is het proberen waard en het is maar voor even!
Van de borstkolf voor paarden wist ik niet eens dat die bestond! Met de mensenkolf heb ik zelf slechte ervaringen!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 00:36

gitje65 schreef:
Kinkt heel raar wat ik nu zeg, maar heb toen ik dat meemaakte dat het veulen slechts 1 tepel gebruikte heb ik die tepel weggeplakt met tape (tegen de uier aan) voor een paar uur en toen dronk het veuelen gewoon uit de andere tepel na even klunzen! Tape er weer af en toen dronk het veulen aan beide tepels! Is het proberen waard en het is maar voor even!
Van de borstkolf voor paarden wist ik niet eens dat die bestond! Met de mensenkolf heb ik zelf slechte ervaringen!

Dat ga ik proberen morgen, tnx! en ik bedoelde eigenlijk een borstkolf voor mensen bij paarden gebruiken ;)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:26

misschien kun je bij een paardenmelkerij vragen wat zij zoal gebruiken?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 11:31

cindybijl schreef:
misschien kun je bij een paardenmelkerij vragen wat zij zoal gebruiken?

Die hebben gewone melkmachines ;) ik kan wel een los apparaat huren, maar dat is weer zo'n gedoe en zo'n klein pompje lijkt me erg handig voor dit soort kleine dingen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:36

vind de tip van gitje wel een goede,

heb je dit al uigeprobeerd nu.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 11:46

Na een hele lange grondige inspectie en overleg met de DA ben ik tot een conclusie gekomen dat het iets anders is.

In de achterste delen van het uier zitten lymfeklieren, hoog achterin bovenin. En het veulen is net genezen van droes. De merrie heeft dus droes en zo te voelen is het abces al rijp, er begin een scheur te vormen nu en het voelt al nattig aan. dat betekend dus dat de uierhelft gaat opensplijten om de pus er uit te laten.

Ik had toch liever een gewone uierontsteking gehad zeg maar...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:48

He jak, wat een wending zeg.

Is er een plan van aanpak nu?
Of een kwestie van open laten gaan?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:51

Kwestie van open laten gaan denk ik en niet te veel aan zitten!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:00

open laten gaan, direct uitspoelen en hopelijk krijg ik het abces-zakje ook te pakken, dan is het in 1x over en kan het genezen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:03

Ik duim voor je.

Is dit niet gevaarlijk voor het veulen?

*puur een vraag uit interesse/onwetendheid*

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:18

Het veulen is net genezen van droes, zij zou aanstaand weekend besmettingvrij zijn, ze kan het dus weer opnieuw krijgen, maar omdat de oude wonden al goed genezen zijn verwacht ik niet dat ze nu opnieuw besmet raakt.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:54

Hè jakkie! Gelukkig heeft het veulen waarschijnlijk genoeg antistoffen, maar wel heel sneu voor je merrie, lijkt me erg pijnlijk aan je boobs! :x Ik het het idd wel eens gelezen dat de merrie dan bj de uier besmet raakt en daar droeswonden krijgt. Sterkte!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:23

ShamalArabs schreef:
open laten gaan, direct uitspoelen en hopelijk krijg ik het abces-zakje ook te pakken, dan is het in 1x over en kan het genezen...

Is het al open?

Inderdaad schoon maken maar ik zou er zeer zeker ook niet te veel aan rotzooien. Een abces op zich is niet gevaarlijk maar wel erg lastig en je paard kan zich er ook niet zo lekker van voelen. Zodra de druk eraf is gaat het vaak al een stuk beter en kan het genezen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:30

MamboBeach schreef:
ShamalArabs schreef:

Is het al open?

Inderdaad schoon maken maar ik zou er zeer zeker ook niet te veel aan rotzooien. Een abces op zich is niet gevaarlijk maar wel erg lastig en je paard kan zich er ook niet zo lekker van voelen. Zodra de druk eraf is gaat het vaak al een stuk beter en kan het genezen.

Hij moet door de uierwand heen breken. gister wat haarscheurtjes en wondvocht, vandaag bloed erbij en een merrie met heel veel pijn en zware koliek-achtige verschijnselen. Ik ga nu lidocaine zalf erop smeren, want door het weefsel eronder doet het haar gewoon teveel zeer. Als het zakje los zit pak ik hem gelijk mee, want als hij blijft zitten blijft het abces steeds opnieuw opkomen tot ie er wel uit komt (3x bij 1 van onze jaarlingen, tot 3x toe opnieuw doorgebroken). En in het uier, door de uierwand heen is het zéér pijnlijk, dus als ik haar kan helpen doe ik dat ook. Maar rotzooien eraan doen we niet hoor, gewoon de meeste troep eruit spoelen en kijken of het zakje los is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:54

Abcessen zijn heel moeilijk om uit te roeien en kunnen terug komen. Al neem je de haard mee, dan nog is er geen 100 procent zekerheid dat het niet meer terug komt maar het valt te proberen. Maar eraan klooien is ook niet lekker en zeer pijnlijk!

Ik hoop dat ie doorbreekt, dan is ze wel zo goed als van de pijn af!

Heeft ze koliekachtige verschijnselen? Beterschap voor haar!