advies hoog drachtig paard alleen op wei of samen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

3kinderen

advies hoog drachtig paard alleen op wei of samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:11

Hallo ik heb een vraagje ik heb een hoogdrachtige fries die elk moment een veulen kan krijgen
Nu weet ik niet wat het beste is of haar alleen in de wei te laten zoals ik nu heb
Of er een andere pony die zij goed kent bij haar in de wei te zetten
De ene zegt alleen laten dan is ze rustig
De andere zegt een ander de bij in want als ze dan zou blijven liggen als het veulen geboren is en nog in het vlies zou zitten dan spring ze op en dan schuurt het
Maar ik heb ook gehoord dat als er een ander bij in loopt en ze te snel op zou springen dat dat minder goed voor het veulen is ??????
Wat zouden jullie doen ? het is ons eerste veulentje wat hopelijk gezond geboren gaat worden want helaas hebben we 2 weken terug met een pony gehad dat ik de pony met het veulen nog in haar moest laten inslapen daar ze het er met geen mogelijkheid af konden halen
En nu het bij mijn fries elk moment kan beginnen word ik eigelijk een beetje bang van wat is goed en wat is niet goed
Alvast bedankt voor eventuele adviezen

fjordnina

Re: advies hoog drachtig paard alleen op wei of samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:22

Ik laat er altijd een andere pony bij in lopen. Dit is een pony die erg op zichzelf is en niet met haar snufferd boven de bevallende merrie hangt. Zo staat de merrie niet helemaal alleen, maar heeft ze er met het veulen ook geen last van.

Ik zou het dus van je merrie en pony af laten hangen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:20

Als ze nu rustig alleen staat zou ik het niet op het laatst wijzigen. Dan had je haar al eerder aan haar maatje moeten laten wennen.

3kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:35

de andere pony is haar maatje ,die 2 liepen al veel samen kennen elkaar dus goed maar ik dacht misschien beter om ze naast elkaar te zetten en niet bij elkaar in
Heb ze toch gisteren bij elkaar in gedaan ,ze zijn beide rustig en gaan hun eigen gang

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:36

bij ons staan ook de hoog drachtige merries die ieder moment kunnen bevallen gewoon bij elkaar in de wei.
Dus jou paardje met d,r maatje kan dus prima

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:39

Niet de jaarling erbij die het liefst een sprintje trek of op z'n kop gaat staan :):) , een oudere merrie is wel gezellig :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:47

Hier staan ze gewoon in de groep waar ze normaal ook in staan.

Gister ochtend is het eerste veulen geboren. Die merrie heeft gister alleen met haar veulen gestaan, vandaag heb ik mijn andere drachtige merrie er bij gezet (die gister dus nog in de groep gelopen heeft). Dus met z'n 3en in flink gras, in het land naast de rest van de groep. Als veulen nummer 2 er straks is en een paar dagen oud is gooi ik de hele groep weer bij elkaar.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:02

Wat ik wil zeggen is dat je op het laatste moment niet al te grote wijzigingen aan moet brengen in de groep of dagelijkse gang rond de merrie ivm met stress en nieuwe bacterien. Ik ken jouw situatie niet. Ik begrijp dat je haar op de wei wil laten veulenen. Bedenk dan wel dat je een goede omheining nodig hebt en geen al te grote storende factoren.

Ik kies er liever voor om op stal te bevallen. Mijn merrie is dit jaar overdag op de wei bevallen. De merrie deed het meestal 's-nachts en dan op stal. Maar het is verder goed gegaan. Ik heb een klein weitje waar geen sloten omheen liggen en een drachtige merrie zet ik daar de laaste weken van de dracht overdag in, ze staat daar alleen. De rest staat er vlak in de buurt en in de naast gelegen wei er is dus wel contact met de groep maar ze kunnen er niet bij.

3kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:36

bedankt voor de reactie,s
Vanmorgen vroeg is het veulentje van mijn fries geboren ,hengstje
Nageboorte wilde er niet af dus dat is door de veearts gedaan
Moeder en zoon maken het goed ,natuurlijk moeder nu extra in de gaten houden
Zij heeft haar veulen in de wei gekregen
Dat hadden ze mij aangeraden daar ze daar meer de ruimte had als op stal
En het is een veilige weide ,geen sloten etc
Maar nu nog een vraagje nu is het weer nog aardig goed ,droog maar als het erg hard en veel regend zouden jullie dan moeder en veulen op stal zetten ??

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:42

Kunnen ze in de wei ergens schuilen?

3kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:49

nee heb niets om te schuilen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:25

bij veel regen toch maar wel binnen, teminste dat zegt mijn gevoel, je moet doen wat je in jou ogen goed vind. En hoe gaat de nieuwe aanwinst heten?

3kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:14

dat zegt mijn gevoel ook wel ,een buitje kan geen kwaad maar als ze de hele nacht regen opgeven dan doe ik moeder en veulen genaamd Pyke liever naar binnen ,bedankt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:27

met die bui die wij hier hadden, hoop ik maar dat je ze lekker binnen heb gezet. Het heeft hier eindelijk flink gehoost. Leuke naam Pyke. Veel plezier met ze

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:32

Inderdaad zou mijn gevoel ook met veel en harde regen binnen zetten. En hele leuke naam Pyke. Van xfactor ?