gistervond om 22.45 ging de merrie van mijn vriendin merrie veulenen. 10 dagen over tijd.
De bevalling begon voorspoedig en na een minuutje presernteerden zick 2 voor voetjes en een snuitje. Maar toen zag het er al afwijkend uit. Het zag heel bruinachtig. Merrie werkt goed mee en binnen een paar minuten is het veulen geboren.
Een hengstveulen van Faliase.
het was meer dood dan levend en samen met mijn vriendin zijn we meteen (na snel de DA te hebben gebeld) aan de gang gegaan om het veulen op gang te helpen. Toen de Da arriveerde ademde het veulen wel zelf maar het zag er alles behalve gezond uit. De navelstreng had ook echt een afwijkende kleur en alles rook vies.
DA bevestigde een dysmatuur veulen en zei dat de kansen heel klein waren dat het zou overleven. waarschijnlijk heeft het ook in het vruchtwater gepoept. (voor degenen die het niet weten dysmatuur is ongeveer hetzelfde als prematuur alleen is het veulen dan gewoon voldragen maar heeft een achterstand opgelopen in de baarmoeder)
het heeft antibiotica en corticosteroide gekregen en toen moest hij het echt zelf verder doen.
Na een uurtje hebben we de merrie gemolken en het veulen de fles gegeven , dat deed hij erg goed en hij hinnikte ook, dus wij helemaal blij, maar toch realiserend dat we er nog lang niet waren.
Mijn handen waren zo vies van het bruine spul dat ik het na drie keer wassen nog niet schoon kreeg, dus als dat veulen dat in zijn longetjes heeft dan voorspelt dat niet veel goeds.
Om 14.00 nog eens gedronken en om 4.00 - 6.00 -8.00-10.00-12.00 hij dronk al zeker 250cc. Helaas begon het toen achteruit gegaan
hij heeft nooit op kunnen staan, zijn oogjes waren nog gesloten en hij leek buikpijn te hebben. hij mestte wel wat maar ook dat was zo'n vieze bruine kleur en geen donkere pek. Helaas aan het eind van de middag leek hij in shock, wilde niet drinken, het was gewoon teveel. De DA heeft hem in laten slapen.

ik vind het heel verdrietig maar ben blij dat we alle moeite voor hem hebben gedaan.
Het veulen ligt nu nog bij de merrie in de stal en die lijkt er al vrede mee te hebben.