shetlandmerrie drachtig of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emilybuysse

shetlandmerrie drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:02

bij deze zit ik met een vraagje

wij hebben onze merrie in november gekocht (kwam van bij handelaar) daar stond ze maar drie weken.
Is een superlief beestje maar stond zeer erg aan de zware kant dus stond ze op dieet. nu is ze heel wat afgevallen en staat ze gepast (mager zal ze nooit worden)
nu als je haar van bovenop haar rug bekijkt is ze versmalt op haar rug en bovenste gedeelte van de buik, maar de onderkant begint meer en meer door te hangen en ze verdikt ook enorm terwijl ze niet op gras staat en enkel hooi en bijvoer krijgt ( zeker niet teveel)

iemand die van deze foto's zou kunnen zeggen of ze drachtig KAN zijn (hebben contact opgenomen met de handelaar en had bij vorige eigenaars wel even bij de hengst gelopen)
in principe als ze drachtig is kan ze ten laatste in augustus nog moeten bevallen.

wil ze nog niet laten scannen eerst eens zien of foto's al duidelijkheid brengen, anders laat ik ze wel eens scannen

hier loopt ze nog bij onze hengst ook, ze is af en toe paardig (normaal elke drie weken) maar bij haar niet, da's af en toe eens dan bv een week tussen dan weer een dag of twee dan kunnen meerdere weken tussen liggen, blijkbaar valt dit ook voor bij drachtige merries, ene keer mag hij haar dekken andere keer weer helemaal niet

ze is ook zeer veel aanhankelijker geworden terwijl ze dat vroeger helemaal niet was

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DKSEUPMT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PEX6L6KC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X7CJJDXN.jpg

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:10

Ik denk dat je merrie drachtig is, ze heeft al best een aardige buik dus ik zal zeggen voor zekerheid: echo.
(Kan je gwn aan da vragen;))
Kun je haar ribben voelen? Als ze dik is voel je die minder,
maar wanneer ze afgevallen is en toch drachtig dan zal je die vast wel kunnen voelen.
Zet haar (als je weet dat ze drachtig is) op merriebrok, ze moet dan veel meer eiwitten hebben.

Succes! <3

friesiszwart

Re: shetlandmerrie drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:06

Alleen een DA zou je hierover kunnen informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:36

Je schrijft in je post dat ze bij een hengst loopt of begrijp ik dat verkeerd. Want dan is ze uiteraard drachtig.

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:41

ja maar bij vorige eigenaars hoor, ze wisten niet meer hoelang ze er heeft bijgelopen precies, hier loopt ze er nu ook bij maar nog maar een maand en ze heeft zich nog niet laten dekken, gaat ervoor staan, zwiert met haar staart, het goedje spuit eruit maar als hij haar wil dekken schopt ze ernaar tot hij stopt en zo telkens opnieuw, dus ze is hengstig maar laat zich wel niet dekken

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:42

Als ik jou was, zou ik haar laten scannen/opvoelen door een dierenarts. Zou ze nl drachtig blijken te zijn, is het voor haar niet prettig om bij een opdringerige hengst te staan. Je merrie is dan meer gebaat bij rust. Het vraagt van haar teveel energie, die ze beter aan haar ongeboren veulen kan geven. Succes.