flessen veulen opgevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesterlover

flessen veulen opgevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 02:20

na het doorlezen van dit topic

[KS] spoed veulen 4 dagen oud GRATIS

wil ik toch even dit verhaal met jullie delen.

Het is vergelijkbaar met het topic hierboven, maar het gaat niet om hetzelfde veulen!

Vandaag werd ik gebeld voor een flessenveulen, of ik er niet voor wil zorgen.

Ik heb gebeld naar het nummer van de boer waar hij geboren is.

De man is op leeftijd, en niet meer voldoende ter been om voor een flessenveulen te zorgen.
Ik ben gaan kijken, en daar stond hij dan.. Hangend naar zijn moeder, die niks van hem wilde weten.

Ze vertelde mij dat hij 4 dagen oud is, en dat ze hem enkele keren hebben gedwongen bij de moeder te drinken. Ze zijn daarna over gegaan in flessenvoeding. Wat ze hem precies hebben gegeven weet ik niet.

Nadat we hem opgehaald hebben zijn we doorgereden naar Wolvega, waar ze hem een klisma hebben gegeven omdat hij nog niet gemest had volgens de oude eigenaar.
zijn billen zijn ook nog brandschoon, en dat is vaak niet zo na de eerste plakkerige mest.

Er is een buisje bloed afgenomen, en morgen bellen ze voor de uitslag, hiermee controleren ze de hoeveelheid antistoffen in zijn lichaam, wat het allerbelangerijkste is.

Een ingevroren fles biest meegekregen, en een emmer pavo veulen melk.
Eenmaal thuis heeft hij gemest, helemaal super natuurlijk.

Uit een flesje drinken kende hij enkele uren geleden nog niet, nu drinkt hij braaf zijn fles leeg.
Het heeft enkele pogingen geduurt, zo makkelijk is dat nog niet!

Meneer krijgt elk 2 uur de fles, zo'n 170ml per voerbeurt.
Soms heeft hij wat meer honger, en soms wat minder.

Maar wel constant en veel zuig reflex.

Nu zijn we nog bezig met de fles biest, als deze erdoor is, gaan we over op de Pavo voeding.

Ik heb een thermometer om ongeveer op 37 graden te voeren.
Dat was het advies wat ik meekreeg van de Kliniek in Wolvega.

Wel heb ik mijn twijfels over het verhaal van dit veulen.

We hebben overigens gekeken of een pleegmoeder niet een betere optie voor hem is.
Vanaf het begin was duidelijk dat deze kleine goed gewend is aan mensen.
En een flessenveulen kan volgens de kliniek slecht weer terug naar een echte uier, mocht het koppelen al lukken. Dus voor een pleegmoeder is het te laat helaas.

Ik heb daar de merrie gezien, een middenmaat shetlander.
Ook zijn vader werd aan mij laten zien, een kleine maat shetlander.

De kleine bink is mega groot, en de meningen zijn dan ook verdeeld over de kleine.
Is hij wel een shetland veulen? Zo groot?

Het lijkt wel een ijslander/ tinker/ kruising.

Als hij zoals horen zeggen echt uit dat kleine merrie'tje is gekomen, moet ze wel complicatie's hebben gehad. Minstens uitgescheurd zijn.

Het veulen is te vergelijken met ons c maat veulentje. Mischien iets kleiner, maar niet veel.

De foto's komen eraan, maar ik zou graag jullie mening willen horen.

Ook heeft hij Patella Luxatie, een loszittende knieschijf aan zijn Linker achterbeen.
Hij heeft hier echter weinig hinder van, en gaat makkelijk liggen, en staat weer op.

Ook de Dierenarts bij de kliniek, vond hem wonderlijk goed bewegen.
Je kunt zijn knieschijf letterlijk zo terug schuiven.

Dit vraagt in de toekomst dus nog enige aandacht en zorg, maar nu is het belangerijk dat hij goed blijft drinken, en mesten, en zijn bloed onderzoekje even afwachten.
Laatst bijgewerkt door jesterlover op 03-05-11 02:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Re: flessen veulen opgevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 02:45

Hey in dat topic staat dat hij naar Sita ging?

Nou ja, veel sterkte met het kereltje, hoop dat alles goed komt!
Ben benieuwd naar een fotootje :)

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 02:54

Sancha schreef:
Hey in dat topic staat dat hij naar Sita ging?

Nou ja, veel sterkte met het kereltje, hoop dat alles goed komt!
Ben benieuwd naar een fotootje :)

Dat veulentje is inderdaad naar Sita gegaan, dit gaat over een ander veulentje.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 02:59

Oops, compleet overheen gelezen sorry!

Succes en sterkte met de nachtrust! Heb je iemand die het af en toe kan overnemen?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 03:20

Sancha schreef:
Oops, compleet overheen gelezen sorry!

Succes en sterkte met de nachtrust! Heb je iemand die het af en toe kan overnemen?

Nee alleen overdag zou iemand voor me kunnen voeren.
Heb er redelijk een schema is, ik word goed wakker van de wekker, zet een flesje klaar in de koelkast.
Even opwarmen en dan lurken die kleine. En dat kan die... :+

Nu nog even slapen.. :z

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 05:48

Nog helemaal niemand zo vroeg actief.. :z

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 05:59

wij hebben een 2 ling met de fles groot gebracht , na een week dronken ze al uit een emmer met een speen eraan , het zijn nu 2 e ponys geworden inplaats van paard , ook wij hadden een voer schema en een overdracht schriftje voor de bijzonderheden .

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:07

ik ben benieuwd naar de foto's

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:12

jesterlover schreef:
Nog helemaal niemand zo vroeg actief.. :z

Jawel hoor, nog steeds aktief zeg maar, mag pas om een uur of 8 gaan slapen :+ . Ben ook benieuwd naar foto's van het veulen en sterkte en succes gewenst met het flessen!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 06:42

Dankje!

Hij heeft zijn laatste beurt zelfs iets mee dan 175 ml gedronken.

200 is wel max, hij moet even wennen aan de voeding, en mag zich niet "over eten"

Maar verder, hij hinnekt zachtjes naar me, staat binnen no time op.
Is heel wakker, alert, slaapt ook goed, gaat ook lekker liggen.

Zijn mest is dun, maar het is iig mest.. :j

Zien of dat wat vaster word. Hij eet iig als een grote!

Foto's vanavond :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:47

Mooi initiatief van je hoor..behoorlijke investering, maar zo te lezen gaat dit kereltje een eerlijke kans krijgen met alle goede zorgen. succes!!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:50

Wat ik mij afvraag bij veulens die door hun moeder verstoten zijn is het volgende:
Wellicht is het veulen niet gezond(wat dus inderdaad zo is bij dit veulen) en is dat de reden dat de merrie het veulen niet wil zogen. Hoe goed bedoeld ook van de TS, mogelijk gaat het veulen het toch niet redden.
Een voorbeeld was ook ijsbeertje Knut. Moeder ijsbeer heeft waarschijnlijk geweten dat Knut niet goed was en hem daarom verstoten. De afloop van Knut kennen we denk ik allemaal.
Nogmaals, petje af hoor dat er mensen zoals de TS zijn die de zorg voor zo'n verstoten veulen op zich nemen, maar ik wilde toch hier een nuancering plaatsen.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 07:05

Masada schreef:
Wat ik mij afvraag bij veulens die door hun moeder verstoten zijn is het volgende:
Wellicht is het veulen niet gezond(wat dus inderdaad zo is bij dit veulen) en is dat de reden dat de merrie het veulen niet wil zogen. Hoe goed bedoeld ook van de TS, mogelijk gaat het veulen het toch niet redden.
Een voorbeeld was ook ijsbeertje Knut. Moeder ijsbeer heeft waarschijnlijk geweten dat Knut niet goed was en hem daarom verstoten. De afloop van Knut kennen we denk ik allemaal.
Nogmaals, petje af hoor dat er mensen zoals de TS zijn die de zorg voor zo'n verstoten veulen op zich nemen, maar ik wilde toch hier een nuancering plaatsen.

Begrijp je helemaal :j

Alleen ik ga jullie foto's laten zien van het veulen.
Er klopt iets niet aan dit verhaal, dit veulen is zo groot, en daar stonden shetlanders.
Het veulen is net zo groot als onze merrie (shetlander).

Een merrie stoot een veulen toch niet af om een losse knieschijf lijkt mij?

Er zit een vreemd luchtje aan dit verhaal.
Vanavond foto's, en dan zullen jullie denk ik, net zo verbaast zijn als ik.

Ik vermoed, maar ik kan natuurlijk ook spoken zien, dat dit veulen, helemaal niet uit die merrie is gekomen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:11

Het is regelmatig ook zo dat de mensen zelf merrie en veulen niet met rust kunnen laten. Sommige merries zijn niet van al die aandacht en mensen gediend en stoten daarom het veulen af. Ook kan een reden zijn dat de bevalling zo pijnlijk is geweest dat de merrie daarom niets van het veulen wilt weten.
Er zijn legio redenen waarom een merrie een veulen niet accepteerd!

succes met het opvoeden!, en hou hem paard!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:41

We zitten straks dus in hetzelfde schuitje, ik wens jou ook heel veel succes!!! :j

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 07:44

potverdikkie schreef:
Het is regelmatig ook zo dat de mensen zelf merrie en veulen niet met rust kunnen laten. Sommige merries zijn niet van al die aandacht en mensen gediend en stoten daarom het veulen af. Ook kan een reden zijn dat de bevalling zo pijnlijk is geweest dat de merrie daarom niets van het veulen wilt weten.
Er zijn legio redenen waarom een merrie een veulen niet accepteerd!

succes met het opvoeden!, en hou hem paard!

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord.

Ons shetlanderveulen is nu enkele weken ouder, en van onze C pony haar veulen is dezelfde leeftijd.

Ik noem het niet opvoeden, meer grootbrengen. Het opvoeden laat ik aan de paarden over.
Hopelijk kan hij vlot over op een speen emmer, dat maakt contakt met mensen minder intensief, en zo kan hij toch wat paards worden.

Mijn eerste flessenveulen kreeg ik met enkele weken oud, zij was absoluut mens, op en top.
Afstand doen is dan het beste is de ervaring hier. Overgegaan op een speen emmer. Erin hangen en weer weg gaan. Zij is helemaal niet extreem mens aanhankelijk geworden, net als alle andere veulens met moeder.

Alleen het hinneken als je aan komt lopen is sterk, want jij brengt ze natuurlijk hun eten.

Verder hoop ik dat hij goed ontwikkeld, en dat zijn knieschijf/ knie banden wat bijtrekken.

Eerst maar eens afwachten wat zijn bloedonderzoek meebrengt.

Ook heb ik een prefect pleeg/ opvoed moeder lopen.
Zij is dit jaar gust gebleven, en pikte altijd de veulens van anderen in.
Mijn vorige pleegveulen was ze niet bij weg te slaan, die is prima opgegroeid gelukkig.

Heeft de paarden taal goed geleerd, en zich super aangepast.

Maar genoeg gekletst, ik ga nog even slapen.
Hij is de nacht super door gekomen! *D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:45

wij hebben op dit moment 6 lammetjes aan de fles. Ik voer ze om de 4 uur en ze zitten op 200 cl per keer. Zodra ze groot genoeg zijn, brokjes en hooi eten, gaan ze terug in de groep en leren ze verder van de andere schapen. Wij doen dit al heel wat jaar en stuk voor stuk zijn het zelf prima schapen geworden, die ook allemaal al weer moeder zijn geworden. Ik vind vooral apart om telkens te zien hoe sterk instinct is, want ze voeden allemaal zelf hun eigen kinderen (op).
Dus ik zal aan je denken vannacht als ik flesjes opwarm :j

Ik heb nog nooit een veulen groot gebracht met de fles, maar als hij straks met andere paarden mee naar buiten kan, gaat het je vast wel lukken.
Veel succes.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 07:47

Sita_ schreef:
We zitten straks dus in hetzelfde schuitje, ik wens jou ook heel veel succes!!! :j

Dankje wel! Jij ook sterkte met de korte nachten.. :z

Mijn eerste nacht zit erop, ging me nog goed af al zeg ik het zelf..
De kleine is energiek, wakker, alert, en mest goed! *\o/*

Ik ga nog 2 uurtjes slapen, dan maar eens ontbijten.. :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:49

jesterlover,top dat je je zo inzet!

Zou je alleen iets meer willen vertellen?Ik heb gelukkig geen ervaring met een flessen veulen,maar vraag me af hoe jij het veulen nu houd.Staat hij wel bij andere paarden?Staat hij buiten?Etc etc.
Ik ben erg benieuwd wat het beste is om voor een flessen veulen op te groeien zodat hij later ook in zijn sociale ontwikkeling niets te kort gaat komen.
Ben erg benieuwd naar je foto's!

Slaap lekker ;-)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:53

Ook jij heel veel succes!!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 08:04

timokyana schreef:
jesterlover,top dat je je zo inzet!

Zou je alleen iets meer willen vertellen?Ik heb gelukkig geen ervaring met een flessen veulen,maar vraag me af hoe jij het veulen nu houd.Staat hij wel bij andere paarden?Staat hij buiten?Etc etc.
Ik ben erg benieuwd wat het beste is om voor een flessen veulen op te groeien zodat hij later ook in zijn sociale ontwikkeling niets te kort gaat komen.
Ben erg benieuwd naar je foto's!

Slaap lekker ;-)

Ik moet toch even reageren, ik wacht met spanning op de bloeduitslag, en slapen weet ik niet of dat nog lukt.

Het houden van de kleine moet naar mijn mening zoals elk ander veulen.
Hij gaat s' nachts naar binnen, overdag naar buiten, met de andere veulens.

Mijn kleine merrie is heel lief, ook naar andere veulens, dus hopelijk mag hij daarbij lopen.
anders heb ik mijn super merrie nog, zij pikte altijd veulens in, dus ik denk dat ze deze ook wel onder haar hoede wil nemen. Als zij op hem past, kan de kleine een grotere groep in. Dan word hij het beste paard denk ik.

Het is allemaal nog even aanzien, sociaal contakt is het belangerijkste.
Zo min mogelijk contakt met mensen.

Allemaal even afwachten, best spannend hoe hij gaat ontwikkelen.

Vanavond foto's.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:17

Wat fijn dat je het veulen opvangt en dat je hier ook al ervaring mee hebt! Sterkte met je gebroken nachten!

emilybuysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:30

zie wel dat je telkens na het voederen niet te erg veel bezig blijft met het veulen, anders denkt het dat je zn moeder bent en gaat hij ook (paarden)manieren beginnen hebben tegenover u, als hij ouder wordt proberen bijten drummen, schoppen (natuurlijk niet altijd) van zodra het kan overgaan op een emmer en zo weinig mogelijk met fles; wij hebben dit ook moeten doen met een halflingerveulen, kruipt veel tijd in en je haalt er wel voldoening uit, maar hij kreeg na een tijdje wel die manieren om je opzij te gaan drummen of te proberen schoppen,

zeker kordaat optreden anders krijg je problemen als hij groter wordt

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:36

Alles vandaag goed gegaan met je kleintje? Ben erg benieuwd naar je foto's :))

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:48

Eefste schreef:
Alles vandaag goed gegaan met je kleintje? Ben erg benieuwd naar je foto's :))

Jaa, ik ook :)