Moeder en veulen nog niet op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cleyto

Moeder en veulen nog niet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:02

Is het goed voor een veulen van een maand oud om nog niet op de weide te komen en de hele dag samen met moeder in een donkere box van 3x3 te staan?Bij ons op stal is dat het geval en het is zo triest om te zien :( Het veulen heeft nog geen daglicht gezien en haalt zich open aan de beton van de stal! Kan ik hier niets aan doen? Het is zo schrijnend , zelfs de tralies mogen niet open! Ik moet er telkens voorbij wanneer ik naar mijn paarden toega nml!
Suggesties zijn welkom.

arabs

Re: Moeder en veulen nog niet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:48

nee dat lijkt me niet goed, maar ik heb geen idee wat je er aan kan doen...
misschien eens voorstellen om ze alvast een paar uurtjes op de wei te zetten?
hebben ze bij jullie op stal weides?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:54

Eigenlijk weet je zelf het antwoord op deze vraag zelf wel. natuurlijk is het niet goed dat een veulen van een maand oud de hele dag in een stal staat.
Die moet kunnen rennen en spelen in de wei. Ik zou het eens overleggen met de eigenaar van stal waarom ze niet op de wei mogen. Of met de eigenaar overleggen. misschien heeft die er wel een goede reden voor (kan ik me niet voorstellen, maar stel dat).

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:23

Eruit met dat jonge spul ; naar buiten! Dat is de manier om spieren te krijgen en conditie.

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:58

Vreselijk om te horen...dat arme beestje barts waarschijnlijk van de energie. Bij mij komen moeder en dochter dagelijks in de wei, moet je eens kijken wat een feest dat is!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:29

ik zou de LID bellen
belachelijk hoor dat zo een jong ding niet eruit komt :(

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:33

Weet je ook waarom de merrie en het veulen de wei niet op mogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:52

het is juist heel erg goed voor een veulen om veel buiten te zijn! mijjn veulen is buiten geboren in de kudde en staat24/7 buiten.

Zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:13

Zit er een rede achter dat ze de wei niet opmogen?
Ik zeg lekker naar buiten laten dat jonge spul :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:04

Een veulen moet juist rennen voor een goede spieropbouw en om de zenuwontwikkeling correct te laten verlopen. Als het nu niet kan rennen en onvoldoende gestimuleerd wordt, dan zal het dier daar later veel last van krijgen. Jonge veulens moeten z.s.m. naar buiten om te rennen en te springen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:10

is er geen (medische) reden dat moeder en veulen binnen staan?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:12

friesiszwart schreef:

Hier sluit ik me bij aan...Eerst zeker weten hoe, wat en waarom. Wanneer een medische reden (of andere, goede redenen) uit te sluiten is, zie ik niet in waarom dit veulen niet naar buiten zou mogen....Beweging is essentieel voor paarden, voor veulens al helemaal.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:15

Ja sorry was ik inderdaad ook vergeten, als er een reden is dat ze binnen moeten blijven dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Een paar jaar terug had ik ook een merrie met veulen die de eerste twee weken op stal moesten blijven, heel vervelend, maar het kon echt niet anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:22

Adil schreef:
friesiszwart schreef:

Hier sluit ik me bij aan...Eerst zeker weten hoe, wat en waarom. Wanneer een medische reden (of andere, goede redenen) uit te sluiten is, zie ik niet in waarom dit veulen niet naar buiten zou mogen....Beweging is essentieel voor paarden, voor veulens al helemaal.

Ook ik sluit me aan...dingen zijn niet altijd zo zoals ze lijken.
Dus ipv je verhaal hier op bokt te doen, zou ik de eigenaar van de merrie en het veulen even vragen waarom ze niet de wei op kunnen....
En aangezien ik er ook van uitga dat jij niet 24 uur per dag op stal bent, zou het niet kunnen dat ze op een tijdstip naar buiten gaan dat jij er niet bent?