Ik heb een zogende merrie Sabina ze is zaterdag bevallen van een super schattig hengstveulentje . Alleen een paar dagen voor de bevalling werd ze stijf en kon ze haast niet lopen, na de bevalling ook niet trouwens . Ze heeft nu al een beetje beweging gekregen door het veulen maar lang niet genoeg. De dierenarts heeft haar bloed afgenomen en ze had Calcium te kort. Maar wat kan ik daar aan doen. Welke brok heb je daarvoor ?
Dat vind ik ook erg vreemd.. Verder zou ik even contact opnemen met jouw voerleverancies. Je zult specifiek moeten voeren en ook nog eens goed op moeten letten op de calcium-fosfor verhouding
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 28-04-11 21:43
volgens mij kan de DA dat in het bloed geven dmv een infuus. (of ik heb teveel dierenartsen serie's gekeken op TV).
Bij koeien kan je Calcitat spuiten. Weet niet of dat geregistreerd is voor paarden, anders is er vast een alternatief. Voer met calcium kan wel, maar heft niet het acute tekort op, daar zal ze echt een spuit voor moeten hebben. Heeft ze wel merrie brok gehad tijdens de dracht?
Katharinaa
Geplaatst: 29-04-11 19:14
Kan inderdaad via infuus.
In gras zit ook veel calcium, dus zou haar ook op de weide zetten. Lacterende merries hebben ook meer calcium-opname nodig, dus ik denk dat je wel goed zit als je merriebrok gaat geven.