Veulen komt in meivakantie, help!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne_Bodhi

Veulen komt in meivakantie, help!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:11

Over mijn haflinger merrie; Finn is 7 jaar en heeft al 3 veulentjes gehad,
(1 daarvan was een miskraam en toen kreeg ze een ander veulen die was afgestoten door een andere merrie).

Ik wil echt alles weten wat ik moet doen voor het veulen komt,
ik ben zoó zenuwachtig! (Heb er héél veel zin in).
Ik weet dat ze eerst gaat kegelen en dan duurt het min. een weekje voor het veulen komt.
Ik heb een staartbandage en ze staat in een stal van 6x3 (Lengte x breedte toch?)
Ik zet een meter van de sloot af wanneer ze op weiland gaan staan en mijn shet Bodhi
(4 jaar en gedraagt zich niet al te vriendelijk afentoe tegen Finn).
Ik weet dat ik het navelstrengetje van het veulen moet insmeren met jodiuum tinctuur.
En ik weet dat Finn meer eiwitten nodig heeft tijdens en na de dracht.

Heb ik wat over het hoofd gezien??
En wat moet ik nog meer weten/doen?

(De hengst die ik heb gebruikt heet Welt hit en de naam voor het veulen wordt Wikke.)
Laatst bijgewerkt door Joanne_Bodhi op 28-04-11 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Re: Veulen komt in meivakantie, help!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:12

Chill.... haha

Zoek eens op de bokt wiki!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:13

daar is veel over te vinden als je zoekfunctie gebruikt.
Heb je al wat proberen te zoeken? Er bestaan ook vast leuke site's

DoezelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:16

als het in de wei gebeurd dan heof je niets te doen(meetsal) want ,meestal gebeurd het soepeltjes.
als je het in de stal laat gebeuren nem dan een emmer metr lauw water en handoek mee zaodat je het droog kan wrijveen enzo hoepijlijk heb je hier wat aan succes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:30

Joanne_Bodhi schreef:
Ik weet dat ze eerst gaat kegelen en dan duurt het min. een weekje voor het veulen komt.

:)) Zou je denken he :D Helaas zijn er merries die weken kegelen, niet kegelen, een uur van te voren kegelen en zelfs merries die geen eens uier hebben bij de bevalling. Hier is dus helaas geen touw aan vast te knoppen.

Misschien is het boek paardenfokken van Paul de Vries wat voor jou. Verder zorg iig voor een noodbasiskit met wat jodium, mesje, temperatuurmeter, lijst met telefoonnummers e.d.

Succes!

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:36

@Sammie Mesje := ?
(Temperatuurmeter, en tel van da heb ik ;))
Maar moet ik dan het navelstrengetje doorsnijden :?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:38

mesje, schaartje. iig iets waarmee je iets kan doorsnijden :)

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:40

Moet ik dan nog een speciaal schaartje ofzow hebben..?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:42

Allereerst moet er nog maar eens bij zien te zijn als de merrie bevalt :p Dat is al een kunst op zich. Daarnaast.. je bent 15, dus het lijkt mij dat je wel ervaren volwassen supervisie hebt wanneer het komt tot de bevalling van dit paard en dat jij vooral lekker moet genieten en duimen dat je erbij kunt zijn :+ Als je wel alleen bent, is mijn belangrijkste tip een ervaren volwassene erbij te halen.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:47

Jana_en_Ik schreef:
Allereerst moet er nog maar eens bij zien te zijn als de merrie bevalt :p Dat is al een kunst op zich. Daarnaast.. je bent 15, dus het lijkt mij dat je wel ervaren volwassen supervisie hebt wanneer het komt tot de bevalling van dit paard en dat jij vooral lekker moet genieten en duimen dat je erbij kunt zijn :+ Als je wel alleen bent, is mijn belangrijkste tip een ervaren volwassene erbij te halen.

Mijn vader is erbij, ik moet zeggen dat ik in de familie het meeste ervaring heb met gedrag en rijden,
maar mijn vader met de voortplanting. (We lezen veel ;))

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:37

Joanne_Bodhi schreef:
Maar moet ik dan het navelstrengetje doorsnijden :?

Nee, niets aan doen, dat breekt vanzelf.

Ik verplaats je topic naar de Kraamstal en kom gerust ook meekletsen in dit topic, daar vind je nog veel meer aanstaande veulenbaasjes bij elkaar en antwoord op veel vragen :) [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 06:34

niet de navelstreng zelf doorsnijden,als alles normaal verloopt breekt die vanzelf op een door de natuur bepaald dunner punt.

het boek van paul de vries is zeker een aanrader

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 06:48

hier loopt de merrie gewoon buiten in de kudde als ze gaat bevallen,ze kiest zelf wel het beste tijd stip uit.nu bij haar veulen ging ik net werken en lag het veulen nog half in zijn vlies dus heb een gedeelte nog mee gemaakt.maar ik laat haar rustig alles zelf doen,zo hebben wij bij alle 2 haar bevallingen nog nooit ergens mee hoeven helpen

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:13

Citaat:
Ik weet dat ik het navelstrengetje van het veulen moet insmeren met jodiuum tinctuur.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met 'insmeren' maar je moet het er eigelijk gewoon opspuiten. Het is best dat je zelf de navel niet echt aanraakt, vermits je handen volzitten met bacterieën.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:59

Citaat:
Ik weet niet goed wat je bedoelt met 'insmeren' maar je moet het er eigelijk gewoon opspuiten. Het is best dat je zelf de navel niet echt aanraakt, vermits je handen volzitten met bacterieën.

Ik dacht dat ik gewoon jodium moest gebruiken, waar kan ik dit eigenlijk vinden?? (Jodium tinctuur)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:40

Ja jodium is wel goed,maar niet erop smeren met je handen

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:56

Finn heeft 2 veulens gehad, de eerste is na een half uur overleden en de 2e ging prima.
Bij de eerste heeft ze bijna 3 weken gekegeld, liep de melk gewoon langs haar benen en bij de 2e had ze 's ochtends harsdopjes en is het veulen 's nachts geboren. Ik gok dus dat ze het zo doet als de 2e keer. Gewoon goed in de gaten houden en kijken naar doorzichtige of witte puntjes aan de spenen.

Probeer er wel bij te zijn, ze is niet zo groot en geeft wel grote veulens. Dan kan ze wel een beetje hulp gebruiken bij de weeen. Maakt het voor haar alleen maar wat makkelijker.

De navelstreng breekt normaal gesproken als het veulen of de merrie opstaat, daar hoef je niets aan te doen. Alleen dus even inspuiten of overgieten met wat jodium. (spuitbus acederm oid kan ook prima het gaat erom dat je het even ontsmet)

Schaar oid is handig als het vlies erg taai is en niet kapot te krijgen is met de hand.
Handdoeken zijn fijn om even te helpen met afdrogen, zeker als het een beetje fris is 's nachts.

Qua voer is het goed kijken naar je merrie, staat ze al op merriebrok? Daar zit in principe alles in en dan gewoon kijken hoe ze eruit ziet. Wordt ze wat schraal tijden de zoogperiode kun je iets meer voeren en als ze te dik wordt neem je haar iets terug in voer.

Mocht je verder nog wat willen weten mag je me altijd vragen!

Gr Marije

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:14

Voor alle zekerheid, het nummer van je dierenarts en een paar andere DA (voor het geval je eigen DA niet te bereiken is) opslaan.

Kegelen doen ze trouwens niet altijd, mijn merrie had pas een halve dag opvoorhand wax aan de uier en een +/- uurtje opvoorhand melk uit de uier druppen.
Voor de rest opvoorhand niets.

Het gedrag van je merrie veranderd wel een paar dagen opvoorhand, de mijne was de dag zelf heel kalm en gelaten, liet zich alles doen waar ze normaal wat kwaad van werd.

Veel geluk verder en hou ons op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:54

laatst gelezen dat je de ijzers van de merrie af moet halen, omdat ze anders niet voelt als ze op de kleine staat.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:55

De jodium is niet alleen voor het ontsmetten maar ook om ervoor te zorgen dat het stompje van de navelstreng indroogt. Acederm is daar niet geschikt voor volgens mijn DA. Mesje idd voor het eventueel opensnijden van het vlies.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:59

Misschien een idee om er toch een volwassene bij te laten zijn die het eerder gedaan heeft en niet alleen veel heeft gelezen? Wij fokken al jaren labradors maar elke bevalling is anders en brengen ook risico's met zich mee. Hier zijn dan ook altijd 2 mensen erbij die er verstand van hebben :)

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:51

Allemaal bedankt voor het advies!
Finn is vandaag begonnen met kegelen en we zijn de babyfoon aan het instaleren ;)
Ik heb net een nieuw baantje die erg vroeg begint dus ik kan (als ze s'ochtends bevalt) er snel bij zijn.

Ik hou jullie op de hoogte :j

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 08:25

Het veulen is er! Vandaag komt de da maar helaas heb ik niet bij de bevalling kunnen zijn.
Voor ontwikkelingen stuur ik nog een berichtje!

Xxx-jes Anniek <3

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:46

gelfeliciteerd worden het roze of blauwe muisjes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:01

Ik probeer er altijd bij te zijn, wat mij veel slapeloze nachten heeft gekost.
Bij de veulens waar ik niet bij was bij de geboorte heeft 1 het overleefd en de andere zijn gestikt in het vlies.
Dus door aanwezig te zijn en het vlies open te maken kun je al een heleboel leed voorkomen voor de merrie.
Twee keer heb ik nu meegemaakt dat het veulen op het moment van de bevalling niet goed lag en er medisch ingrijpen noodzakelijk was.
Op het moment van de bevalling zou ik zeker ook de merrie uit de kudde halen.